Jump to content

Noen spørsmål om vhf


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

tenkte jeg skulle få avlagt prøven, har derfor noen spørsmål.

Det blir ikke aktuelt å gå på kurs siden jeg ikke har tid, derfor selvstudium.

 

1. Holder det med kursheftet til 298? og evt kan det kjøpes i butikk/bokhandel i Kristiansand ?

 

2. Må jeg til stavanger for å avlegge prøven, og er det bare å ringe for en avtale ?

Kan den evt tas i Kristiansand og evt. hvor?

 

3. Vhf radio.. ser for meg en håndholdt radio, er det greit å flytte denne mellom flere båter som man disponerer ?

 

4. Vhf radio... kan jeg bestille en fra Usa, vil alle viktige funksjoner være tilgjenglig i Norge ?

Er de godkjent av tilsynet ?

 

5. Er det god nok antenne/batteri på disse håndholdte?, kan noen anbefale en pålitelig og rimelig modell ?

 

alle innspill mottas med takk.

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Holder det med kursheftet til 298? og evt kan det kjøpes i butikk/bokhandel i Kristiansand ?

Jeg få ta spørsmål 1:

Hvis du med "kurshefte til 298" mener Telenors "pensum for begrenset radiotelefonistserfitikat for den maritime mobile VHF-tjenesten" (som det så fint står på mitt hefte), så holder det å lære det som står i heftet.

Jeg tror ikke du får kjøpt heftet i bokhandelen. Mitt hefte er fra 1998, og med forbehold om at det kan ha skjedd endringer i løpet av de siste årene, så står det følgende på første side:

 

Heftet kan bestilles fra

Telenor Nett AS

Radioinspeksjonen

Postboks 6701 St. Olavs plass

0130 Oslo.

 

Tlf 22 77 95 10 eller 22 77 95 01

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

tenkte jeg skulle få avlagt prøven, har derfor noen spørsmål.

Det blir ikke aktuelt å gå på kurs siden jeg ikke har tid, derfor selvstudium.

 

1. Holder det med kursheftet til 298? og evt kan det kjøpes i butikk/bokhandel i Kristiansand ?

Det nye kursheftet finner du her Læremiddelforlaget i Sandefjord. Det er et nyere og laaaangt mer lettlest hefte enn det som nevnes ovenfor.

2. Må jeg til stavanger for å avlegge prøven, og er det bare å ringe for en avtale ?

    Kan den evt tas i Kristiansand og evt. hvor?

Du kan gjerne avlegge prøven i Stavanger, du finner Sigbjørn Lian på tlf 51 76 58 07 og han kan helt sikkert fortelle deg om muligheten for å avlegge prøve i Kristiansand.

 

3. Vhf radio.. ser for meg en håndholdt radio, er det greit å flytte denne mellom flere båter som man disponerer ?

Det er ikke helt etter boken, men jeg kan ikke se for meg at noen ville lage problemer hvis du ellers følger de regler og forskrifter som gjelder.

 

4. Vhf radio... kan jeg bestille en fra Usa, vil alle viktige funksjoner være tilgjenglig i Norge ?

Er de godkjent av tilsynet ?

Nei på alle tre delspørsmål.

 

5. Er det god nok antenne/batteri på disse håndholdte?, kan noen anbefale en pålitelig og rimelig modell ?

Antenne og batterivarighet er de forhold som er svakheten med bærbar VHF. Den vil selvfølgelig være "bedre enn ingenting", men personlig anbefaler jeg bare bærbar som ekstraapparat - i tillegg til en fastmontert, med fastmontert antenne.

 

alle innspill mottas med takk.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Forhåpentlig fikk du noenlunde forståelige svar på dine spørsmål.

 

Og jeg vil iallefall anbefale deg å bruke en hel del tid på Maritimradio. Der finner du bl.a. utdrag fra læreboken, øvelsesspørsmål, oppdaterte kanalplaner og ellers ganske meget av interesse for VHF-brukere!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

4. Vhf radio... kan jeg bestille en fra Usa, vil alle viktige funksjoner være tilgjenglig i Norge ?

Er de godkjent av tilsynet ?

Nei på alle tre delspørsmål.

Det er vel strengt tatt en sannhet med modifikasjoner ? Radioapparater som er CE godkjente / typegodkjente, har vel ikke norske forhandlere noen enerett på å selge ?

 

SIMRAD HT50, GARMIN 725, ICOM M21/31 er apparater som selges både her, og "over there" , sålenge de ikke avviker fra sine CE søstre, vil vel dette være OK ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det som er årsaken til at man vanligvis ikke kan bruke vhf'er beregnet for det amerikanske markedet her i landet er at de innebygde kanalene er noe forskjellige når vi kommer til arbeidskanaler og fritidskanaler. Apparatene er stort sett de samme, men programeringen av disse er noe forskjellig.

Men hvis man får radioen tilpasset norske forhold så skulle det ikke være noe i veien for å kjøpe fra andre siden av dammen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Det som er årsaken til at man vanligvis ikke kan bruke vhf'er beregnet for det amerikanske markedet her i  landet er at de innebygde kanalene er noe forskjellige når vi kommer til arbeidskanaler og fritidskanaler. Apparatene er stort sett de samme, men programeringen av disse er noe forskjellig.

Men hvis man får radioen tilpasset norske forhold så skulle det ikke være noe i veien for å kjøpe fra andre siden av dammen.

<{POST_SNAPBACK}>

Radioen tilpasser seg selv når du trykker på INT (International) knappen. Det er svært skjelden man får en VHF uten Int/US vender.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

3. Vhf radio.. ser for meg en håndholdt radio, er det greit å flytte denne mellom flere båter som man disponerer ?

 

4. Vhf radio... kan jeg bestille en fra Usa, vil alle viktige funksjoner være tilgjenglig i Norge ?

Er de godkjent av tilsynet ?

 

5. Er det god nok antenne/batteri på disse håndholdte?, kan noen anbefale en pålitelig og rimelig modell ?

<{POST_SNAPBACK}>

3 - Det er greit så lenge den ikke har dsc innebygget.

4 - Du kan bestille fra usa men vær sikker på at programeringen av frekvensene (us/int) er tilgjengelig for brukeren, du vil også risikere å ikke ha lystbåtkanalene.

5 - Ville ikke gått for kun bærbar vhf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...