Jump to content

Draco 1700/1800


alfaduden

Recommended Posts

Hei. Jeg er på utkikk etter en draco 17 eller 18. Har vært å kikket på en 17 fot, men er det noen som vet om noe spesielle ting man må se etter på disse båtene?

Hva er det beste motoralt. Volvo b20 m 270 drev eller mercruiser motor/drev eller omc med cobra drev? Alle har vel rundt 120-150 hk?!

Noen som har link til historien bak disse båtene?

 

mvh Magnus

Redigert av alfaduden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er Draco 1700 et gammelt Coronet skrog, og regner med at 1800 er en

forlenget utgave. Meget gode sjøegenskaper, men du bør kanskje se etter en med nyere motor?

uansett merke har vel motoren sett sine bedre dager hvis den er fra byggeår...

 

Nordic

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fine båter.

Vil påstå at powertrim er viktig i en slik båt.

Mercruiser har alltid hatt dette, Volvo fikk ikke dette standard før 290 drevet kom.

270 og 280 drevet ble levert med powertrim for det amerikanske markedet, men er ikke vanlig i Norge.

 

Mange Dracoer fra denne tiden har tatt fyr, sjekk bensinslanger- og husk dobble slangeklemmer

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg er på utkikk etter en draco 17 eller 18. Har vært å kikket på en 17 fot, men er det noen som vet om noe spesielle ting man må se etter på disse båtene?

Hva er det beste motoralt. Volvo b20 m 270 drev eller mercruiser motor/drev eller omc med cobra drev? Alle har vel rundt 120-150 hk?!

Noen som har link til historien bak disse båtene?

 

mvh Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Draco 17 er en utrolig solid og god båt. Finnes i "alle" prisklasser, men volvo-motoren (b20) bør du prøve å styre unna. Denne er en bilmotor marinisert, har alt for tynt gods og blir tært opp ganske raskt av sjøvannskjølingen --> du får problemer med toppakning til stadighet. Mercruser sin 130 hk er en "større" motor (3l på 4 sylindre, mot volvos 2l på 4 sylindre), som gir den mindre turtall og bedre dreiemoment (Ved å skifte dyse i forgasser blir den 3,0LX=145 hk). Alpha-one-drevet er utrolig greit og har powertrim.

 

Jeg snakker av erfaring, har hatt draco 17 selv (da ombygt til bmw bensinmotor!!!) og en joda 5700 med mercruiser 130 hk. Begge anbefales!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Mye rare meldinger. A+B er tilstand på motoren. VP 130 eller MC 140 er slitne etter etter 20 -30 års bruk.

Se etter en nyoverhalt motor med minst 170 hk med ferskvannskjløling (varmeveksler), helst 290 drev.

280 også ok evt 270 om alt er skiftet.

Forøvrig kan du sjekke det meste med med nye slanger, filtre, generator, batterier, vannpumpe inne og ute osv.

Bedre båt får du ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Glemte å nevne at dette er de desidert beste båter som er laget i Norge gjennom tidene.

Kåre Drangsholt & co = Draco ( Flekkefjord / Arendal fom ca 1970) finnes i 17/18/20/21/23/24/25/30 samt spesialmodeller hvorav 20 " var den mest kjente med mange tusen solgte i Europa og også anvendt til offshore racing.

Serier også produsert i Dracomar i Spania mens KD levde.

Suveren norsk kvalitet på linje med Nidelv / Fjord / Windy osv. Overtatt av Windy /Hegnar ca 1990.

Lever i dag videre som noe av det beste som er produsert i Norge. Må innnimellom bytt / serve morer , drev osv. prisene stiger, antar ant en full opprustet 17" ligger på mellom '105 til '140 avhengig av stand på motor og drev.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei!

 

Jeg har en Draco 1700 som jeg pusser opp. Dekselet i krom over luftehullene i motorrommet er av en besynderlig grunn blitt borte. Noen som har et og selge?? Evt hvor kan jeg få tak i et?

 

Lurer samtidig på om noen vet hvor jeg får tak i værkstedshådbok til Aq 130??

 

På forhånd takk!

 

 

Sigg

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei,

Litt morsomt at jeg nå 10 år etter første innlegg kjøpte meg en Draco 1800 ST! Etter et skudd om baugen med en Ibiza 16 Sport som jeg solgte med god fortjeneste ble det på impuls handlet en Draco 1800 ST med Mercruiser 3.0 og Alpha 1 drev i sommer. Stortrivdes de få timene jeg fikk med den før opptak og fryder meg med tanken om at en gammel drøm nå er realisert! Båten er helt orginal og etter mitt skjønn veldig godt holdt. Nå blir den godt tatt vare på av meg og selv om jeg har noen oppgraderinger planlagt skal jeg sørge for at alt er reversibelt og beholde orginale deler som er brukbare.

Takk for tips og råd for ti år siden ;)

 

Hilsen Magnus (tidligere alfaduden)

Redigert av Tridenten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...