Joter-sk Startet 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2018 Nå nærmer våren seg, i det minste ifølge kalenderen, så jeg har så smått begynt å pusle i båten. Båten har ligget i sjøen, med landstrøm og lading gjennom vinteren. Jeg har en Mastervolt combi 100/2000 og denne sørger for strøm til mine 3 stk Fiamm C200 bly/syre batteirer fra 2016. Når jeg kom ombord i kveld og slo av laderene, lå spenningen fint over 13v og jeg startet varme apperatet. Fulgte nøye med på belastningen som krøp opp mot 12-13 amp i oppstartsfasen. Synes det var noe merkelig at lyset i kabinen(led) ble svakere i startfasen, men tenkte bare at belastningen var ganske stor så det var vel som forventet. Spenningen holdt seg forsatt fin og falt ikke under 12,9v med denne belastningen. Men, så etter ca 1min ut i oppstartsfasen så avbryter varmeapperatet start sekvensen. Jeg venter litt og forsøker igjen. Det samme skjer. Mastervolt kontrollpanelet viser 12,8-9V under hele starforsøket, men varmeapperatet avbryter igjen oppstarten etter ca 1 min. Jeg starter en motoroms vifte samt defrosterviftene og ser at belastningen ligger på ca 12 amp. Viftene sviver fint, men led lyset i kabinen blir merkbart svakere, spenningen holder seg fortsatt over 12,6V selv etter noen minutters belastning. Tenker nå at det er noe som kortslutter i kretsen ved belastning. Kobler fra alle 3 batteriene og tester hver enkelt med Biltemas last tester(spiralovnen) og alle 3 batteriene holder seg fint i det grønne feltet som er godkjent. Kobler til batteriene igjen og kjører samme test med start av varmeapperatet, med samme resultat som sist. Starter nå laderen og denne gir straks bulk en periode før den etter 10-20min går over i absorption. Gjør nå et nytt forsøk og varmeapperatet starter helt fint. Så til mitt spørsmål, kan 1 eller flere av mine batterier være kortsluttet?, selv om spenningen ikke indikerer dette under belastning? Kan det ligge andre årsaker bak mitt problem? Må nevne at jeg har en hovedbryter på minus i kretsen. Har noen andre vært borti noe liknende? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Hvis du måler at det trekkes 12-13 ampere, så er det jo ingen kortsluttning. Et vanlig problem på varmeren som gjør at den ikke fyrer er tett gitter, og da vil den gi seg etter ca ett minutts tid. Det er enkelt å skifte, og holder seg rent hvis du passer på å kjøre varmeren på fullt en stund hver gang før du slår den av. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg tipper at du har for dårlig kabling med medfølgene spenningstap i ledningsnettet. Batteriene høres veldig friske ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Du kan også ha dårlig kontakt et eller annet sted frem til varmeren, det kan jo ha irret eller en tilkobling er løs. Målingene dine tilsier at batteriene er OK, men har du målt spenningen fremme ved varmeren? Det skulle ikke forundre meg at den er mye lavere der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joter-sk Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Takk for svar, men problemet kan vel ikke være varmeren, så lenge den startet fint når laderen ble koblet til. Det var også indikasjoner på tap i kretsen ved kjøring av motorromsvifte og defroster vifte, siden kabin lyset ble svakere og jeg synes nok at viftene ikke hadde den hastigheten jeg forventet å høre, selv om at spenningen holdt seg fint mellom 12,6 og 12,7V med denne belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Da må du nok som Lars skriver, sjekke spenningen ved forbrukerene dine. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Joter-sk Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Takk for gode forslag, jeg vil måle meg utover i kretsen å se om jeg kan finne hvor jeg kan ha dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Er laderen koblet direkte på batteriet? Jeg tenker at det er dårlig kontakt et sted, for eksempel i hovedstrømbryteren. Polskoene har du kanskje kontroll på siden du akkurat har hatt de av. Nå er det slett ikke uvanlig at varmere trenger flere forsøk etter å ha stått en stund. Mål spenningsfall på flere steder med mye belastning på. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Dårlig kontakt/ underdimensjonert kabling gir spenningstap. Dette spenningstapet blir noe kompensert ved at du booster spenningen med en lader (landstrøm eller starte motor). Har hatt det samme selv, måtte ha motoren i gang for å få i gang varmeren hvis vi lå mer enn en natt.. Men ; Det at lampene blir svakere tyder jo på at du har spenningsfallet før der de er koblet til. Ergo bør du kikke litt på kablingen/kontaktene ut fra batteriene, ikke bare inn på varmeren. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joter-sk Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Flere gode forslag her, og neste gang jeg er i båten vil jeg begynne med å måle over hovedbryteren. Etter flere gode svar fra dere alle, er jeg nå rimelig trygg på at batteriene er greie og at det må være dårlig kontakt en plass. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Tror nok Erik og Lars er inne på noe her. Mål spenningen direkte på varmeren under oppstart. Det er vanlig for varmere at de stanser om ikke spenningen ligger over en gitt spenning 10,5-11Volt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.