Jump to content

På jordomseiling med elmotor

Maika

Recommended Posts

Fanatikere. Jeg falt av når de dropper å koke med gass. Litt morsomt konsept, men de tar det for langt. Men mye av teknologien vil komme. Så flere vil ha mye av teknologien fremover. Men dagturseilere er mer riktig start. Ser at de har fått 20 kw motor. De tenkte først på halvparten. Det hadde blitt snaut.

Litt spent på hvor lenge de kan gå for motor ved vindstille. På langtur er det en stor fordel å kunne gå for motor når det er helt vindstille og gammel sjø. 2 døgn er etter min mening minimum.

De kunne gått for samme teknologi, men hatt en 10 kw generator som backup. 100 liter diesel i året ville utgjort en stor forskjell. Rett og slett eliminert ulempene med eldriften.

Selvfølgelig kan de kalles fanatikere, det kan man vel kalle alle som velger løsninger som ikke vil fungere for de fleste  og som krever at man gjør ting på en annen måte enn den "vanlige". Det er ikke lenge siden de fleste kalte el-bilfolk fanatikere, endel gjør det fortsatt, men uten dem hadde nok ikke elbil-utviklingen kommet så langt som den har i dag.

Poenget er altså at slike som disse gjør seg en masse erfaringer som er interessant for mange. At de drar den langt, gjør jo bare at man får enda mer interessante erfaringer.

Motoren vår konket utenfor England, og vi var uten inntil vi satte inn ny i Karibien et par måneder senere. Noen vindstille dager underveis gjorde oss ingenting, kanskje stressnivået blir lavere når man vet at man ikke har noe alternativ. Og grov sjø legger seg vanligvis relativt fort hvis det er vindstille. 

Hadde ikke el-motor med nok batterier til mitt behov vært så dyrt, så hadde jeg byttet tvert, men jeg sier altså ikke at det er for alle.

Blir interessant å følge dem. Kan godt tenke meg el-motor i neste seilbåt. Vil heller ikke kalle dem fanatikere fordi de kutter ut gass. @Offpist her på forumet har induksjon i sin båt som ble benyttet til langtur. Tenker det kan være greit å fjerne gassinstallasjonen når man har god tilgang på strøm.

Er også spent på deres erfaring av hvor mye eller lite effekt de trenger for å få litt fremdrift på de stille dagene. Kan man f.eks. få et greit sig ved bare 2kW og ha fremdrift i et døgn med deres oppsett. Eller må man guffe på med mer og bare ha fremdrift i 6-8 timer.

Interessant. Jeg kunne også tenkt meg å bytte ut dieselmotoren mot en el-motor. Om motoren vår ryker, er det sannelig ikke sikkert det kommer inn en ny diesel. Man får plass til ganske mye batterier i motorrommet. Så slipper man bråk, lukt, og hundrevis av bevegelige deler som bare venter på å bli utslitt.

De største utfordringene er at lifepo4-batterier fremdeles er svindyre, og at man dermed får begrenset med kapasitet. Da vi gikk fra Portugal til Gran Canaria, var det totalt vindstilt i fem dager. Da var det godt å ha mye diesel om bord...

Det går vel helst greit, dette her også. Men dieselmotorer som er til å stole på og god tankkapasitet er noe av det som har gjort langturseiling til en relativt trygg foreteelse. Hadde jeg ikke hatt minst 2-3 døgn rekkevidde for motor vet jeg om to tilfeller der jeg helt sikkert ville ha havnet i svært grove stormer. Antageligvis ville også det endt uten de helt store skadene, uten at jeg føler meg alt for trygg på det.

Uma, så vidt jeg husker, forsøkte seg uttaskjærs, men ble overrasket av en heftig storm på 15 m/s og måtte kalle på taubåt for å komme seg inn bak Hatteras. Tror de overvurderte elektrifiseringen. Ellers så er det spenstig at all matlaging og alt annet skal gå på batterdrift. Jeg hadde vel feiget med et 5 kW aggregat og noen liter diesel, for sikkerhets skyld. Ellers så er det mange som har seilt jorda rundt uten fungerende motor. Rundø (hadde boken en gang i tiden) hadde motor helt frem til England. Da konket den for siste gang. Og ble lempet på land på Tahiti et drøyt år senere. Tror de kokte med vedovn, er ikke helt sikker.

