Jump to content

Innenbords bensinmotor med forgasser, oppstartsprosedyrer etter vinterdvalen!


Fjord21DC

Recommended Posts

Ta ut pluggene og kjøre på starteren for å få oljetrykk. Husk å ta av pluss på coil først. Kommer gjerne ut litt bensin og tenningsanlegget klarer fint å få fyr på denne med pluggledningene hengende.....

Vinterkonservering gjøres litt forskjellig. Noen kjører fogging oil til motoren stopper, da må pluggene uansett ut og rengjøres eller byttes. 

Noen konserverer kjølesystemet med glykol, andre med å drenere. Uansett må du sjekke slanger og impeller før start ellers kan det bli varmgang. Olje og filter regner jeg med at du byttet før opplag.

Link to post

Jo, oljetrykket forsvinner så fort motoren stopper, men oljen forsvinner ikke like fort og dermed får du smøring raskt når motoren starter neste gang. Oil priming er alminnelig på motorer etter montering og etter lenger tids opplag. En del motorer skal faktisk prime oljesystemet før hver start, derfor finnes akkumulatorer for slikt på en del racerbiler. Det tar ikke lang tid å gjøre dette før sesongens første oppstart og hvis du allikevel må ut med pluggene er det ikke mye å lure på. Samtidig unngår du motorskade grunnet hydrolock som ofte skjer på marinemotorer etter lengre tids opplag. Både vann og bensin kan forårsake dette.

Link to post

Det er sjølvsagt meiningslaust å kjøre opp oljetrykket slik på starter med å ta ut pluggane å masse styr å hendelse. Motoren går tross alt rundt likevel så kan likegodt bare gjøre det på vanlig vis. Starter antagelig ikkje før etter noen sekunder likevel og da blir det det samme. Om den så skulle starte så er jo det likesåbra. Tenker da på aktutelle motor og ikkje en hvis om og men annen type motor kor det anbefales ditt og datt forebehold fra manual. 

Link to post

Av ren nysgjerrighet - er det ikke derfor oljefilterne på disse motorene har tilbakeslagsventil? Så oljen skal bli værende i motoren, og ikke forsvinne ned i bunnpannen igjen? Jeg forstår at enkelte deler da vil ha blitt "tørre" iløpet av vinteren - men de vil vel få olje på seg iløpet av veldig kort tid når oljen er helt fremme?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Den gangen jeg jobbet med deslags, fulgte i produsentes anvisning. For en del motorer betød det at motoren ble 'kvalt' med konserveringsolje om høsten. Om våren skrudde vi ut tennpluggene, kjørte slik at konserveringsoljen ble blåst ut. Nye plugger og oppstart. Påhengsmotorer ble kjørt i et kar med blanding av ferskvann og en konserveringsolje.

 

Jeg mener ikke at dette er den eneste måten, den beste måten og alt annet er forkastelig. Jeg gir egentlig blaffen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...