Husly Startet 18.Mars.2018 Del på Facebook Startet 18.Mars.2018 Hei alle erfarne seilbåtførere! Vi er en famile på 5 (tre barn på 16,13 og 9)som ifjor høst kjøpte vår første seilbåt.(Granada Regina 33) Vi hadde ingen erfaring med båt what so ever ( regner ikke kajakkpadling som erfaring:-)) men har tatt bårførerprøven og seilet litt rundt i Ryfylket siden vi kjøpte båten. Nå ønsker vi å ta vår første "langtur", fra Vikevåg til Egersund i påsken. Tingen er den at jeg, som typisk overbekymret mor, har bitt meg merke i dette Jærens Rev.. Derfor lurer jeg på om jeg kan få noen ærlige beskrivelser av deres turer rundt dette, slik som jeg har forstått det, ganske tøffe stykket langs Norges kyst. Jeg vil nødig legge ut på en tur hvor ungene blir redde og skremte av havet. Er vi helt på trynet når vi med vår bittelille erfaring drar utover der nå? Hvor går grensen på max vindstyrke? Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Jærens rev er merket med et vest-merke som du altså skal seile på utsiden/ vestsiden av. Det ligger ingen dramatikk i å seile her, men jærkysten er ubeskyttet og kan være krevende å forsere. Melllom Tananger og Egersund har du ingen steder å gjemme deg dersom det blir drittvær. Vær og bølgevarsel er derfor av stor betydning. Husk at du skal hjem igjen. Du vet best selv hva mannskapet tåler og hvor stor kompetansen er. Jeg synes du burde sette grensen ved maks 1 m bølgehøyde og 10 m/s vind avhengig av retningen. Dersom du tar de nødvendige hensyn så er det absolutt ikke på trynet å seile her i en 33 fots båt. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 (redigert) Dersom dere har med unger så er det litt vel kaldt og surt strekk til å dra nå når vannet er som kaldest på året. Spesielt i en båt med forholdsvis lavt fribord og lite skjerming. (får dere motvind blir det fort en 10 timers tur) Har man et viktig ærend så ok. Det er fullt ut mulig i brukbart vær. Litt avh. av alder på ungene så ville jeg vurdert å gå når det nærmer seg kveldstid slik at de sovner dersom de kjeder seg (og merker bølgene) så kan de våkne opp i ny spennende havn fulle av energi fremfor å sutre hele dagen over hvor langt det er. Dersom dere ikke vet: Helgøysund, Skartveit og Sauda er populære steder som generelt egner seg godt til påsketur hvor dere slipper å gå utaskjærs. Ellers er jo Jørpeland med en tur til Prekestolen flott på denne tiden av året. Evt. i kombinasjon med en tur til Flørli og Flørlitrappene så får man sett Prekestolen fra begge sider. Redigert 18.Mars.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Helt uproblematisk i fint vær, skikkelig utrivelig om dere får en del vind og sjø på en kald dag. Ville sett an langtidsvarselet før dere peker baugen sydover – er det mange rolige dager med flatt vann og sol på værmeldingen er sjansen gode for å finne et godt værvindu både for turen ned og hjem igjen. Skulle været slå seg vrang før dere kommer dere hjem kan dere vel legge igjen båten, ta toget hjem og hente den ved en senere anledning? Tror jeg ville satt grensen et godt stykke under 10 m/s, i alle fall om vinden insisterer på å blåse feil vei. Båten takler langt mer, men hvis alle ombord skal ha en positiv opplevelse er det verdt å ikke gape over for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Jeg er absolutt ingen seiler. Men har fartet over Jæren flere ganger. Første gang synes jeg det var skummelt. Hadde stor respekt for dette havstykket. Det er som nevnt over her lite å gjemme seg bak. Du har et hav på utsiden av deg, og finner det havet ut at det vil vise seg fra sin vrange side så er det ikke mye morsomt utpå der. Jeg har prøvd det og. Men om det virkelig bestemmer seg for å vise smørsiden.. da er det nydelig utpå. Jeg har nok noen av mine beste opplevelser på havet der ute. . Det som avgjør en slik tur er absolutt værmeldingene. Sammen med bølgevarsel. Er det gode varsel, lenge siden det har vært noe særlig vind der ute. Så kan det være helt topp. Men det er også en del strøm som roter opp sjøen der ute. Så det kan endre seg veldig bare på få nm. Be gjerne om hjelp til å vurdere været når turen nærmer seg. Å det er absolutt ingen skam å snu før forholdene blir for ille. Finnes mange flotte steder å besøke i Ryfylke og videre nordover som ikke er så utsatt som strekket fra Tananger til Egersund. