Harald- Startet 18.Mars.2018 Del på Facebook Startet 18.Mars.2018 Hei Kjøpt en Sandstrøm 565 med Yamaha F60FETL og Lowrance Elite Ti 7. Ser fra manualen at Lowrance har ett fint oppsett med tanke på fuel, og hva som er igjen på tanken. Om dette fungerer, er det optimalt for meg, da jeg bare har en 25 liters tank på denne 60 hesteren. Så spørsmålet mitt er, om denne motoren har utgang for fuel data? Den har kun digital klokke for turteller og temp, samt spenning og timeteller. Vurderer og kjøpe starterkit, samt Yamha Interface kabel, men skulle gjerne vist om jeg får ut desse dataene på en slik Yamaha :) Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 det er høyst sannsynlig at motoren din kan vise motor data på lowrancen via NMEA2000 anbefaler deg å bygge et komplett NMEA2000 nettverk med en rekke T-er for fremtidige utvidelser. vedr å holde styr på forbruk, kommer man også langt med blyant,notisbok og klokke. også viktig og snu når man har brukt opp 1/2 parten av bensinen og i tillegg ha en 10 liter som reserve. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Du ser en fastmontert "Bro" nede/i forkant av motoren med kontakter for nettverk. Så må du ha nettverkskabel lang nok til å nå til bak instrumentpanelet , med tilsvarende kontakter og samme "Bro" i andre enden . Så kan du koble til Yamaha instrument(er) og/eller Lowrance'n (dersom kompatibel) til ny kabel fra broen bak intrumentpanelet. En giver som viser aktuelt nivå i tanken (Biltema har til et par hundrelapper) , med en ny kabel til Yamaha-intrumentet eller Lowrance'n. En fysisk giver gir best nøyaktighet dersom den er montert riktig. Ellers (for fuel) så vil motoren alene vise forbruk , forventet rest-tid , restnivå, etc, basert på sensorer i motoren. Da plotter du bare inn hvor stor bensintanken er i instrumentet , og så kan du lese av (beregnede) nivåer i instrumentet ditt. Du kan evt. klare deg med dette (uten egen giver) dersom du lærer deg å stole på automatikken, men jeg ville si det er for viderekommende på intrumenter og båter. En fysisk giver er alltid best. Og husk at en mekaniker bør ha satt opp noen slike nettverk før, og det spørs om du ikke bør forhøre deg med folk som har satt opp slike nettverk før... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Harald- Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Yamaha instrumentet er allerede koblet og fungerer. Tenker derfor Yamaha Interface kabel fra denne blokken hvor yamaha instrumentet er koblet, og Lowrance kabel fra starterkittet til plotter. Siden det blir opp og ned med tank fo rfylling, samt at der ikke er så gode plasseringer for fast føler på en 25l tank fra Specter kunne dette gi en peikepinn. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 jeg kjører med digitalt drivstoff-nivå. nmea2000 og lowrance-plotter. Måtte koble til en lowrance fuel logger, usikker på om den er nødvendig på nye motorer. Uansett er denne metoden pinlig nøyaktig, jeg har 200liters tank og avviket kommer normalt som følge av hvor fult har jeg fylt.. Helt oppi røret eller bare litt opp i røret. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til "god" gammeldags måler :) Har til gode å være ombord i en båt med denne typen måler, hvor skipperen kan redegjøre for gjenstående mengde. Akkurat nå har jeg 183,7 liter på tanken (øverst til venstre er rekkevidde med gjenstående drivstoff, med aktuelt forbruk), til høyre er liter igjen på tanken. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Harald- Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Takker Chrisrik. Dette var nyttig info. Må plottern stå på for å kalkulere, eller kan du slå på plotteren etter 3 timer, og den kalkulerer hva du har brukt i perioden plotteren var avslått? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Harald- skrev On 20.3.2018 at 5.16: Takker Chrisrik. Dette var nyttig info. Må plottern stå på for å kalkulere, eller kan du slå på plotteren etter 3 timer, og den kalkulerer hva du har brukt i perioden plotteren var avslått? Det har jeg faktisk ikke testet. Jeg tror nok ikke den teller ned hvor mye som er igjen på tanken. Men den teller opp - hvor mye du har brukt (hvis du har den fuel-loggeren koblet på nmea2000-nettet). Legg merke til at du også får opp aktuelt forbruk pr nautisk, kjempekjekt på turer for å finne optimal fart. Jeg fant ut at jeg kan like gjerne gå i 37 som i 27 knop feks ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Harald- Svart 12.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2018 Da er det konlet og har fått inn en masse i fo som forbruk pr time, forbruk pr nm etc. Men mangler nivået på tanken i liter. Den står oppført som to streker. Noen ide? har satt opp tankfylling ig data for max beholdning. Ville tro dette skulle gå siden den viser de andre fule figurene. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 13.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2018 Har snakket med Lowrance, og er ikke s mye klokere, men de mener jeg trenger en fuel logger også. Synes dette er litt rart, siden jeg får opp L/NM og NM/L økonomisk fart etc. Det betyr at det blir jo klakulert hva som blir brukt... Noen konkrete svar fikk jeg ikke. Noen som vet om jeg trenger en fule logger for å få dette opp` Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 (redigert) Jeg måtte ha fuel logger (EP-85R) på min etec250 fra 2005/6. Kompis av meg har en etec250 fra 2008, han får i instrumentet opptalt liter brukt og forbruk. Men har ikke funnet noen fuel logger. Jeg Tror derfor knskje det er litt forskjell mellom motorer. https://www.ebay.com/itm/LOWRANCE-EP-85R-Storage-Device/112911893648?hash=item1a4a12c490:g:BlIAAOSwAfpawzk5&vxp=mtr Redigert 14.April.2018 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Harald- Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Stemmer, fikk samme beskjed når jeg skrev en mail til Lowrance. Måtte vist ha Lowrance Fuel Manager. Litt pussig når man allerede kan lese ut l/t... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Er nok fordi det ikke er noe minne noe sted i kretsen. Ser på loggeren som et avansert minnekort som lagrer instant forbruk løpende og så summerer. EP85 takler opptil fire (!) motorer mener jeg å huske.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Harald- Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Hvor er det billigst å få tak i disse: Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 (redigert) jeg kjøpte på ebay.. i norge mener jeg den var uforholdsmessig dyr. der jeg fant. Den lokale båtsjappa her så bare ut som et spørsmålstegn.. Redigert 17.April.2018 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Harald- Svart 18.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2018 Ligger på 1139 hos norske forhandlere, omtrent det samme inkludert frakt fra Ebay i skrivende stund :) Ebay fuel Manager Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.