Jump to content

Plastsnekke


Personligheten

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har tenkt til å investere i en brukt plastsnekke ca 25"

Har dere noen råd om hva jeg burde kjøpe å hva jeg burde være opps på.

 

Båten skal være enkel å manøvrere å enkel og holde ved like.

 

Er ganske fersk i dette , derfor slike spørsmål som dere sikkert syns er rart :blush:

 

 

Håper på hjelp i fra dere..

Link to post
Share on other sites

Båten bør sees på land. Ta med en båtkyndig venn, eller lei en profesjonell takstmann når du har funnet en båt du kunne tenke deg. Som utgangspunkt bør du uansett merke deg om båten generelt virker godt vedlikeholdt og er ryddig etc. Folk som har det rotete og møkkete i båten er ofte ikke så flinke med annet vedlikehold heller... I arkivet ligger forøvrig god informasjon om hvordan en båthandel formelt bør inngås - kontrakter osv. Regner med at gode råd kommer til å hagle nedover deg snart!

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange gode snekker i størrelsen 25 fot. Gå inn på finn.no og søk på snekker i denne størrelsen og du får mange treff. Et godt råd er å velge en snekke med halvplanende skrog, da får du bedre fart. Selv valgte vi Scand 25 Classic, 1984 modell. Er kjempefornøyd med den. Støtter rådet om å bruke ekspertise i vurderingen av tilstanden på en båt.

Lykke til med båtvalget!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg ville stilt meg selv noen spørsmål som:

 

Hva skal jeg bruke båten til? Skal jeg ut om kvelden for å fiske? Kanskje ut med familien en søndag til en holme for å bade, eller kanskje dra på overnattingsturer i helger /ferier?

 

Hvor skal jeg bruke båten? Er det i lukket farvann, eller utsatte kystsstøk på vestlandet?

 

Trenger jeg en båt som er 100% ship shape, eller kunne jeg tenke meg et rimeligere prosjekt der det er litt arbeid å gjøre før den er klar for bøljan den blå? Litt avhengig av lysten og 2 eller 10 tommeltotter!

 

Ønsker jeg en båt som går fortere enn en typisk snekke? (det finnes båter som ser ut som snekker men som likevel går mye raskere).

 

Ellers er jo valget også avhengig av familiestørrelsen, store/små barn.

 

Opplyser du litt om svarene dine til deg selv også til oss her på forumet, tror jeg du får ennå fler svar, selv nå i ferietiden.

 

Lars H. :smiley::smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

For og svare på innlegget som jeg har fått i fra Lars H så er det mye av det han skriver som

jeg skal bruke båten til.

Det båten skal brukes til er Fisketuerer , Kveld`s helge turer med familien som består av 4 stk med overnattinger / ferier.

Er ikke så viktig med den farten som han snakker om da vi skal bruke den som en kose/familie båt

 

Jeg vil jo selfølgelig helst ha en båt som stort sett altid er klar til bruk når vi ønsker det.

 

Jeg er så utrolig usikker på hva jeg burde kjøpe å anskaffe meg så jeg syns det er utrolig vanskelig derfor jeg søker om mest mulig svar i fra dere som har erfaring med plastsnekke.

 

Båt blir det men hva vet vi ikke enda..

 

Trenger mer hjelp og råd i fra dere.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle valgt en 25 fots plastsnekke, så hadde det blitt en Scand 25 Classic. Ikke minst en båt med pene linjer, og fra en kjent produsent. Ligger høyt i pris, men en slik båt vil alltid være grei å få solgt igjen. I alle fall med en kurant maskin.

 

Med "dassen" akter, så har du to stikkøyer i kabinen fremme. Ideelt med 2 barn. Med AV-versjonen av båten får du noe større uteplass, og toalettrom fremme. Da mister du en av stikkøyene. Men båten blir i mine øyne enda penere rent eksteriørmessig.

 

Undervannsskroget er "gammeldags", og mange har fastmontert en stor flaps i akterkant av skroget. For å få mer fart, og slik at båten ikke bare graver seg ned bak.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Nidelv 24 i fjor vår etter råd fra Baatplassen.no

 

Er meget fornøyd med valget.

 

Stor god uteplass under kalesjen, og ryggene på sofaene inne kan vippes opp til køyer, så man får 4 ligge plasser inne.

Buen bak kan også lages om til solseng som i varmt vær også kan benyttes som soveplass.

 

Var i utgangs punktet på jakt etter større båt, men måtte begrense meg pga begrenset båtplass, men blir bare mer og mer fornøyd med båten, tror det kan bli vanskelig å skille seg ad med den når større bås bli tilgjengelig :cryin:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har tenkt til å investere i en brukt plastsnekke ca 25"

Har dere noen råd om hva jeg burde kjøpe å hva jeg burde være opps på.

 

Båten skal være enkel å manøvrere å enkel og holde ved like.

 

Er ganske fersk i dette , derfor slike spørsmål som dere sikkert syns er rart  :blush: 

Håper på hjelp i fra dere..

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei!

Dette må da vere den perfekte båten for deg? Rimlig er den iallfall:

har en grei snekke Skilsø 23 fot 77 mod. Med ferksvannkjølt motor 2000 mod. 29 hk diesel Nanni Nogva. Har vært veldig fornøyd med den veldig god planløsning. Skal selge den nå for 95.000,-

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Tester av halvplanende snekker fra 80-tallet er positive i forhold til Master 740, Carat 7400, Polar 770, -og Joda 7500. Men skal du ha noen glede av halvplaner-skroget må du etter min erfaring ha minst 60-70 hk ombord (og gjerne mer). Mange av disse snekkene er utstyrt med f. eks. 36 hk, eller 55 hk (Yanmar). Med slik motorisering kan du like godt se på Scand Classic, eller Saga 27. Gode båter begge to (rene fortrenger-skrog), med hvert sitt særpreg.

De nevnte testene er forøvrig veldig negative til Elwaro 815, og da handler det om sjø og manøvreringsegenskaper.

Jeg har selv en 25 fot halvplaner med 86hk (Joda 7500). Jeg er fornøyd med båten med tanke på sjøegenskaper, kvaliteten,og så liker jeg linjene til Alf Jensen (Scand Classic? , Joda 7500 og mere til). Men behagelig marsjfart er en subjektiv greie, og jeg orker ikke å gå lenge over 8-9knop med min båt, selv om jeg kan marsje 10-11. "Følelsene" overfor motor og familie får meg alltid til å dra ned turtallet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...