Jump to content

Batteri kapasitet ved belastning

Joter-sk

Recommended Posts

Nå nærmer våren seg, i det minste ifølge kalenderen, så jeg har så smått begynt å pusle i båten. Båten har ligget i sjøen, med landstrøm og lading gjennom vinteren. Jeg har en Mastervolt combi 100/2000 og denne sørger for strøm til mine 3 stk Fiamm C200 bly/syre batteirer fra 2016. Når jeg kom ombord i kveld og slo av laderene, lå spenningen fint over 13v og jeg startet varme apperatet. Fulgte nøye med på belastningen som krøp opp mot 12-13 amp i oppstartsfasen. Synes det var noe merkelig at lyset i kabinen(led) ble svakere i startfasen, men tenkte bare at belastningen var ganske stor så det var vel som forventet. Spenningen holdt seg forsatt fin og falt ikke under 12,9v med denne belastningen. Men, så etter ca 1min ut i oppstartsfasen så avbryter varmeapperatet start sekvensen. Jeg venter litt og forsøker igjen. Det samme skjer. Mastervolt kontrollpanelet viser 12,8-9V under hele starforsøket, men varmeapperatet avbryter igjen oppstarten etter ca 1 min. Jeg starter en motoroms vifte samt defrosterviftene og ser at belastningen ligger på ca 12 amp. Viftene sviver fint, men led lyset i kabinen blir merkbart svakere, spenningen holder seg fortsatt over 12,6V selv etter noen minutters belastning.

Tenker nå at det er noe som kortslutter i kretsen ved belastning. Kobler fra alle 3 batteriene og tester hver enkelt med Biltemas last tester(spiralovnen) og alle 3 batteriene holder seg fint i det grønne feltet som er godkjent. Kobler til batteriene igjen og kjører samme test med start av varmeapperatet, med samme resultat som sist. Starter nå laderen og denne gir straks bulk en periode før den etter 10-20min går over i absorption. Gjør nå et nytt forsøk og varmeapperatet starter helt fint. Så til mitt spørsmål, kan 1 eller flere av mine batterier være kortsluttet?, selv om spenningen ikke indikerer dette under belastning? Kan det ligge andre årsaker bak mitt problem? Må nevne at jeg har en hovedbryter på minus i kretsen. Har noen andre vært borti noe liknende?

Hvis du måler at det trekkes 12-13 ampere, så er det jo ingen kortsluttning. Et vanlig problem på varmeren som gjør at den ikke fyrer er tett gitter, og da vil den gi seg etter ca ett minutts tid. Det er enkelt å skifte, og holder seg rent hvis du passer på å kjøre varmeren på fullt en stund hver gang før du slår den av. 

www.leahnis.net

Du kan også ha dårlig kontakt et eller annet sted frem til varmeren, det kan jo ha irret eller en tilkobling er løs. Målingene dine tilsier at batteriene er OK, men har du målt spenningen fremme ved varmeren? Det skulle ikke forundre meg at den er mye lavere der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for svar, men problemet kan vel ikke være varmeren, så lenge den startet fint når laderen ble koblet til.  Det var også indikasjoner på tap i kretsen ved kjøring av motorromsvifte og defroster vifte, siden kabin lyset ble svakere og jeg synes nok at viftene ikke hadde den hastigheten jeg forventet å høre, selv om at spenningen holdt seg fint mellom 12,6 og 12,7V med denne belastningen.

Er laderen koblet direkte på batteriet? Jeg tenker at det er dårlig kontakt et sted, for eksempel i hovedstrømbryteren. Polskoene har du kanskje kontroll på siden du akkurat har hatt de av. Nå er det slett ikke uvanlig at varmere trenger flere forsøk etter å ha stått en stund. Mål spenningsfall på flere steder med mye belastning på.

Dårlig kontakt/ underdimensjonert kabling gir spenningstap. Dette spenningstapet blir noe kompensert ved at du booster spenningen med en lader (landstrøm eller starte motor).

Har hatt det samme selv, måtte ha motoren i gang for å få i gang varmeren hvis vi lå mer enn en natt..

Men ; Det at lampene blir svakere tyder jo på at du har spenningsfallet før der de er koblet til. Ergo bør du kikke litt på kablingen/kontaktene ut fra batteriene, ikke bare inn på varmeren.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...