Motordoktoren Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 Jeg skulle tro at motoren gir mest power i forhold til brennstofforbruk når dreiemomentet er høyest. På min VP41P vil det si 450 Nm ved 2600 - 2700 rpm. Marsjfart er ca. 300 rpm under max rpm som er 3800. Det kan være litt skummelt å redusere fakta til trosspørsmål, så jeg har tillatt med å regne litt. Dersom 3800 o/min er turtallet som gir motoren maksimal effekt, gir 2700 o/min omkring 36% av den effekten. Ved denne ytelse oppnår man slett ikke at motoren gir "mest power i forhold til brennstofforbruk". Det gjør man når motoren kjører med 70-80% av maksimal effekt. Hvis man derimot begynner å se på brennstofforbruk per nautisk mil, blir saken en annen, men det angår ikke ovenstående sak. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 29.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2006 På Forden som satt i Elwaroen sa importøren at man bare kunne slå av 100 omdr. fra full fart. Dette var en 2715-motor på 127 hk og 2400 omdr.på fullt.2 200-2300 var grei marsjfart mente de som importerte motoren. Fikk svar fra en pensjonert motormann som har jobbet bort i mot 30 år med 2715E og fikk til svar at marsj på denne er 2200. Takker for mange gode svar. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.