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 (redigert) Ser at "ungene" vel er mer "ungdom". Ett tips er å sette de til oppgaver, særlig syns jeg "unger" ofte er veldig kjappe på å skjønne det å styre, også når det er mye bølger og vind. Med litt veiledning i å styre litt "på forhånd" i mye sjø så har jeg sett at egne unger (17 og 13) relativt kjapt mestrer og trives i den rollen. Og når de merker at de faktisk er til god hjelp og avlastning så vokser de gjerne noen hakk ganske så kjapt :-) Ikke undervurder ungene, la de ta del i oppgavene ombord. -- Den motsatte løsningen er passive unger og at en voksen på aktivere og passe på "ungene", som fort vil være nede i båten, som gjør at de blir sjøsyke. Og du får en voksen, ofte gubben, som blir sliten og lei av å styre/seile alene. Og en, ofte mor, som blir sliten og lei av å styre med unger som er misfornøyde og sjøsyke. -- Ha klar det en trenger av mat og drikke før avgang. Ikke gå i fellen å tro at du skal kunne gå ned i båten og lage noe underveis, mao en må ha nok mat som en kan holde med en hånd og "stappe i kjeften". Gjerne noen "godbiter" til ungene som de ikke pleier å få til vanlig sånn at de får opplevelsen av at "dette er stas". Varme klær.. ta på alt av klær. Blir været fint så dra soveposer og dyner opp i cockpit og kos dere. Spill musikk, ha det fint. -- Og ja, "ungene" speiler jo dere voksne. Vær trygge og rolige. Dette er helt uproblematisk, slapp av, ikke vis utrygghet og tvil, ikke angrip oppgaven som om det er noe skummelt, ikke snakk om det så ungene hører som om det er noe skummelt. Gjør det til noe gøy for ungene, kanskje ørlite spennende, men ikke mer. Ingen diskusjon rundt det å snu, snu i tide dersom det blir i overkant. Innfør vetorett. Finn ut hva som er "siste snupunkt" osv på forhånd sånn at det aldri er noe tvil om når det lønner seg å fortsett fremfor å avbryte osv. Redigert 18.Mars.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 (redigert) Eigerøy fyr er i hvert fall utsatt. Selv i dag når det opplevdes nesten vindstille i Stavanger var det tidvis over 11ms ved Eigerøy fyr. I går var jeg ute og syklet i litt trekk på Jæren. Eigerøy fyr hadde over 17ms. Ellers spørs det hva risikofaktor dere kalkulerer med i en forholdsvis ukjent båt. Har dere seilt med ripa under vann eller skal første gang bli utaskjærs med en temp i vannet hvor man overlever noen få min dersom man havner i sjøen? Vil varmer eller gass bli brukt underveis? Hva om det tar fyr? Til tider ganske tomt med båter i nærheten på denne tiden av året. En annen ting er at dersom det ikke er rundt 10ms (medvind) blir det fort en svært lang seilas i ett strekk.(evt. svært mye motor) Redigert 18.Mars.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Husly Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Tusen takk for gode svar alle sammen. Ungene er allerede godt igang med oppgaver under seiling og de trives svært godt med det. Det med matlaging under seiling og at ungene skal være nede under seiling erfarte vi fort ikke gikk så bra Kan godt være vi venter med tur til Egersund og tar oss en tur til Helgøysund e.l heller. Jeg ser også viktigheten av at vi voksne er sikre og trygge på det vi gjør. Planen er jo at dette skal falle i smak hos hver og en av oss Ha en fin påske på bøljanblå alle sammen og takk igjen for gode svar. Forresten Pinkvin; den draumen er min og Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Nord West 420 skrev for 15 timer siden: Litt avh. av alder på ungene så ville jeg vurdert å gå når det nærmer seg kveldstid slik at de sovner dersom de kjeder seg (og merker bølgene) så kan de våkne opp i ny spennende havn fulle av energi fremfor å sutre hele dagen over hvor langt det er. Denne ideen synes jeg er spennende, og har tenkt den selv mot sensommeren - sette ut fra Tananger på ettermiddag/kveld, og seile gjennom natten. Samtidig en noe "skremmende" tanke for noen som aldri har hatt nattseilas før.. Kan du gi noen generelle råd og tips ifm det? Foruten ekstra oppmerksom utkikk etter lanterner, hva annet er viktig med nattseilas? Lykke til på påsketuren @Husly - vi satser på Kvitsøy/Skudeneshavn som påskemål så lenge været spiller på vår side. Plutselig ses vi Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Jæren rev er greit i fint vær det. Størst utfordringen med denne turen er som flere nevner avstand. Men på denne årstiden er det en faktor til, temperatur. Var på tur i helga og det var bitende kaldt i 7-8 m/s den korte turen ut på holmene som jeg hadde. Det er bare en uke til Påske selv om temperaturene ser ut for å bli rødfarget innen den tid. 10 sekundmeter i ca 10 timer i denne temperaturen ville de fleste oppleve som veldig ukomfortabelt. Ikke bare er vinden kald, men det blir fort sjøsprøyt også i sånn vær. Kommer jo veldig ann på om du har med eller motvind da. Jeg ville personlig ville satt grensen mye lavere for å gå rundt i seilbåt nå. Hvis dere tar det som en ekspedisjon og setter vakter og kan gå nedenunder og varme dere periodevis så er det jo greit, men blir det som ombord hos mange andre at far tar hele vakta alene så vil det fort oppleves som langdrygt. Hvis dere er ferske båteiere i Ryfylke så ville jeg nok heller prioritert oppdagelsesferd i dette bassenget, og heller ta Jærens rev som en del av en sørlandstur til sommeren. 