Euklid skrev for 12 timer siden:

Det går vel helst greit, dette her også. Men dieselmotorer som er til å stole på og god tankkapasitet er noe av det som har gjort langturseiling til en relativt trygg foreteelse. Hadde jeg ikke hatt minst 2-3 døgn rekkevidde for motor vet jeg om to tilfeller der jeg helt sikkert ville ha havnet i svært grove stormer. Antageligvis ville også det endt uten de helt store skadene, uten at jeg føler meg alt for trygg på det.

Eukild kommer med ett veldig godt argument her. Å posisjonere seg i forhold til uvær er viktig. Men også vindstille kan en komme unna. Har de to siste vinterne drevet med værrouting over Atlanteren. Begge båtene hadde lite diesel ombord av ulike årsaker. Mye vanskeligere å planlegge rask og behagelig overfart når de ikke kunne bruke motor for å komme seg mellom værsystemer. I ett tilfelle var det vind 100 NM fra de, som beveget seg vestover. Hadde de ikke kunnet kjøre motor frem til vinden hadde de ikke blitt med det værsystemet og kommet frem 4 døgn senere. Ikke kritisk, men det er en grunn til at de fleste langturseilere har motor og mye diesel ombord. 

Mat er viktig på langtur. Hadde vært litt kjipt å ikke kunne bake brød på havet fordi det ikke er strøm nok i banken. 

Folk har selvfølgelig forskjellige krav på tur; noen kan duppe rundt i et badekar med et snøre, andre sender Mayday hvis det er dårlig trykk i brusmaskinen. Å ikke tåle å ikke kunne bake brød noen dager og å ligge noen dager i stilla syns jeg heller litt mye mot det siste;)

Å kunne kjøre motor lenge nok til å komme unna når veldig dårlig vær kommer syns jeg derimot er ett poeng. At Euklid opplevde dette to ganger gjør at sannsynligheten for det er mye høyere enn det jeg trodde, så kanskje jeg hadde tatt med et aggregat jeg også..

Maika skrev 20 minutter siden:

Folk har selvfølgelig forskjellige krav på tur; noen kan duppe rundt i et badekar med et snøre, andre sender Mayday hvis det er dårlig trykk i brusmaskinen. Å ikke tåle å ikke kunne bake brød noen dager og å ligge noen dager i stilla syns jeg heller litt mye mot det siste;)

Forrige gang jeg var på jakt etter langturbåt så jeg på Open 40 og Class 40. Det båtvalget tyder vel på at det ikke blir mayday på grunn av feil på brusautomaten. Men jeg synes god mat er viktig på tur. Tar selvfølgelig i bruk teknologiske fremgang når de er bedre enn eksisterende, men ser ikke noen grunn til å velge ny teknologi som både er dårligere og dyrere. Båttypen har også lite lagring av diesel på grunn av vekt, men da disse seiler godt i lite vind er problem med "vindstille" mindre.

Det var ikke ment som noen kritikk av deg, pacuare:) Jeg liker også komfort ombord, og det er lite som slår det å bli vekket til duften av nybakt brød midt på Atlanteren. Men med såpass mye lading som de får på turen, tviler jeg på at de får noe særlig problemer med brødbaking o.l.

Videre er jeg tilhenger av at når jeg er på tur så vil jeg ikke ha dårlig tid. Fortsatt syns jeg at jeg for ofte skrur på motoren for å komme fram, med mindre rekkevidde hadde dette begrenset seg selv. (Men jeg skal ikke skryte på meg noe minimalisme, jeg hadde lett valgt den lengste rekkevidden som var mulig innenfor budsjett/plass/vekt:)

Som du skrev innledningsvis, pacuare, så er slike løsninger foreløpig kanskje for de fleste mer passende for kystnære seilaser, men jeg tenker at Alvejakten med begrenset rekkevidde for motor feks. ikke løper noen større risiko enn de som seiler en liten treg båt kontra en større og raskere.

