Mariell Startet 15.Mai.2003 Del på Facebook Startet 15.Mai.2003 Ja da er vist jeg blitt den lykklige eier av en Garmin 182c. Da kommer ett spørsmål. Har allerede en GPS antenne. Tenkte også at jeg skulle montere den nye som følger med plotteren. Men hadde tenkt å lage en brakett slik at jeg også kunne ta med meg plotteren opp på flybridgen når været tillater det. Er disse antennekablene vanlige koakskabler som kan kuttes og forgrenes til flere uttak? Eller må jeg ha en egen antenne til uttaket på flybridgen. Det beste hadde selvfølgelig vært hvis jeg kunne lage tre forgreninger på den antennen som allerede er der. Per Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JRK Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Hei, Dette GPS-signalet er svært svakt, så det beste er nok å ha to separate antenner. Antenner får du fra 500,- og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Hei. Og en ting til, slike antenner er aktive. Det betyr at de har innebygget forsterker som trenger strøm fra GPS'en. Det ligger med andre ord spenning (vanligvis 5V) ut fra GPS'en på antennekontakten. Så vær forsiktig når du eksperimenterer så du ikke får kortslutning, - ikke helt bra for GPS'en. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pat Svart 16.Mai.2003 Del på Facebook Svart 16.Mai.2003 Får du tak i en Coax switch bør det vel gå. Men jeg er ellers enig i at det beste er 2 antenner. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 heisann, har akkurat fått meg ny ( brukt, takk Jan ) GPS som har fast antenne. Her ender ledningen i en vanlig BNC plugg ( dette er vel standard på Garmin fastmonterte ? ) Kan signalet tas til en GPS, og deretter splittes og videre føres til neste GPS ? Har lyst til å ha den håndholdte ved kartbordet, og som backup. Da kunne jeg tenke meg å benytte samme antenne, for det første for å spare penger og for det andre for å unngå "antenneskog". Håper noen av elektronikkekspertene kan svare på dette. Som nevnt i tidligere tråd var jeg i sommer ikke helt fornøyd med min GPS 76`s evne til å holde på satelittene. Endring av software på denne i løpet av vinteren står også på programmet.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OdinIII Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 Her vil du sansynligvis få et impedanse problem Suzuki, men det kan være mulig å få tak en splitter som ivaretar impendansen, Noen av disse gps antennene har også tilført 5V spenning opp til antennen dette kan også by på noen utfordringer Hvis noen her har prøvd er det interessant å høre erfaringene. Cato Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Enig med Finn Cato. Er litt usikker, men hvis det er aktive elementer i GPS-antenne og denne får tilført spenning fra apparatet, får du litt av en jobb... En annen ting er impedanseproblemet: Det KAN også løses v.h.a. en såkalt "splitter", men signalstyrken (antennespenningen) blir så DELT mellom de to GPS-ene... Anbefaler separate antenner. (De er jo ikke SÅ store?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Det er svært skjelden med aktive GPS-antenner. Har brukt en antenne splittet til flere Magnavox(Leica) mottagere. Funker, men svekker signalet. Splitteren er dyr. Ca US$ 100.-. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JRK Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hei, I profesjonell sammenheng snakker vi om redundante systemer, og ideen er kjempegod. Men denne ideen er kjempedårlig. Istedenfor e god GPS får du 2 dårlige. Signalet som går igjennom antennekabelen er veldig svakt, mye, mye svakere en et vanlig radiosignal. Når du får regn og dårlig vær med rulling osv.. er det nettopp det at du har lagt inn splitteren som gjør at du mister signalet. En bedre ide om hoved GPS'en skulle feile er å flytte antennekabelen over til GPS nummer 2. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 ligger an til at reserve GPS en får en "ikke original" GPS antenne som denne Koster atskillig mindre enn en original ( tror den koster ca 1100,- ) og gir sikkert greie nok signaler til reserve GPS en. Ved bortfall av hoved GPS ute, kan den håndholdte settes over på samme antenna, som jeg antar er bedre ( eller er den ikke det, bare dyrere ? ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Majali Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hei. Det er nesten gratis å lage en selv, enkelt er det også!!!! Jeg fant en side på nettet som en dansk gutt hadde laget og der var det forklart hvordan den skulle bygges. Jeg klarer ikke å finne den igjen, men jeg har laget en så jeg kan jo ta noen mål og bilder hvis det er av interesse? Blir ikke like smekker som de kjøpte, men såogsi gratis og fungerte kjempebra mot min Maggelan map 410 . fikk faktisk inn fler satelitter en med orginal antennen.... Tror den kostet meg en 50 lapp eller noe..... