Jump to content

Lanterne på flåte

skorgeviken

Recommended Posts

Hei. vi har bygget ei flåte. til sommeren skal vi på en lenger tur, vi skal på tur å se på "Slinningsbålet". på vei hjem så er det mørkt. da må vi ha noe lanterne. vi har funnet ut at vi kun trenger noe som lyser 360 grader. siden flåta ikke går mer enn 7 knop eller er større enn 7 meter. har dere noen tips til hva vi skal bruke. vi trenger noe som helst ikke på være koblet til med ledning, men med batteri. 

takker for svar.

Hvor i Ålesund har du tenkt å gå til og fra Slinningsbålet? 

Med mindre du skal snirkle deg langs land utover på sørsiden av Hessa, oppi fjæresteinene, så vil jeg fraråde å gå med flåte til og fra Slinningsbålet. 

Du er sikkert godt kjent med at det er mange båter der, svært mange. De fleste fra 25 til 60 fot. 

Det kjøres hardt når folk stikker hjem. Det er svært mye hekksjø. Blåser det opp litt, så blir det faktisk ganske utrivelig. 

Det vil ikke overraske meg om dere vil bli vist iland. 

Kanskje bedre å ankre opp og heller hente flåta neste dag. 

Lazyjack skrev 1 minutt siden:

På flatt vann ja men om det er en firkantet flåte uten baug så tror jeg det stopper opp ved nevnte vindhastighet og tilhørende sjø.

vi har baug under foran tønnene. Vi har testet flåten i ganske mye motvind og bølger før. Der vi bor er det nesten aldri vindstille heller

EiSvIn skrev 3 minutter siden:

Så kult prosjekt! Men hvorfor ikke kaste ombord et lite bil/motorsykkelbatteri, så har dere strøm både til lanterne, partylys og og mobillading. 

vi jobber med saken. men vi vet ikke om motoren vår produserer strøm enda. den skal gjøre det, men det funket ikke i fjor. han vi kjøpte den av lurte oss litt. 

skorgeviken skrev 16 minutter siden:

vi jobber med saken. men vi vet ikke om motoren vår produserer strøm enda. den skal gjøre det, men det funket ikke i fjor. han vi kjøpte den av lurte oss litt. 

Hvis motoren produserer strøm, so er neste spørsmål om den gir likestrøm eller vekselstrøm. Å produsera vekselstrøm er det billige alternativet, greit til ei lyspære, men om det skal koblast sammen med noka batteri eller lade noko so må den likerettast. Der må du ha ein spesiell likerettar med spenningsregulator som er laga for slikt.

Men tåler flåta bølgene fra en 40 fots båt i halvplan som passerer nærme? 

Tåler den bølgene fra 50 stk  40fotere som passerer i halvplan? 

Dere går vel gjennom nørvasundet og kan lure dere opp bak tyskholmen før dere krysser over mot Slinningen. 

Jeg tror ikke dere tåler bølgene fra Sulabåten. 

Jeg tror de klarer seg aldeles utmerket, og ønsker de lykke til med prosjektet. Jeg velger å støtte opp når folk tar initiativ og finner på noe moro. Å sable ned et prosjekt er verdens enkleste ting @Eureka. Her virker det som noen som har evne til å både tenke og handle, så jeg regner med at de både ser på værmeldingen og tar nødvendige forbehold. Det er ingen ting som tyder på noe annet. 

Joda, artig med initiativ og slikt. MEN det er pokker så mye trafikk ifbm Slinningsbålet. Man må nesten ha vært der for å vite hvordan det er. 

Seff, de må bare gjøre det. Men ha i mente at det er veldig mye trafikk med båter som drar på. Og når vi hvert år diskuterer småbåter som opplever mye hekksjø... ja, da vil jeg ikke stå på en flåte i samme hekksjøen. 

Jeg har flåte, og den er mye dårligere enn deres. Den overlevde fint en sommer på havet i nordnorge med bølger fra hurtigbåt som passerte fire ganger om dagen. Jeg hadde bare en liten elektromotor og et bilbatteri, det gikk saaaaaakte, men det ble en del fine turer. Vi tok med mat og drikke på fine dager og seig sakte rundt og kosa oss. Den ble også brukt som fyllefiskeplass en del ganger. Tror ikke vi datt på havet så veldig ofte, men det ble noen svømmeturer. Lanterne hadde vi ikke, men vi bor der det er midnattsol.

Hmm, kanskje man skulle sjøsette den igjen. 

Gi gass, flåter er gøy.

Dette går så bra så, vi hadde flåte i vår ungdom og den var ikke mye bedre en den du ha laget og den klarte seg bra i store bølger :thumbsup: du er inne på noe viktig og det er og bli sett av andre, bare sørg for og ha en mast med en go runtlysende lanterne i så går det bra. Et lite tips vist dere er redde for og bli overkjørt når dere er på vei hjem er og skaffe dere en slik orange varselys som er på anlegsmaskiner, den tiltrekker seg oppmerksomhet og dere kan kjøre trykt hjem. En ting som vi erfarte med vår flåte er at jo større og flottere båt de har jo mer er de redd for den og holder god avstand vist de ser dere. Lykke til med prosjektet, ønsker dere en fantastisk sommer på den hjemmelagde flåten.

Flåter er kult! Fin ting å bruke tiden sin på i ungdommen. Jeg har ikke snøring på hvordan forholdene er der dere skal færdes, men jeg vil anta at dere har foreldre som passer på at alt går forsvarlig for seg. 

Ellers er nok en rundtlysende lanterne/teltlampe nok. Redningsvester, vanntette lommelykter og en håndholdt vhf ville jeg også ha hatt med. Samt ett ekstra oppsett med lys osv på 12v bilbatteri. 

Lunde14 skrev for 3 timer siden:

Et lite tips vist dere er redde for og bli overkjørt når dere er på vei hjem er og skaffe dere en slik orange varselys som er på anlegsmaskiner, den tiltrekker seg oppmerksomhet og dere kan kjøre trykt hjem. 

Seriøst?

Det er ett lys som skal brukes når en må fravike alminnelige trafikkregler og har da ingenting på sjøen og gjøre. 

Fiks lanterner. Det er det som er meningen og bruke på båt.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...