Skjønner ikke helt den alvejakten, har de tatt ut dieselmotoren eller ikke? I beskrivelsen av båten er dieseltank og motor listet opp? Men hvis de har byttet til 20kw/27hk vil de vel kunne være noe undermotorisert til tider. 

Webb Chiles seilte alene jorden rundt i en Moore 24 bare utstyrt med en Torqeedo påhengsmotor, hans sjette jordomseiling i en alder av 75. http://www.inthepresentsea.com/the_actual_site/logs.html

kokte på butanbluss da... 

Det er da dessuten flere som seiler helt uten motor. For noen år siden møtte jeg en nordmann i Hellas som seilte en gammel spissgatter av tre med spri-rigg.  Han hadde seilt i 5 år i middelhavet uten motor.

Her er en morsom historie om å seile uten motor, les den siste setningen :-) https://www.cruisingworld.com/importance-engines

Redigert av Krimart (see edit history)
  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Litt kjedelig den Uma serien. Ikke noe om mekking på motor eller motortrøbbel etter første sesongen utover at de stilte ladinga fra solcelleregulatoren feil så de ødela første batteripakken... De bare seiler, er ikke til kai på 13 måneder, ligger kun på svai. Baker brød og koser seg ombord. 

Men de får da mekket litt motor på påhengsmotoren i det minste. 

Litt off-topic:

Uma:

De blåste vel ene batteriet i ett av de siste episodene, har også malt dekk også i det siste.

Sprøytelakkerte dekk mens båten stod på vannet med båter rundt... Håper de kom seg fort bort derifra før alle naboene finner hvite prikker over alt på sine båter...

Men når de blåste ene batteriet så snakket de om at de ikke kom til å bytte ut banken siden de hadde bestilt seg lithiumbatteri som de skulle hente ett-eller-annet sted.

Men jeg er enig; Det er artigere å se litt refit enn rene reiseblogger.

Får håpe Saillife snart kommer på å bygge om til el... Da blir det mye god informasjon.

Guest Avmønstret#

Når jeg ser på Uma, har ikke sett alt, så må jeg innrømme at elektrisk drift av seilbåt på alle måter virker "riktig" og at en bråkete dieselmotor virker "feil". Uma er jo ikke noen skarpseiler heller, og batteribanken de har valgt er med tradisjonelle batterier, og er det 8 stk 120A batterier, og tipper 2x250W solceller?? (Har ikke sett episoden hvor de installerer solceller). 

De virker å ha et relativt "moderat" oppsett hvor de faktisk baserer seg på å i hovedsak seile. Med en fabrikkbygd løsning, litihum, eller hvilken teknologi som er aktuell, osv så er det vel lite tvil om at elektrisk baserte seilbåter må være fremtiden. 

Om jeg skulle kjøpt ny seilbåt i dag ville jeg nok uten tvil orientert meg den veien. Tross alt snakker vi om tur- og fritid, en er jo ikke dønn avhengig av å kunne gå x knop i x nautiske mil til enhver tid for motor. 

--

Håper det snart kommer opp refitløsninger fra større aktører som virkelig konkurrerer på pris ifht dieselmotor. 

Uma fra starten (båtkjøp) inneholder veldig mye interessant mht fiksing og reparasjoner synes nå jeg. Jeg synes det er flott å se dem pille motoren (fra en gaffeltruck brukt fra eBay) helt ifra hverandre for service og oppgradering og alt de gjør for å installere det elektriske, men jeg har ikke sett videre etter installasjonen.

Alvejakten høres spennende ut. Ikke like "gjenbrukspreget" som Uma-prosjektet, men håper sidene kommer igang før jeg glemmer det ?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...