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 http://www.arrl.org/tis/info/pdf/0210036.pdf http://www.navtechgps.com/supply/split.asp Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 dette diskuterte vi for en tid tilbake. Lars H. hadde sterke synspunkter på disse selvmekkete antennene. At en kan mekkes er interessant, linken mottas med takk.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Blir ikke like smekker som de kjøpte, men såogsi gratis og fungerte kjempebra mot min Maggelan map 410 . fikk faktisk inn fler satelitter en med orginal antennen.... Hei. Jeg har også forsøkt med hjemmelaget antenne, faktisk 3 forskjellige, men de ga nesten ikke signal. Riktignok er de passive mens ferdigkjøpte antenner har innebygget forsterker (og obs!, selvbyggere, pass på å ikke kortslutte spenningen som ligger ut på antennekabelen fra GPS'en), men mine (se bildene under) var fullstendig ubrukelige. Ellers hadde vi tidligere diskusjon om eksterne antenner i denne tråden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hvilke GPS'er har aktiv antenne? Garmin 50, 76 og 168 har ikke. Heller ikke Shipmate eller Magnavox. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hmm, veit Lars bruker Garmin, mens Majali bruker Magellean .. Kan det ligge noe der .. ? Ellers er det elektronikkferdighetene til Lars som er råtne, men det tviler enda mer på.. . Er det tilfeldigheter, eller er brukte design såå forskjellig ? Forresten hadde den ene linken til Krapyl masse kult GPS stash, de tar vel kort ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hvilke GPS'er har aktiv antenne?Min gamle Garmin 75 har det, og Trimble GeoExplorer som jeg har liggende her på kontoret har aktiv ekstern antenne. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 OK, jeg har iallefall aldri jobbet med en. Liker forøvrig tilbehørslista til Trimblen; Baseballcap med plass til antenna. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 har noen kjøpt noe fra denne Web sjappa ? Er noen interessert i samkjøp, send en IM Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Majali Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hei, min antenne er lik til den nederste som Lars hadde. Men jeg har brukt massiv kopperplate!!!! det er etter sigende meget viktig med målene på platene og på avstand mellom de. Men om det er noen forskjellige virkemåter på de forskjellige fabrikatene vet jeg ikke, men det kan jo tenkes noen har aktive antenner?? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jens_P Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hvilke GPS'er har aktiv antenne? Garmin 50, 76 og 168 har ikke. Heller ikke Shipmate eller Magnavox. Har en Garmin 76 og GPSMap 176 på bordet foran meg. Disse gir henholdsvis 2,5V og 3,3V ut på antenneplugg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne Lian Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Yupp... I dag mottok jeg min eksterne GPS antenne fra USA og til den nette sum av 25$.Billigere lager man det nesten ikke selv. Blir litt spennende og se om tolla vet hva jeg driver med Har ikke fått testet den mere enn ved og legge den ut på verandarekka, og ser ut til og fungere utmerket...har også fått endel positiv omtale på andre diskusjonssider. California til Kristiansand på akkurat 1 uke og rett i postkassa, ikke verst Firmaet har 2 nettsider, og de mente at den med PayPal systemet kanskje var den sikreste!? Meget rimelig forhandler av div. kabelutstyr o.l. http://store.yahoo.com/gilsson/ http://www.gpsgeek.com/ (PayPal) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Hei. I forbindelse med ekstern antenne til Garmin 75 GPS'en min, vil jeg bare nevne muligheten for å bruke antennen på GPS'en eksternt dersom den er koblet til GPS'en med en kontakt. På min gamle Garmin 75 er den festet med en vanlig coax kontakt, og selv med en 10m lang RG58 kabel imellom GPS og den utmerkede Helix antennen er det minimalt tap i signalstyrke. Bildene under viser den eksterne (deffekte) antennen til en Trimble GeoExplorer II GPS. Bildet nr.2 viser at det er en patch antenne, og bilde 3 at den har svært så mye elektronik under selve antennedelen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Ellers er det elektronikkferdighetene til Lars som er råtne, men det tviler enda mer på.. .Jeg tviler ikke selv, er selvsikker som bare fa. . . Se gjerne hva min mor skrev i boken "EGO barnejournal i BILDER". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eivindch Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 For noen år siden sviktet antennen til min gamle Philips GPS Mk. 8. Jeg kjøpte en Lowe antenne fra Seatronic og den har fungert fint. eivindch Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.