Sjøbliss Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Jeg tror det snur fort og plutselig, det er snakk om at vi ikke reiser på påsketur før på søndag så da skal jeg lure med ned i båten for å starte på vårklargjøringen. Kanskje ta av presenningen og få på targabøylen, skifte reimer (igjen!) og dremle skikkelig slik at det ikke slites ned igjen. Vaske og montere batteriene igjen. Det blir storkos! Bare vi får noen fine dager til polering og bunnstoffing så blir det sikkert vår! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Navic II Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Lars H. skrev On 16.3.2018 at 20.20: Nei! Og vannet er alt for hardt! Støttes! Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Ja, vi trenger vel en fire-fem grader til å stoffe og vaske og polere. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Er dere klar over at det er VÅRJEVNDØGN imorgen? Dagen er blitt like lang som natten, og blir bare lengre og lengre for hver dag, - i hele landet! Så imorgen blir det en tur til havnen for å pakke ut Trudelutt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nik0lai Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Vi hadde egentlig håpet på å ta første helga i båten til helga, men det er fortsatt kaldt, 10cm is i havna, og nydelig vær på fjellet. Så her er det bare å omstille seg litt, og NYTE DET FINE VINTERVÆRET PÅ SKI innover viddene! Men ungene på slep. :) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Pequod Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 (redigert) På den annen side, er det ikke slik at en kald vinter betyr en varm sommer? Vi får håpe at vi får igjen med renter i sommer! Selv har jeg jo ikke noen grunn til å klage da jeg jo har båten utpå hele året og får noen turer nå og da. Sist uke ble det tre lange og fine turer, spesielt på onsdag og søndag da det var reneste påskestemningen med sol og blå himmel og for det meste flatt vann. I påsken jobber jeg skjærtorsdag og andre påskedag, og skal på besøk på innlandet i helgen, så noen påsketur med båten blir det ikke. Mulig det kan bli en tur utpå på langfredag før jeg drar til rederinnen, Redigert 20.Mars.2018 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Gikk en tur på SeaSea i vårsola i går og handlet litt småting til vårpussen så vårstemningen er i det minste i emning. Får nok ikke båten på sjøen før litt uti april men bare det å få frem utstyret og starte oppakkingen får humøret opp! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Erik Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Våren er i annmarsj !! Var på tur i helga, fortsatt minusgrader, men vårsola varmer nå. Fikk noen riktig fine dager på holmene Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Idag ble det utpakking av båten. Litt inneklemt plassert. Men når jeg bare får vasket og polert litt, er det å håpe på at den store båten utenfor meg er borte. Utsettingsplassen er fri for is (nesten). Om ikke plassen min er klar, pleier jeg å få låne en plass lenger ute på en av de nye bryggene. Ellers var det stille og rolig i havnen, bortsett fra der de største båtene settes ut med traverskran. Der hadde de fyrt av en del dynamitt for å fjerne noe fjell som stakk ut. Som bonus, så det ut til at isen i støen også var borte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Ser ikke så ille ut det der @Lars H. Vil tro det er flere som kommer på sjøen ila en uke eller to nå. Jeg skal ikke drøye for lenge men barna har trumfet inn en tur på hytta i påsken og da er det lurt å høre etter. Alternativet er at de bruker det imot meg resten av våren/sommeren :P Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Vel, samme dato, 21. mars sist år var det sjøsetting! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Lars H. skrev for 18 timer siden: ..., bortsett fra der de største båtene settes ut med traverskran. Portalkran Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lectron Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Og de kom snøen gitt. Jaja.....i fjor OG forfjor var der snø i lufta 20 . April Men blir nok dårlig med den stoffinga jeg hadde planer om i morgen Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Hadde planlagt å ta av presenningen i dag og starte båtpussen, men tåke henger lavt her og alt er vått og kaldt. Eneste lyspunkt er at det fortsatt er på 0 grader og ikke kaldere, så det tiner og drypper fra taket her. Dere andre som har erfaring fra tidlig båtpuss. Hvor mange varemegrader må det være før dere legger på bunnstoff? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
