Jump to content

Hva er ideelt turtall på marsj?


Pim

Recommended Posts

I et nr av det engelske båtbladet Practical Boat Owner, nr 460 2005, har jeg kommet over en interessant påstand. Bladets faste motorskribent svarer på spørsmål fra en innsender som har montert en 40 hk Volvo i en 33 fots seilbåt (Westwrly Discus, ca 5-6 t) og cruiser på 1800-2000. Iflg PBO er motoren for stor: "There is absolutely no doubt that a diesel really ought to be run at about 75% of its rated rpm, in your case that`s around 2,600 rpm. If the prop is correctely matched, that will deliver about 50% of the engines rated horsepower. This prevents bore glazing, gives best fuel consumption and is exactly what your diesel is designed to do. Motoring as you do, it`s probable that your engine will start to suffer from old age before it ever gets properly run in, eventually leading to high oil consumption".

 

Nåh, jeg har jo alltid fått høre at min volvo har hatt et gått liv siden den alltid har gått på bare 2000 o/min. Men er det altså slik som med mennesker; at man ikke nødvendigvis lever lengre fordi man ikke anstrenger seg, snarere tvert i mot....

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Det er mange teorier og synsing ute og går. Motoren på Jeep'en min (220 hk V8) kan dras opp i ubelastet 5000 rpm. Når jeg kjører i 80 km/t ligger den på 1500 rpm, i 100 km/t ligger den på 2000 rpm. Jeg tror ikke denne karakteristikken er spesiell for bilen min. Disse motorene går 1/2 million km uten store problemer. Motore burde hatt sitt natulrige arbeidsturtall på 3750 rpm.

 

Så til båt. forsjellen på brukskarakteristikken mellom en bil- og en båtmotor kan vel være temperatur, motoren ligger på samme turtall over lange perioder og den har samme belastnigen (motstand) gitt samme turtall. Jeg har ikke tenkt å trekke dette særlig ut, men jeg vil helle anta at "over torque" er noe som kan skade motorer. Dvs. at de har for høy belastning relatert til momentkurven. Turbomotorer har også krav til turtallsområde som bør følges.

Link to post
Share on other sites

Motoren som ble omtalt i PBO var Volvos md2040. Men jeg oppfatter uttalelsen fra PBO i utgangspunktet å være generell. Det kan synes å være ulike oppfatninger om dette. Da jeg var hos en Volvo - forhandler for å vurdere ny motor til min 6 tonn Rasmus ville de anbefale meg 55 eller 75 hk. I brosjyrene fra Beta anbefaler de 28 hk for opptil 9 tonn båter (!).

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde regnet med noe mer reaksjon på denne, kanskje motorfolket er på ferie.

 

9 tonn båt og anbefalt 28 hk motor: Dette kan vel kalles en minimumsmotor. Den vil ha begrenset suksess med hårdt vær/store bølger imot. Grunnen til at båt prosdusenter anbefaler slike motorer er naturligvis prisen på sluttproduktet, vekt og plass. Vår forrige "Sylfiden", 38 fot og 4,5 ton hadde 15 hk. Forholdsvis ubrukelig i dårlig vær.

 

Glazing: Jeg kan ikke huske dette fenomenet før de syntetiske motoroljer kom på markedet. Uansett må det være hevet over tvil at glazing og disse oljene er noe som hører sammen. Hulda har nå kjørt noen runder på tradisjonell olje og har nå i sommer gått over til syntetisk. Eller for å si det på en annen måte, kjører man tradisjonell olje er muligheten for glazing forsvinnede liten.

 

Turbo: En av grunnene til at Hulda ikke valgte motor med turbo, er at jeg ønsker å stå friere med hensyn på lavt turtall. Nå vil nok motorer uten turbo etter hvert bli sjeldnere, det er vanskelig å tilfredsstille stadig strengere utslipskrav uten bruk av tubo.

