Jump to content

Manuell septikpumpe står bom fast!


Akira Maru

Recommended Posts

Septik har en tendens til å størkne og jamme ventiler ja... Viktig å bruke utstyret jevnlig... Ellers er jo elektrisk pumpe med kvern tingen - når du først må gjøre denne jobben er det nesten like greit å bare kople inn en ny pumpe! Eventuelt med to y-koblinger så du har dobbelt opp?

 

Skulle selv tatt tak i denne jobben for lengst...

Link to post
Share on other sites

Bare et tips!

Sikker på at ventilen ut er åpnet da, og at ikke håndtaket har "sluret".

Kuleventiler kan bli ganske så trege å operere. Hvis det er tilfelle kan håndtaket glippe over slik at du bare beveger det og kula står i lukket-stilling.

 

No dritt er det uansett :wink:

Link to post
Share on other sites

hadde samme problemet rett før ferien, og årsaken var at pumpen var tett av dopapir..... :cryin:

Etter den operasjonen :blush: ble det raskt kjøpt inn dyrt selvoppløsende dopapir til porta- potti.

54,- for 4 ruller, men vel vært det........

Tipset er å kjøpe det hos campingvognforhandler (34,- for 6 ruller) og ikke i båtbutikk.

Det er vel ikke så høy sigarføring hos campingfolket :lol:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si meg svært enig med Firefigter.

I ferien når tanken blir brukt mye legget vanlig dasspapir seg i bunnen på tanken og bygger seg opp. Når det har bygget seg opp til det nivået sugerrøret ligger på så er det tett.

Jeg har vært igjennom den leksa. Jeg fikk tømt tanken bare for å finne ut at neste gang jeg skulle tømme så var det tett igjen.

Jeg tilsatte vanlig middel for vanlig hytttedass å klarte tilslutt å få ut papiret. Måtte også stakke opp røret som gikk inn i tanken.

 

Mitt motto er at om 4 ruller spesial papir koster flesk så er det godt anvendte penger. Slikt papir er foresten veldig drøyt i bruk så jeg er ikke så sikker på om det er så dyrt.

Klarer du å få ut tanken er kanskje det løsningen

smaapala

Link to post
Share on other sites

Da går turen ned til båten i morgen tidlig for å forfølge gode råd! Har mistanke om tett pumpe eller gjennomføring. Har brukt riktig dopapir, men fruen "mista" en engangs papirklut (Jif-klut) i doen som forsvant ned i systemet. Denne kan ha kilt seg i pumpa.. Den står i alle fall rett ut som en ballong.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Bare et tips!

Sikker på at ventilen ut er åpnet da, og at ikke håndtaket har "sluret".

Kuleventiler kan bli ganske så trege å operere.

<{POST_SNAPBACK}>

Kuleventilen er forlengst moden for bytting, den står i åpen stilling og er ikke til å rikke. Har vært slik siden jeg kjøpte båten i fjor.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at ventilen virkelig står i åpen stilling?? :crazy: Har ved flere anledninger ved tett septik tatt utluftingsslangen og klemt den igjen mens jeg pumpet opp litt trykk i systemet- da kom "proppen" ogresten av guffa :yesnod: Litt forsiktighet må jo vises her.....ellers en blow out en annen plass enn der man har tenkt den kommer. :eek:

Alle slike jobber er noe dritt bokstavelig talt- Lykke til! :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...