Jump to content

Hva er ideelt turtall på marsj?

Pim

Recommended Posts

Jeg skulle tro at motoren gir mest power i forhold til brennstofforbruk når dreiemomentet er høyest. På min VP41P vil det si 450 Nm ved 2600 - 2700 rpm.

Marsjfart er ca. 300 rpm under max rpm som er 3800.

Det kan være litt skummelt å redusere fakta til trosspørsmål, så jeg har tillatt med å regne litt.

Dersom 3800 o/min er turtallet som gir motoren maksimal effekt, gir 2700 o/min omkring 36% av den effekten. Ved denne ytelse oppnår man slett ikke at motoren gir "mest power i forhold til brennstofforbruk". Det gjør man når motoren kjører med 70-80% av maksimal effekt.

Hvis man derimot begynner å se på brennstofforbruk per nautisk mil, blir saken en annen, men det angår ikke ovenstående sak.

På Forden som satt i Elwaroen sa importøren at man bare kunne slå av 100 omdr. fra full fart. Dette var en 2715-motor på 127 hk og 2400 omdr.på fullt.2 200-2300 var grei marsjfart mente de som importerte motoren.

Fikk svar fra en pensjonert motormann som har jobbet bort i mot 30 år med 2715E og fikk til svar at marsj på denne er 2200. Takker for mange gode svar.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...