LM 605 Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Begynner å likne noe nå. Nesten 10+ grader nå kl. 9 i Kr.sand, og til og med sol, så nå må jeg jo ha en tur under presenningen og kikke litt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Deprimerende å høre på værmeldingen at det skal bli kaldere utover i uken og fortsatt kaldt også neste uke. Håpløst.... Men tar en tur ned i båten i dag for å sjekke at alt er ok og så blir det tur over fjellet med bil i morgen. Med tiden blir det nok vår til slutt! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
index Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 lurvetass skrev for 4 timer siden: Dere andre som har erfaring fra tidlig båtpuss. Hvor mange varemegrader må det være før dere legger på bunnstoff? Jeg bunnsmurte i minus fjorten enoe gang, det var ikke ideelt. Seigt å jobbe med. Men alt over null burde være helt OK. Synes det er riktig vårlig i dag jeg, sju pluss og sol. Oppdaget første hestehov i går, og gresset begynner å bli grønt. Noen som bor på feil plass?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lurvetass Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 index skrev 33 minutter siden: Jeg bunnsmurte i minus fjorten enoe gang, det var ikke ideelt. Seigt å jobbe med. Men alt over null burde være helt OK. Synes det er riktig vårlig i dag jeg, sju pluss og sol. Oppdaget første hestehov i går, og gresset begynner å bli grønt. Noen som bor på feil plass?? Da er vi innafor med temperaturen, men var bortom båten og der hang vanndråpene langs hele skroget på undersiden. Ikke så rert siden tåka har ligget tjukk her siden i går. Men glimt av sol nå så kanskje i morgen Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 (redigert) Saowanee ligger på Skjæløy i Fredikstad. Hun skulle vært på vannet til Påske, men blir nok liggende en stund til. Det får stå sin prøve. Hun er ganske fin under og trenger stort sett bare ett strøk bunnstoff før utsetting. Planlegger å ta presenningen i løpet av påskeuken. Verre er det med tresnekka Tora som ligger innerst på Karenslyst i Oslo. For noen uker siden fikk jeg mail om at alle trebåtene som ligger der må ut innen 27. april, altså innen fire uker. Surprise . . !! Det fordi de ikke har rett til opplagsplassen lenger. Man trenger minst noen varme dager i mai før en kan få lakkert og klargjort en trebåt til utsetting. Det ligger mange gamle trebåter utenfor Tora som må ut føst. Og nå er det meldt full vinter i minst to uker fremover. Det ligger altså an til full krise. Dette blir spennende . . . . . Redigert 24.Mars.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
PiperBill Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Jeg har stoffet i minusgrader og det gikk helt fint. Holder på og impregnerer kalesjen opp i gjesterommet med presenning på gulvet. Går fint det også bortsett fra at det lukter i hele huset. Men.. er det så uvanlig med fortsatt vinter i mars? Eller er vi litt bortskjemt av flere år med milde vintrer i det siste? Jeg er veldig interessert i Norges historie og spesielt krigen. På mange bilder fra 9. April 1940 ved Oslofjord er det ganske mye snø. Det kan ha vært en kald vår også men kanskje det ikke er så rart med snø og kuldegrader tidlig i april. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Solseng Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Fikk meg en tur på sjøen i dag da jeg var med å sjøsette en annen båt. Utrolig fint. Lite vind, sol og flat sjø. Glemte selvsagt å ta bilde, men det var deilig å være utpå igjen. Det skal innrømmes at det ble litt kaldt på fingrene etterhvert, og hanskene måtte frem. Min egen sjøsetting ligger nok noen uker frem i tid da det er litt som skal gjøres med båten, men det går definitivt riktig vei nå. (Bare ikke vestlandsværet slår seg helt vrangt med regn og kuling). Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Yrende liv i havna på Skjæløy. Fått av presenning og båtpussen er igang. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.