Jump to content

Navtex erfaring ?


aksel

Recommended Posts

Jeg har montert NAVTEX i min båt, men får ikke inn signaler i Oslofjorden. Er dette forde det er for langt fra en sender eller er det noe annet galt? Er det noen som har erfaring med dekningsområdet for Navtex?

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ikke være noe problem. Fungerte greit hos meg på Bjerkås før tjuvpakk knabba hele enheten. Du har ikke stort nytte av den i Oslofjorden da nærmeste varslingsområde er "Skagerak", men det er en annen sak

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du må sette den opp for område og type melding.

Min virker utmerket i Ytre Oslofjord.

Får meldinger to ganger i døgnet, værmeldinger og navigasjonsvarsler.

Har koblet den slik at den går utenom hovedbryteren. Den er alltid på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

NAVTEX sendes på veldig lav frekvens, langbølge, så det bør gå OK å montere antennen under dekk.

 

Rogaland radio sender NAVTEX klokka 01.50 UTC +4,8,12,16,20 timer, altså 05.50, 09.50, 13.50, 17.50, 21.50 UTC. Norsk sommertid ligger to timer foran dette, så tidene i lokal tid blir 03.50 osv.

 

Svjv så sendes dette over forskjellige sendere, f.eks. Jeløya, Kvitsøy osv. (tror det var Jo-Erik som nevnte dette en gang), slik at man i løpet av et døgn får inn et par-tre norske meldnger.

 

I tillegg kan man få inn andre sendere i andre land ved spesielle atmosfæriske forhold o.l., rekkevidden er typisk 100-400 nm vanligvis) avhengig av sender og mottaker, dag/natt osv.

 

Nytteverdien for den jevne båtbruker i Oslofjorden er etter min mening begrenset..., bl.a. fordi varslene sendes så sjelden. (Kan motvirkes ved å alltid ha på mottageren). Er det været man er ute etter kan man lytte til meteorologiskes værmelding, men når det gjelder navigasjonsvarsel og evt. andre meldinger er jo NAVTEX'n kjekk.

 

Hvis noen skulle ønske å ta en nærmere titt på dette så har jeg en Silva S-15 Navtex mottager liggende, kan brukes på PC eller Silva S-15 VHF (grøss). Den kan sikkert selges.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Nytteverdien for den jevne båtbruker i Oslofjorden er etter min mening begrenset..., bl.a. fordi varslene sendes så sjelden. (Kan motvirkes ved å alltid ha på mottageren).

<{POST_SNAPBACK}>

Nytteverdien av VÆRinformasjonen som sendes ut på Navtex er lik null i indre Oslofjord, og andre kystnære områder. Navtex bruker man til å ta ned værmelding for havområder. Typisk Skagerak og Nordsjøen. Langs kysten gjør lokale forhold, solgangsbris osv at varselet ikke vil stemme. Det er for eksempel gjerne stabil vind i Skagerak hele natten, mens den gjerne dør ut i 8-9 tiden nærmere land.

 

Men Navtex er mye mer enn værmelding. For en ukes tid siden fikk jeg melding om at fyret "Jersøy lykt" utenfor Tønsberg var slukket. Kjekt å vite slikt på en stormfull vinternatt, selv om man kanskje skal stole mer på NRK når det gjelder værmelding for det samme området.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Her er en ny vær fax duppedit som kobles til USB port på Laptop. Har innebygd antenne, men kan visstnok fåes med extern antenn for stålbåteiere. Tar imot Navtex på 518/490 Khz og tyske 147.3 kHz.

Kr 2400 i Tyskland.

 

link her

Har du forsøkt den?

 

Jeg pleier alltid å få inn mange navtex-meldinger i sørlige områder av kattegat med Nasa navtex og aktiv antenne.

 

Er spent på å høre erfaringer med Wetter infoboks

Link to post
Share on other sites

Navtex-infon sends ju med 4 timers mellanrum fra resp. sändare enligt ett visst schema,

då måste man ju ha igång Laptoppen hele tiden om man ikke vill passa tiden..........

 

hur det er med Wetterdiensten, när den sends det vet jag ikke?

 

 

(tror det er 4 timer, kan vare något annet tidsintervall :confused: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Navtex-infon sends ju med 4 timers mellanrum fra resp. sändare enligt ett visst schema,

då måste man ju ha igång Laptoppen hele tiden om man ikke vill passa tiden..........

 

hur det er med Wetterdiensten, när den sends det vet jag ikke?