 

Hva motoren er beregnet på: Motoren som sitter i Hulda blir benyttet som bilmotor og båtmotor med og uten turbo. Som bilmotorer vil de rusle og gå som motorene i bilene mine, 1500- til 2000 rpm. De blir også levert som aggeregatmotorer, da mener jeg at de kjører på 1800 rpm. Levert som hurtiggående båtmotorer vil de ha en maks. marsjfart på over 3000 rpm. De synes altså som om motorene lever helt utmerket over et mye videre belastningsområde enn det artikkelen fremmer synspunkt for.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Etter det jeg kjenner til fra hurtigbåter i rutetrafikk etc. så er det ofte snakk om å kjøre på 80%. Dette gir både god brenseløkonomi og god driftsøkonomi. Er rutetidene lagt opp etter dette så kan man heller kjøre på mer ved behov. Overført til f.eks. en motor med maks turtall 4000 o/min vil dette bety 3200 o.s.v. ( 3800=3040, 3600=2880, 2500=2000 ) Er ikke dette nok så har man for liten motor.

Link to post
Share on other sites

Dette klippet jeg fra mitt innlegg på en tidligere tråd.

 

VP oppgir max turtall på TAMD 41 til 3800 RPM, og her er svaret jeg fikk på spørsmål om hva som er mest økonomisk RPM og hva som er maks RPM over lengre tid. Båten er en NIMBUS 3003 på i overkant av 4 tonn.

 

Förutsatt att båten väger 4 ton, så ligger det optimala varvtalet på 3500 rpm. Farten blir då ca: 20 knop, och förbrukningen ca: 1.75 l/Nmil. Penta rekomenderar att man sänker varvtalet 200 rpm från max. varvtal, vid kontinuerlig drift.

 

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Tja, det er vel bare å gjøre som motorfabrikanten anbefaler. Problemet oppstår vel først når det ikke eksisterer anbefalinger.

 

Huldas motor går maks (sperret på) 4000 rpm, som skrevet tidligere. Kontinuerlig drift viser at den ikke har godt av særlig over 3000 rpm, eller det er anbefaling fra dem som overhalte motoren for meg. Om den går på 3200, så skjer det sikkert heller ingen katastrofe. Så kan man titte på ytelsen for denne motoren: Maks dreiemoment ligger på 2750 rpm, maks hk på 3500 rpm. Et sted mellom disse tallene vil optimal ytelse ligge. Og da kan vel 70%, 3/4 fart eller 80% være like riktig. Sier Volvo 3500 rpm for en gitt motor, så er det riktig. Det at motoren har maks på 3800 rpm, er fordi Volvo har sperret den der.

 

Jeg ser at jeg i fjor skrev noe om glazing. Det var bare delvis korrekt. Forholdet opptrer også på motorer som kjører ubelastet over lang tid, eksempelvis aggeregatmotorer som går uten last.

Link to post
Share on other sites

. Det at motoren har maks på 3800 rpm, er fordi Volvo har sperret den der.

Tja...Volvo oppgir 3800 som max på TAMD30 også. Min gjør 4000rpm (litt vass propell kanskje) men for å være på sikre siden så marsjer jeg aldrig over 3500, dvs 300 rpm under max opgitt, ser intet poeng i å tyne en 20 år gammel motor.... :smash:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Glazing: Jeg kan ikke huske dette fenomenet før de syntetiske motoroljer kom på markedet. Uansett må det være hevet over tvil at glazing og disse oljene er noe som hører sammen.

Bore Glazing ... vanligvis på de kjære Detroit 2 takterene hvis de blir kjørt lenge på lavt turtall og lav belastning... disse maskinene er beregnet for høy belastning, og forbrenningskammeset får ikke høy nok temperatur ved lavere turtall... vanlig belastning for disse maskinene er mellom 60 og 80% kontinuerlig belastning for "leisure marine" utgavene.

 

Dette er ingen absolutt, men en "tommelfinger" regel er at cruice speed ligger ca 500 rpm under max turtall.

Gjelder for hurtigløperene !!! .. 75 eller 80% regelen er bedre, men da må en kjenne til belastningskurven til maskinen (som ikke er linær). Hvis jeg skulle gå ned 500 rpm, så ville jeg marsje på max 1800 rpm .... noe jeg ofte gjør, men det tilsvarer kun 50% belastning, men som gir full forbrenningskammers temperatur på Detroitene mine.

 

 

Etter det jeg kjenner til fra hurtigbåter i rutetrafikk etc. så er det ofte snakk om å kjøre på 80%.

