Jump to content

GPS/Kartplotter antenne

Mariell

Recommended Posts

Hei. Har ei antene til en lowerance plotter. Kan jeg bruke denne på en plotter av ett annet merke? Tenkte da hvis jeg klipper vekk kontakten og skjøter sammen ledningene fra antena og den andre plotteren jeg ikke har antene til.

En "kartplotter antenne" eller GPS antenne som det egentlig heter kan være av forskjellig type

og de kan ikke kryssbyttes.

Den første er en passiv antenne, den tar imot signalet fra GPS satellitten og sender dette ned

til mottakeren som sitter i kartplotteren via coaxial kabel. Der omformes signalene til signaler som viser din posisjon.

Den neste er en såkalt aktiv antenne. Denne er nesten lik den ovenfor men har innebygget forsterker.

Både signaler fra antennen og drivspenningen til forsterkeren i antennen (3-5VDC) går via en enkel coaxkabel.

Den siste er en antenne med innebygget GPS mottaker. Kalles ofte for SMART antenner og det er disse som er de vanligste nå til dags.

De har en flerlader kabel til antennen. Ett lederpar har drivspenning som ligger på rundt 12VDC.

De andre parene er data til/fra antennen. Denne antennen tar imot signalene fra satellitten omdanner disse til

datasignaler - (kalt NMEA 0183 format) som brukes av de fleste kartplottere og kartprogrammer på PC.

For å kunne vite hvilken type du har anbefaler jeg deg å sjekke antall pinner i pluggen på kabelen.

Hvis du vet hvilken modell kartplotteren er - søk på den her på nettet. Da finner du helt sikkert hvilken antenne type (av de tre ovenfor) som brukes. Ja sågar også hvordan den skal koples.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

plotteren er en geonav elite 7 fra 2002. kontakta bak har 9 pinner. og antena er til en lowrance som heter lms 350a.

GPS antennen som hører til LMS 350A anbefaler jeg ikke å bruke.

Den er kun en 5 kanal GPS mottaker og vil ikke være nøyaktig nok.

Tror heller ikke at den passer til din Geonav 7 Elite.

Anbefaler at du kjøper en ny antenne av SMART typen.

De nyeste som er i salg har 12 kanalers mottaker og Egnos korrigering

som (vil) gir bedre nøyaktighet. De koster rundt 1500.- kroner.

Sjekk med leverandør som er www.sleipner.no

De vil sikkert kunne levere en som passer og som har riktig plugg.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

GPS antennen som hører til LMS 350A anbefaler jeg ikke å bruke.

Den er kun en 5 kanal GPS mottaker og vil ikke være nøyaktig nok.

Tror heller ikke at den passer til din Geonav 7 Elite.

Skal bare bruke den til og lage slepespor og vise fart. Er kun for og merke av med waypoint hvor jeg får fisk for og kunne kjøre opp igjen over det samme stedet flere ganger. Er det mulig att den vil kunne brukes til dette? Og ledningene fra plotteren er klipt av en 20-30 cm utenfor kontakta så jeg tenkte og skjøte sammen disse med antena.

Glemte en ting i forrige innlegg. Hva vil bli unøyaktig når antenna kun går på 5 satelitter? Er det ikke sånn att hvis den finner 5 satelitter så fungerer den men att man kan "miste" kontakten lettere enn når den går på 12? Eller er det det att jeg ikke vil treffe ett waipoint jeg har satt med like stor nøyaktighet? Hva er egnos korrigering?

Redigert av froesak (see edit history)

da skal det i utgangspunktet kunne fungere med ei anntene som går på 5 satelitter da ? Noen som har peiling på hvordan jeg finner ut riktig kobling av denne plotteren og antena som det er snakk om i 1 innlegg. Er også veldig innteressert i og finne ut litt om denne plotteren: GEONAV ELITE 7 fra 2002 Har ikke funnet noe særlig om den. og skulle så gjerne ha fått tak i en manual til den

Antar du har en LGC-1 GPS mottager.

Det er ingen dokumentasjon tilgjengelig for denne på Lowrance sine sider.

Men med litt flaks har den samme kabling som min LGC-12S.

Skjermen kobles til jord

Blå til +12V via en 2A sikring

Orange til Rx data på plotteren

Gul til Tx data på plotteren

Har den samme farger ville jeg følt meg temmelig trygg. MEN, hvis dette er feil kan du ødelegge GPS mottageren din.

Antar du har en LGC-1 GPS mottager.

Det er ingen dokumentasjon tilgjengelig for denne på Lowrance sine sider.

Men med litt flaks har den samme kabling som min LGC-12S.

Skjermen kobles til jord

Blå til +12V via en 2A sikring

Orange til Rx data på plotteren

Gul til Tx data på plotteren

Har den samme farger ville jeg følt meg temmelig trygg. MEN, hvis dette er feil kan du ødelegge GPS mottageren din.

LGS-1 er det anntena du mener da? Det er kun den jeg skal bruke ikke selve instrumentet Plotter/ekkoloddet.

Følgene er klippet rett fra manualen til Trimble:

Four or more satellites must be vivble to calculate a 3-D position (latitude, longitude, altitude, and time)

Three or more satellites must be visible to calculate 2-D position (latitude, longitude, and time)

1 ore more must be visible to compute a 0-D position, (time only).

Så for å få til 2-D må en ha minst 3 satellitter. 0-D må være ren bestikk regning i og med at en bare har tid.

LGS-1 er det anntena du mener da? Det er kun den jeg skal bruke ikke selve instrumentet Plotter/ekkoloddet.

LGC-1 er en 5 kanals GPS mottager, som var levert sammen med LMS-350, den har data ut på seriellt format. En GPS antenne inneholder bare antenneelement, eventuellt en forforsterker, mottagerdelen sitter da i instrumentet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...