Jump to content

Hvor kjøpe PL-259 dekksgjennomføring for VHF, evnt. N-kontakt?

zainka

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til andre dekk gjennomføringer for antennekontakten PL-259 enn den som maritime har? Er litt korte stusser på den så om dekket har en viss tykkelse kan det bli problematisk å få tommlene opp i mellom når kontakten skal i. (PL259 er den gammle standar lodda antennekontakten) https://goo.gl/images/4CJ1oa

Alternativt n-connector eller FME dekk feedtrough. Har funnet litt hos bl.a mouser.no og farnell men ofte med lang leveringstid..  

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Derfor er N eller en fme gjennomføring en kandidat. Vet ikke hva andre bruker men for pl259 får man i det minste en gummi å tre over og er det gjort riktig så skal det ikke komme vann inn så lenge pluggen er i...  Dagens løsning derimot er en kabelavlaster fra claser'n som var for stor for kabelen og fylt med noe silikongreier... Der sildrer det kan man godt si. 

Hva er løsningen i din båt? 

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

zainka skrev On ‎13‎.‎03‎.‎2018 at 22.27:

Noen som har kjennskap til andre dekk gjennomføringer for antennekontakten PL-259 enn den som maritime har? Er litt korte stusser på den så om dekket har en viss tykkelse kan det bli problematisk å få tommlene opp i mellom når kontakten skal i. (PL259 er den gammle standar lodda antennekontakten) https://goo.gl/images/4CJ1oa

Alternativt n-connector eller FME dekk feedtrough. Har funnet litt hos bl.a mouser.no og farnell men ofte med lang leveringstid..  

det finns en stor gjennomføring typ denne, der hele PL259-kontakten går gjennom dekket og skjøten ligger tørt under dekk.....

(bakdelen er att mutteren må på koax-kabelen innen PL-kontakten presses/monteres !, fordelen att det blir helt tett etterpå )

det finnes også andre løsninger type svanehals  eller moderne Cableport, som også funker, men best er å ha kontaktene under dekk

45053_Medium.jpg

http://www.vikingyachting.se/Webshop/El--ventilation-belysning/Installationsmaterial/Kabelgenomföringar?PageNum=1

http://www.vikingyachting.se/Webshop/El--ventilation-belysning/Installationsmaterial/Kabelgenomföringar?PageNum=2

S/Y Gunga Din

Den var i grunnen litt fin og takk for tips om vikingyachating.se. mykje fint der.

Men. Jeg var vel ikke tydelig på at båten min har mast og antenna er i toppen av den igjen. Så koblingen må være på dekk slik at jeg kan enkelt koble ifra antenne ledningen når masta skal av...  eller mener du at hele pl259 kommer seg gjennom kabelgjennomføringshullet når mutteren er av? Virker noget smal i halsen. 

Vidar Vidnes

William Shakespeare

zainka skrev 7 minutter siden:

Den var i grunnen litt fin og takk for tips om vikingyachating.se. mykje fint der.

Men. Jeg var vel ikke tydelig på at båten min har mast og antenna er i toppen av den igjen. Så koblingen må være på dekk slik at jeg kan enkelt koble ifra antenne ledningen når masta skal av...  eller mener du at hele pl259 kommer seg gjennom kabelgjennomføringshullet når mutteren er av? Virker noget smal i halsen. 

Jeg har en sånn,  der hele PL kontakten kommer seg gjennom....den større varianten klarer dette, men som sagt mutteren må på kabelen, innen PL monteres  !!!.......

i tillegg har jeg en svanehals, ikke den på bilden til Viking, uten en med en hatt der resten av kabler går, motorlanterne, tricolor, dekksbelysning, tv-antenn, blinklys/strobe o sikkert noe jeg glemt, men alt ligger koblet under dekk........

.....er ferdig med dekkskontakter.....

på aktern har jeg Cableport, for alt fra targaen.......de er også en god løsning

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...