Disse maskinene er nedjustert slik at max uttak kan være kontinuerlig. ... og 80% er belastning (ikke turtall ... se ovenfor)..... som da er 80% av nedjustert HK uttak..... noe som er langt ifra 80% belastning for en lystbåtmaskin. Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det at motoren har maks på 3800 rpm, er fordi Volvo har sperret den der.

Maks oppgitt turtall er ikke en sperre, men et anbefalt minimum maks turtall. Dette for at ikke motoren skal ha for tung propell etc.

 

Sperre finner man vel på maks rusningsturtall(ubelastet).

 

Ellers blir vel alle disse tommelfingerreglene som det vises til som å sammenlikne kaniner og høns.

Sjekk med manual og motorleverandør.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Maks oppgitt turtall er ikke en sperre, men et anbefalt minimum maks turtall. Dette for at ikke motoren skal ha for tung propell etc.

 

Sperre finner man vel på maks rusningsturtall(ubelastet).

Det er delvis korrekt. Det er "Governor'en" i dieselpumpen som sperrer for større tilførselsmengde til dysene som justerer dette. På min motor, og de fleste andre, er ubelastet turtall og belastet turtall det samme. På 4000 rpm yter min motor ca 130 hk og dreiemomentet synker også drastisk. Men 130 hk, det drar den. Og det er uansett umulig å få den over dette turtallet ubelasetet. Motoren er benkkjørt og testet til disse verdiene.

 

Derfor er maks turtall en sperre.

 

Fjernes sperren, kan enhver motor gå til den springer. Vi som er innmari gamle, husker alle semidiesler som kom inn fra alle kanter til Oslofjorden. Oppkjøpte fiske- og fraktfartøyer på 60-tallet. Med "herregud det er jo ingen olje i bunnpannen, se å få slengt på 10 liter i hvertfall"-scenarioet. De heldige fikk ikke starta, grunnet for høy kompresjon. De uheldige fikk start og motoren begynte å slurpe smøreolje. Maks turtall 170 rpm kom fort opp i astromnomiske 500 rpm og mer. Inntil det sa "pang", med store bokstaver.

Link to post
Share on other sites

Har lært (husker ikke av hvem) at en grunnregegel er å ta av 10%, Synest personleg det er i minste laget, så på mine VP 41 motorer går eg vanlegvis på ca 3200 omdr. Dette er det mest komfortable turtallet meiner eg. Motorene går lett og støyen blir å leve med.

Link to post
Share on other sites

Vedr. belastningskurve. Noen som vet hvor jeg finner en slik til en Ford 2715E ?

Regner med at den er noenlunde lik denne fra http://www.mermaid-marine.co.uk, som gir 2350 rpm ved 75% belastning for en 135 hk maskin som har 2600 rpm som max turtall ved belastning....

 

Bilde

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

På Forden som satt i Elwaroen sa importøren at man bare kunne slå av 100 omdr. fra full fart. Dette var en 2715-motor på 127 hk og 2400 omdr.på fullt.2 200-2300 var grei marsjfart mente de som importerte motoren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

det er jo riktig det som skrives i bladet.. har alltid hørt at dieselmotorer skal gå med god belastning.

Tomgangskjøring osv. kan visstnok føre til sylinderpolering (bore glazing) som det står.

 

JOH

Polering oppstår når belegg på utsiden av stempelkronen, ovenfor øvre stempelring, skurer mot sylinderveggen. Dette skyldes ikke tomgang som sådan, men fordi dårlig forbrenning kan danne belegg. Koksring, som nå monteres i mange motorer, er ment å skulle fjerne slike belegg.

 

Etter det jeg kjenner til fra hurtigbåter i rutetrafikk etc. så er det ofte snakk om å kjøre på 80%. Dette gir både god brenseløkonomi og god driftsøkonomi. Er rutetidene lagt opp etter dette så kan man heller kjøre på mer ved behov. Overført til f.eks. en motor med maks turtall 4000 o/min vil dette bety 3200 o.s.v. ( 3800=3040, 3600=2880, 2500=2000 ) Er ikke dette nok så har man for liten motor.

Å kjøre på 80% betyr i forbindelse med brennstofføkonomi at man kjører motoren på 80% av full effekt. Omkring dette driftspunktet har en motor sitt laveste spesifikke brennstofforbruk. Hvis turtallet reduseres til 80%, reduseres effekten til 51%, og da er ikke spesifikt brennstofforbruk så lavt lenger.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...