apaul Startet 19.Mars.2018 Del på Facebook Startet 19.Mars.2018 (redigert) Hei, Jeg skal bytte finfilter på mine D4 selv for første gang i løpet av uken. Dette er godt beskrevet i servicemanualen til Volvo. Det som ikke fremgår så tydelig er at det står at man skal løsne skruen for "air vent". Betyr det at jeg løsner lufte-nippelen et par tørn, eller er det snakk om en annen skrue? Takker Redigert 19.Mars.2018 av apaul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Er nok luftenippelen ja og pump til du får ren diesel ut uten luft ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
-Luna- Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Sett på en gjennomsiktig plast slange så slipper du søl. Om du ikke får diesel gjennom kan det hjelpe å suge litt vakuum i slangen. Husk å stoppe å suge før dieselen kommer :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Tobiasitårnet Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Hei. Har en Kad 43. Ved bytte av diesel filter så fyller jeg det nye filteret med diesel før det skrus på plass. Kanskje ikke etter læreboka, men har sluppet lufting. Redigert 19.Mars.2018 av Tobiasitårnet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Det er skruen for air vent du løsner. Når det nye filteret er kommet på plass skal det fylles opp med nikkepumpa. Da må du ha denne skruen åpen mens du pumper inntil det kommer ren diesel ut. Da er systemet luftet. Å fylle filteret eksternt før montering er ikke å anbefale pga. faren for å kjøre inn forurensninger fra trakt etc. Disse kan havne senterhullet som er utgående løp og dermed forlate filteret og entre motorens høyttrykkssystem ufiltrert. Det er ikke akkurat noen heksekunst på en D4/D6 å bruke det systemet som er laget for luftinga og gjøre det på den anviste metoden som manualen foreskriver. En liten nøkkel til lufteskruen er alt du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) Takker for bekreftelse på at jeg hadde forstått manualen riktig. Er så greit å ha avklart dette før man sitter i maskinrommet og klar til å starte jobben. Manualen er jo veldig godt beskrevet på hele prosesdyren unntatt akkurat detaljene rundt løsning av nipplen. Redigert 19.Mars.2018 av apaul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 (redigert) En ting til. Det står at man skal pumpe 10 ganger til etter at det kommer ut luftfri diesel ut. Er dette med luftenippel åpen, eller stengt? Jeg forstår det som den stengt, for å bygge trykk mot diesel pumpen, men greit å få verifisert Redigert 19.Mars.2018 av apaul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 apaul skrev 1 time siden: ... Det står at man skal pumpe 10 ganger til etter at det kommer ut luftfri diesel ut. Er dette med luftenippel åpen, eller stengt? .. Pump med nippelen åpen til det kommer ren diesel uten luft. Steng nippelen. Pump videre til du ikke klarer det lenger (rundt 10 pump kanskje). Da er systemet luftet. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Da har vi kontroll på dette. Tusen takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.