Jump to content

Ibiza 680T og motorstørrelse

olekro

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe en Ibiza 680T. Har vært på båtmessa i Lillestrøm i helgen og selgeren jeg snakket med mente at 200HK var "riktig" motor på denne. Har ingen erfaring med så stor båt til nå, har kun kjørt mindre skjærgårdsbåt på 14-15 fot til nå. Ifm vurderingen er jo motorstørrelse et spørsmål. Når det gjelder ny er jeg forsåvidt ikke i tvil om at jeg vil velge 200+, men det er jo fristende å vurdere en brukt en og spørsmålet er om noen erfarne kan gi meg en vurdering/innblikk i konsekvensen av å velge en med 150HK. Tror vel også det typisk er mekanisk gir/gass på 150, og nærmest konsekvent elektronisk på 200+? Takknemlig for alle svar.

Jeg er nok enig i at det som regel oppleves bedre med største motor fremfor hakket mindre. Selv oppgir Ibiza 680en til å oppnå 42 knop med 200 hk og 38 knop med 150. Ikke allverden forskjell. Ibizaene kommer som oftest med Suzuki eller Yamaha på hekken, og for begge disse bygger 150, 175 og 200-hesterne på samme blokk/sylindervolum. Velger man en 150-hester, så ender man opp med en litt lettere propell som utligner en del av forskjellen med tanke på drakraft opp i plan og cruise.

Det blir vel et ganske så subjektivt valg om man kan leve med 150-hester på hekken, eller ikke. Inngangsbilletten blir en god del rimeligere. Båten er den samme. Om man ikke skal kjøre mye i høy fart og langt, så er det kanskje helt greit med en 150-hester?

Hadde 200 på min, og angret ikke på det valget. Spesielt siden man da får elektronisk gir/gassoverføring. Fungerer sikkert fint med 150, men jeg vurderte at prisforskjellen var såpass liten at jeg kom til å angre om jeg ikke valgte motor med 200hk. Blir mer attraktiv på bruktmarkedet også den dagen du får lyst på større båt :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...