Kaimor Startet 14.Mars.2018 Del på Facebook Startet 14.Mars.2018 Sitter og leser siste RS- magasinet, og artikkelen om nødpeilesendere minnet meg på at dette har jeg vurdert en stund. Tenker at en personlig nødpeilesender er mer hensiktsmessig for meg enn EPIRB da jeg også ferdes i kajakk og i fjellet. I artikkelen er det nevnt tre modeller: GME MT 410 som flyter uten tilleggsutstyr (3300 kr.), Kannad Safelink (3900 kr.) og den bittelille Ocean Signal PLB1 (3500 kr.). Noen som har brukererfaringer med noen av disse eller andre modeller, selv om de ikke har vært brukt i noen nødsituasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Har hatt Ocean Signal PLB1 noen år. Kjøpte den da den er minst og lettest. PLBen ligger beskyttet og ute av synet montert på blåserøret til redningsvesten vha medfølgende holder. Heldigvis aldri hatt bruk for den ennå. Funksjonstester hvert år. Anbefales! Årlig PLB avgift på 400kr tilkommer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Vi har hatt Kannad safelink innmontert i våres secumar redningsvester i noen år. Det vil si den ligger på innsiden av det beskyttende trekket og ikke er i veien eller kan henge seg opp under arbeid. Gode erfaringer mer dette. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 (redigert) Jeg har Ocean signal PLB1. Den har vært med på flere skiturer i vinter, og er snart klar for ny båtsesong. Foretrekker en løsning som ikke innebærer montering i vest, synes det gir bredere bruksområde. Jeg har kjøpt til en liten taske som den ligger i (en slik som man bruker til fotoapparater). Vesken som fulgte med imponerte ikke. Redigert 15.Mars.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
nordan family 27 Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Vurderer dette selv. Kikket på en som Seatronic har som sender både på nødnettet AIS samtidig til 4700,- Det som et alternativ til å velgen enten eller, og med en «moderat» prisoppgang fra de du har nevnt. Foruten denne, så er Ocean Signal foreløpig favoritt hos meg- men det er på ukvalifisert synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 (redigert) Jeg har en ResQLink. Det er ingen årlig avgift, men jeg blir regelmessig bedt om å oppdatere personlige oplysninger. Stropper den fast til vesten foran skuldra, der den ikke er i veien. Skaffet den etter å ha falt overbord under aleneseilas. https://www.amazon.com/ACR-PLB-375-ResQLink-Buoyant-Personal/dp/B006JXY0CQ Redigert 15.Mars.2018 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Jeg har GME MT 410, men heldigvis sluppet å bruke den. Henger i beltet på termodressen og tenker ikke så mye på det, men har tenkt tanken at den dagen jeg havner på hodet i vintersjøen (som er da jeg er mest alene ombord) så tror jeg at å få opp den ut av etueiet og opp med antennen for å aktivisere den med valne frosne fingre og/eller votter kan bli en utfordring. Usikker om de andre har andre/bedre mekanismer for å utløse den dagen du trenger de. Plass/vekt er ihvertfall ikke noe problem. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Enig i den bekymringen. Har vurdert på kjøpe til en AIS-SART for montering inne i vesten. Utvilsomt beste løsning om man f.eks skulle bli slått overbord og miste bevisstheten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seilersnobben Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 (redigert) Det er derfor jeg har valgt å plassere min på skulderen på vesten, uten etui. For å aktivere den trenger jeg bare å flippe til side et deksel og trykke inn knappen i ett sekund. Siden den sitter solid fast med to stropper kan jeg enkelt gjøre dette med en hånd. Redigert 15.Mars.2018 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.