Maika Startet 17.Mars.2018 Del på Facebook Startet 17.Mars.2018 Jeg vurderer å kjøpe lithiumbatterier som bare skal lades med solceller. Såvidt jeg har skjønt kan man programmere Victron sine MPPT-regulatorer til hva som skal være maks ladespenning. I tillegg burde man vel ha et relee for å koble ut all strømtrekk dersom spenningen blir for lav. Er det i så fall alt jeg trenger (i tillegg til ekstern BMS hvis batteriet ikke har dette internt)? (Hadde forøvrig vært artig hvis noen av dere lithium-guruer her lagde en skikkelig oversikt over nødvendige komponenter for forskjellige settinger, samt eventuelle nice-to-have tilleggs-komponenter.) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Det står mye om dette på sparelys.no sine sider, men MTTP regulatoren kjøper du etter riktig størrelse på solcellepanelet. Så hvor mye panelet leverer må du vite. Den kutter strømmen hvis spenningen blir under en viss volt. Husker ikke i farten hvor lav, men tror dette også står på siden ? Jeg har to sånne på hytten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 (redigert) Hei, Jeg har allerede solcellepanel og riktig dimmensjonert MPPT-regulator. Det viktige med regulator ift batteriene er at den ikke leverer for høy ladespenning og riktig float, noe jeg er temmelig sikker på at jeg kan programmere med Victron Connect-appen. (Jeg har bare ikke testet det selv, men latt den kjøre default inn på den gamle bly-banken min). De mange postene her inne om lithium-batterier omhandler såvidt jeg har sett alle utfordringer rundt det å lade fra motor. Siden jeg ikke trenger å lade fra motor (hvis jeg kjøper litt mer solceller), slipper jeg jo enklere unna. (Jeg slipper å kjøpe nye dynamoer, egen laderegulator og releer til disse, backupløsning dersom bms stenger for lading osv.). Jeg har forøvrig kastet ut den gamle landstrømsladeren også fordi vi uansett nesten aldri ligger til havn. Etterhvert som folk bytter til el-motor, er det nok flere som vil ha samme laderegime som meg, (med unntak av at de fleste også vil ha landstrømslader). Jeg lurer altså på om noen mener at det er noe jeg har glemt for å ha et sikkert ladeopplegg? Kjøper jeg først lithiumbatterier, har jeg lyst til å ha et trygt oppsett, samt at jeg naturlig nok vi lat de skal vare en stund. Ideelt sett burde jeg hatt et system slik at når jeg la fra meg båten i hjemmehavnen justerte ladingen fra regulatoren seg til 50-60% fyllingsgrad, og så kunne jeg sende en melding til båten for å få fulladet batteriene når jeg skulle bruke den. Victron: bygg dette inn i regulatoren, takk:); Redigert 18.Mars.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Bra Maika. Send melding til Victron, så de vet hva behovet er. Tipper de blir glade for slik respons. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Gjorde det nå:) Dvs jeg foreslo at de bygger denne funksjonaliteten inn i regulatorene og laderne (som vel må lese status fra batterimonitoren), og at dette kan styres fra appen. Da er det vel bare å koble dette til en CCGX, som videre kobles til en mobil ruter? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Jeg syns dette ang lagring fortjente en egen tråd: så kan denne tråden heller begrenses til de andre tingene rundt det å lade lithium med bare solceller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.