Jump to content

Fastlåst gear på volvo penta DP-E drev

Ankermannen

Recommended Posts

Hei alle sammen, det begynner å bli en stund siden jeg var innpå her. Har ikke hatt båt på noen år, så det er årsaken :smiley:

Nå gikk jeg imidlertid til innkjøp av en 1988 Nimbus 28 DC med en 1996 modell KAD42 i fjor sommer, båt og motor er godt vedlikeholdt, og jeg kjenner den tidligere eieren godt også. Men regnet med at det kom på noe etter hvert, og det har det nå også gjort.

KAD`en er koblet til et DP-E drev, og både motor og drev har fungert problemfritt i hele fjor og høst, men da jeg skulle legge til på marinaen her på Fosen utenfor Trondheim, så oppsto det en situasjon med drevet/gearet. Da jeg skulle koble over i fri, så låste gearet seg, det hadde forut for dette fungert fint. 

Jeg hadde ikke sjanse til å frikoble gearet, og måtte stoppe motoren for å hindre en kollisjon. 

Etter at jeg fikk fortøyd, så begynte jeg å etterforske litt, tok av dekselet på gearvelgeren, og så ingen umiddelbare problemer der, ikke var det lekkasje på drevet heller, verken innvendig eller utvendig. 

Jeg tok opp båten, og sjekket oljenivået på gearet, det var helt ok, og oljen så klar ut i toppen. 

Skal snart begynne å se nærmere på dette, men lurte på om noen har noen tips til hvor det er smartest å begynne, og om noen har opplevd dette før? 

Det er bare en gearspak på denne båten, ikke noen ekstern styreposisjon. 

Tar imot alle tips og forslag med takk :thumbsup:

Ta av girwire både på drev og girhendel. Da kan du sjekke om girskiftemekanismen på drevet fungerer. Og at girhendelen kan beveges, og om wiren glir fint i strømpen. En lett operasjon som fort forteller i hvilken ende problemet ligger. Ligger feilen i drevet, må det vel åpnes for videre feilsøking....

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Da har jeg koblet av gearwire, og prøvd å move gearsjalteren under dekselet bak på drevet. Det står dønn fast. Skrudde av dekselet(4 skruer)som gearsjalteren står på, og fant ut at selve sjalte mekanismen er ok, men det står fast lengre inne i drevet. Videre etterforskning pågår. 

Før du fortsetter med mer skruing der bak, forsøk å sett i gir mens du tørner på propellene. Bær bestemt og bruk litt kraft på girskifteren, men ikke vær brutal å bruk overdreven kraft. Altså ta litt i uten å ødelegge mer...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hei. Har hatt samme problem med mitt DP drev. Kon til giringen har nok satt seg fast i skålen. Dette kan skje når gir kon er slitt. 

Når jeg hadde problemet tok jeg en trekil å banket konet i i motsatt retning for å løsne dette. Testet deretter på land å alt fungerte fint. Satte båten på vannet og samme problem oppstod ved første giring. Motstanden i propeller og vann gjør at konet setter seg bedre i skåla på vannet. Byttet til nytt kon og alt fungerte fint. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Da har jeg fått av drevet, og det sitter dønn fast i det ene konet. Jeg visste at båten hadde vært inne til service på drevet før jeg kjøpte den, og det ble da byttet den tynne gearakslingen og simeringer. Dette ble byttet pga av kast i propellen og vann i oljen. Nå er tidligere eier kontaktet og utspurt,  og mistanken går i retning at det er mer enn den ene akslingen som burde vært bytta den gangen(service mai 2017). Ser for meg en enorm kostnad her jeg nå, drevet må måles, og i verste fall blir dette dyrt.. det lokale VP service senteret har nå drevet inne til inspeksjon og vil konkludere over påske. 

Huff og huff..

Redigert av Ankermannen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...