10 timers økter på havet i shorts er noe helt annet enn med finnlandshette Det skal jo helst være kjekt og Redigert 19.Mars.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Festina_Lente Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Jeg går denne strekningen med 35 fots tung og solid seilbåt to ganger i året: nedover ca 1. Juli med retur ca en måned senere. Altså full sommer. Konklusjonen er at seilbåter går gudsjammerlig tregt når du skal over Jæren. Har som oftest opplevd å bli sjøsyk, kald, våt og skikkelig usikker på om jeg vil gjøre dette flere ganger. Har da aldri gått på en værmelding på 10 m/s eller mer. Midtsommers. Med lite vind. Og «sommer»temperatur på pluss 15 eller mer. Skal jeg gjøre dette i påsken så skal det være sammen med et erfarent mannskap som kan ta over om jeg svikter. Det skal veldig lite til der ute før et lite problem blir uhåndterlig, og da kreves det erfaring, handlekraft og krystallklar safety first av alle ombord. Tenk deg bare at en av de voksne faller i vannet når han/hun bare skulle frem på dekk og løsne genoaskjøtet som har hengt seg fast. I våre farvann er grensen mellom kosetur og survival syltynn på sjøen påsketider. Da er det bedre å være innaskjærs. Ønsker dere en god påsketur! Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 33 minutes ago, Kenneth82 said: Kan du gi noen generelle råd og tips ifm det? Foruten ekstra oppmerksom utkikk etter lanterner, hva annet er viktig med nattseilas? Generelle råd ifm seilas i manglende lys/sikt: Sørge for å ha tilstrekkelig backup for dette. Mye er likt men en god autopilot evt. godt mannskap blir ekstra viktig. Sitter man alene på vakt i timesvis så er sannsynligheten for at man sovner en risikofaktor. Ha en plan for det uten å kalkuler på at backupplanen trer i kraft. (seiler man alene eller skal feks. den ene av to som sitter på vakt lukke øynene litt, så sett på alarm med fornuftig tidsintervall ift. avstand til land og trafikk). Alt som skal lades bør være fulladet før det blir mørkt. Har man alarmen på 15 min kan det kanskje være fornuftig å strekke beina litt uansett. Gå inn i kabin og se at alt er ok osv. Dersom man ikke fører skriftlig log, ha i det minste en mental oversikt overfor deg selv (og videreformidle logen til evt. neste rormann). Når man evt. samtidig strekker beina, fyll på med kaffe eller annet som frister. Toalettbesøk eller en kikk i motorrom eller annet som kan være passende å følge litt ekstra med på. Seil gjerne som utgangspunkt godt ifra land uten å seile i leden til nyttetrafikk. Kall opp arbeidskanal og hør om det er noe liv. (så informerer de om det er noe på gang) Seiler man "blind" på kartplotter må man tilpasse fart etter hva backup man har. Radar, dybdemåler, ekstra "kartplotter" på iPad eller annet fornuftig. (som feks. dersom man skal inn slalåmløypa mellom stakene i Lista indre havn uten lys eller fyr) Ha godt søkelys med backup. I vindstille vær på våren kommer kanskje tåka når solen slutter å varme. For å bidra til å holde seg våken kan det være passende å dra frem boka med lanterne og fyrbeskrivelse og repetere før man drar utpå for å se at alt stemmer. (evt. google) Generelt før lange seilas. Ha en god plan for eventualiteter før strømmen/motoren eller annet ryker ombord. Sjekk alle skruer/slangeklemmer (som kanskje løsnet litt i forrige kuling) og ha ren dieseltank/filtere. Selv gir jeg til tider blaffen i nattsyn på havet og ser på tv og annet som bidrar til å holde meg våken/oppvakt, så forbereder jeg nattsynet før jeg evt. skal inn i trangere farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Teiner og annet som driver i sjøen er evt en ekstra utfordring. Ellers mange gode råd dersom man googler night sailing advise eller noe i den duren. PLB og lys i vesten osv. (unngår helst oppblåsbare vester) Redigert 19.Mars.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Akkurat etappen Jæren om Sommeren er en grei affære i sommernatta. Du kommer deg greit forbi revet før det er helt mørkt (elleve tolv tiden), og innen du er klar for å gå til land er det begynt å lysne igjen (4-5 tiden), natta varer ikke mange timene om sommeren. Hold deg godt ute så går du klar av det meste av fiskebruk som står (og der er det roligere sjø også), og hold god utkikk etter lanterner i mot, så bør det gå greit det. Vær obs på at vinden ofte dabber av utover natta. Har flere ganger valgt å ta Jæren på natta pga god bør på kvelden, men så dabber det av utover i nattetimene. Redigert 19.Mars.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.