(tror det er 4 timer, kan vare något annet tidsintervall :confused: )

Jeg deler denne oppfatningen om at PCen bør stå på kontinuerlig for å fange opp aktuelle meldinger.

Jeg benytter Clipper Navtex fra Nasa og ser at informasjonen kommer med jevne mellomrom.

 

Endel sendetider finnes på denne lenken:

 

http://www.franksingleton.clara.net/navtex_2.html#scan

 

I tilleg benytter jeg en Wetherman fra Nasa:

 

Fra seatronic brosjyren:

Clipper Weatherman

Kjempenyhet fra NASA. En kombinasjon av HF mottaker,

en kraftig komputer og et lettlest display. Motta værmeldinger fra German Weather Service og les dem i klartekst på Weatherman. Sendingene går kontinuerlig og inneholder 12 timers, 2 og 5 dagers varsel. Brukeren kan selv velge hvilke meldinger det skal spares på og om disse skal mottas på

Tysk, eller Engelsk. Det er nok minne i enheten til flere tusen linjer med tekst.

 

se forøvrig opplysninger fra Nasas nettside:

 

http://www.nasamarine.com/

 

Jeg har anskaffet både Navtex og Radio Telex for å sammenligne hva som passer mitt behov best - desverre har jeg ikke fått noe svar på dette prosjektet.

 

Jeg har i stedet gått over til bruk av internett-lenker med de værtjenester som finnes der.

 

Spesielt setter jeg pris på tjenestene fra DMI (Danmark).

 

Synes disse er bdre enn både svenske, norske og tyske tjenster (ferdes mye i Skagerak og Kattegatt).

 

I tillegg er grafisk informasjon over prognoser for lavtrykksutvikling verdifull - men da bør man nok være tilknyttet bredbånd.

Link to post
Share on other sites

Navtex-infon sends ju med 4 timers mellanrum fra resp. sändare enligt ett visst schema,

då måste man ju ha igång Laptoppen hele tiden om man ikke vill passa tiden..........

 

hur det er med Wetterdiensten, när den sends det vet jag ikke?

(tror det er 4 timer, kan vare något annet tidsintervall :confused: )

Værmeldinger og observasjoner sendes til faste tider. Du kan da slå på LapTop og mottaker noen min før og spare strømmen til da. Tidene finner du HER

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

De tyske RTTY sendingene (som Weatherman tar inn), var visst noe som var på vei ut stod det å lese ett sted.

 

Ikke husker jeg hvor, og om det er sant - det vet jeg ikke.

 

Den NASA aktive antennen, det er ikke slik at den buffrer meldingene frem til de hentes ned med PC? PC'n må stå på akkurat når NAVTEX transmisjonen foregår?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

De tyske RTTY sendingene (som Weatherman tar inn), var visst noe som var på vei ut stod det å lese ett sted.

 

Ikke husker jeg hvor, og om det er sant - det vet jeg ikke.

 

Den NASA aktive antennen, det er ikke slik at den buffrer meldingene frem til de hentes ned med PC? PC'n må stå på akkurat når NAVTEX transmisjonen foregår?

 

Geir

Den aktive antennen buffrer ingen ting, den er aktiv i den forstand at standard krav til fysisk lengde på antennen er redusert til et kompank format. Antennen får strøm fra selve mottagerenheten.

 

Det er mulig at RTTY er på vei ut, men det virket i alle fall frem til oktober 2005.

 

I klartekst er mine observasjoner at både RTTY apparatet (Weatherman) og Navtex må stå på for å motta meldinger. Strømforbruket er imildertid lavt, i området 50 mA.

 

Vil forøvrig nevne at mange havner i Tyskland og Danmark har bibliotek i nærheten hvor det er mulig å laste ned gode væroppdateringer på internett. Flere får også trådløs internetttilknytning.

Link to post
Share on other sites

Værmeldinger og observasjoner sendes til faste tider. Du kan da slå på LapTop og mottaker noen min før og spare strømmen til da. Tidene finner du HER

 

Geir :seeya:

Jeg tok ofte ned meldinger fra flere stasjoner. Da kom de oftere enn hver 4. time. Litt av poenget med navtex i forhold til værmelding på radio, er at man slipper å passe tiden. Du går ikke glipp av en melding bare fordi du bakser med spinnakeren akkurat når den sendes. Jeg gidder ikke å være avhengig av å måtte slå på en laptop til faste tider når jeg er ute og seiler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...