Jump to content

Raymarine RAY54E mottar signaler men sender ikke ut

HansH

Recommended Posts

Har en Raymarine RAY54E VHF produkt kode E43025 fra omkring 2005/2006. Den tar imot signaler og alle funksjoner virker, unntatt den viktigste, dvs sending. 

Når jeg trykker inn knappen på mikrofonen kommer et klikk og jeg måler økt strømforbruk opp til 2-3 ampere. Men ingen sending går ut av apparatet. Det er altså strøm og lys opp i mikrofonen, men er det evt for lite?

Åpnet mikrofonen for å sjekke. Har ikke koblingsskjema på den men måler oppimot 9 volt mellom noen av lederne og ca 4-5 volt mellom andre. Totalt 6 stk sort, blå, grønn, rød, orange, hvit.

Noen som har forslag til løsning? Kan legge til et jeg har prøvd å få ut kontakten til mikrofonen men den sitter helt fast. Er heller ikke mulig å åpne selve VHF-apparatet. 

HansH skrev for 20 timer siden:

OK, takker. Da forstår jeg det slik at det ikke lar seg reparere?

Du kan selvfølgelig sende radioen inn på service - men i følge Raymarine ville det være like dyrt som å kjøpe både ny VHF og antenne. Jeg gikk for ny Standard Horizon Gx1300 med gratis antenne på kjøpet.(seatronic)

Takker. Skal sjekke ut dette. Men jeg får jo inn signaler greit på VHFen men når jeg skal snakke ut så er det ingen der ute som hører hva jeg sier. Opplevde dette sist sommer hvor jeg plutselig havnet inn i en litt dramatisk redningsaksjon utenfor Sandefjord og måtte ringe opp Tjøme Radio på mobil for å kommunisere. Jeg hørte alt som ble sagt på kanal 16 men kunne altså ikke snakke ut. Jeg forstår det da slik at det faktisk kan skyldes dårlig kobling mot antennen. Når jeg tenker meg om så er faktisk koblingen oppi der nokså morken. Ettersom jeg likevel har fått inn signaler, har jeg tenkt at det likevel funker. Da blir det antennesjekk i påsken før evt ny VHF anskaffes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...