Jump to content

Lufting av D4 etter bytte av diesel fin-filter

apaul

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal bytte finfilter på mine D4 selv for første gang i løpet av uken. Dette er godt beskrevet i servicemanualen til Volvo. Det som ikke fremgår så tydelig er at det står at man skal løsne skruen for "air vent". Betyr det at jeg løsner lufte-nippelen et par tørn, eller er det snakk om en annen skrue?

Takker

Redigert av apaul (see edit history)

Det er skruen for air vent du løsner. Når det nye filteret er kommet på plass skal det fylles opp med nikkepumpa. Da må du ha denne skruen åpen mens du pumper inntil det kommer ren diesel ut. Da er systemet luftet.

Å fylle filteret eksternt før montering er ikke å anbefale pga. faren for å kjøre inn forurensninger fra trakt etc.  Disse kan havne senterhullet som er utgående løp og dermed forlate filteret og entre motorens høyttrykkssystem ufiltrert. Det er ikke akkurat noen heksekunst på en D4/D6 å bruke det systemet som er laget for luftinga og gjøre det på den anviste metoden som manualen foreskriver. En liten nøkkel til lufteskruen er alt du trenger.

apaul skrev 1 time siden:

... Det står at man skal pumpe 10 ganger til etter at det kommer ut luftfri diesel ut. Er dette med luftenippel åpen, eller stengt? ..

Pump med nippelen åpen til det kommer ren diesel uten luft. Steng nippelen. Pump videre til du ikke klarer det lenger (rundt 10 pump kanskje). Da er systemet luftet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...