Jump to content

El-tilkoblinger på eldre Yamaha 40 Hk (-82)


Helge

Recommended Posts

Hei, er akkurat ferdig med prosjekt Mercury Viking (Tråd) og har gått i gang med el-tilkoblingene i prosjekt Sunwin (Tråd) :smash:

 

Det ser ut som om motoren har både el-start og lading (spole&regulator) og det fulgte med kabelsett selv om forrige eier ikke ante hvilke ledninger som skulle hvor. Han hadde brukt motoren med snorstart og uten batteri - men det ønsker ikke jeg. Motoren er en 2-syl Yamaha 40 Electric fra 1982.

 

Er det noen som ut fra hver enkelt farge på ledningene vet hva de ulike ledningene er til?

 

Det er TO kabelbunter:

 

- en med tykk rød + og svart - kabel som er til batteriet/batteripolene

- en med mange kabler (svart, brun, blå, grønn, rød, rosa og hvit)

 

Det er med den siste kabelen jeg ikke skjønner alt. Jeg har målt meg fram mellom kabelenden i båten og kabelenden inne på motoren og funnet at:

 

- svart er jord/minus

- rosa ser også ut til å være jordet

- brun ser ut til å være innslag av startmotor (styring av startspole/startrele)

- blå styrer et eller annet på forgasseren (en gul/hvit komponent oppå siden av forgasseren) HVA er DET?

- rød går inn på en svart boks (ser ut som den har kjøleribber=likeretter?) og denne er forbundet med en 20A sikring til samme punkt som batterikabel pluss. Dette høres ut som ladestrøm + (forsåvidt også pluss når motor står)

- grønn går som den røde inn på samme svarte boks med kjøleribber men er uavhengig av den røde (ikke sammenkoblet) HVA i all verden er den for?

- hvit går inn i en svart boks med Mitsubishi-emblem på, der det ser ut som det kommer ut ledninger til tennpluggcoilene. Her våger jeg et råtips med at dette er motortenning på eller av?

 

Meget takknemlig for hjelp :flag:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har testet og fått bekreftet ledningene svart, brun (startmotor) og rosa - men tør ikke å koble til noe på de fire andre ledningene før jeg vet litt mer sikkert om disse.

 

Er det noen med Yamahamotor på 30 til 70 Hk fra 1980 til 1989 som kunne sjekke hvordan de ulike fargede ledningene er tilkoblet? Bilde

Link to post
Share on other sites

På min ca 90mod 60 Yamaha så er grønn pulsledning til turteller. Den blå er til choke-solenoiden. Siden den går til forgasseren på din , så høres det ut til å være noe slags primer-anordning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På min ca 90mod 60 Yamaha så er grønn pulsledning til turteller.  Den blå er til choke-solenoiden. Siden den går til forgasseren på din , så høres det ut til å være noe slags primer-anordning.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for svar :seeya:

 

Jeg fikk også vite resten nå når det var "arbeidsdag" igjen, men måtte helt til Sverige :eek: for å få hjelp på grunn av feriesituasjonen blant Yamahaforhandlerne i Norge :rolleyes:

 

Grønn er som du har konstatert hos deg til turteller

Blå er som du også sier til elektrisk choke (+12V gir chokefunksjon)

 

Videre er:

Hvit = tenning - jordes denne stopper motoren

Rød er som forventet +12 V

 

Rosa skulle visstnok være overtempalarm

 

Svart var som konstatert jord/minus og

Brun skal som forventet ha + 12 V når startmotoren skal snurre.

 

Heia Sverige :lol:

Link to post
Share on other sites

NYTT spørsmål.... :seeya:

 

Jeg har slett ikke mye peiling på elektrisk choke på eldre 2-taktsmotorer :confused: . Det befinner seg imidlertid en slik på 40-hesteren som fulgte med SunWin båten så på den motoren er det både manuell og elektrisk (fjernstyrt) choke. Er det noen som vet HVORDAN den elektriske choken virker?

 

Er dette bare en PÅ og AV funksjon der en enten påtrykker 12 V eller ikke, eller er dette en trinnløs lukking/åpning av spjeldet avhengig av den påtrykte spenning som man i så fall kan variere mellom 0 og 12 V ?

 

Saken er nemlig den at den originale Yamaha kontrollboksen ikke fulgte med motoren. Jeg bruker derfor en tenningsnøkkel for å slå av/på tenning til motoren og en ringeknapp for startmotor. Nå lurer jeg på om jeg skal bruke en av/på bryter for choke eller om jeg bør ha et potensiometer og regulerbar spenning?

Link to post
Share on other sites

NYTT spørsmål.... :seeya:

 

Jeg har slett ikke mye peiling på elektrisk choke på eldre 2-taktsmotorer :confused: . Det befinner seg imidlertid en slik på 40-hesteren som fulgte med SunWin båten så på den motoren er det både manuell og elektrisk (fjernstyrt) choke. Er det noen som vet HVORDAN den elektriske choken virker?

 

Er dette bare en PÅ og AV funksjon der en enten påtrykker 12 V eller ikke, eller er dette en trinnløs lukking/åpning av spjeldet avhengig av den påtrykte spenning som man i så fall kan variere mellom 0 og 12 V ?

 

Saken er nemlig den at den originale Yamaha kontrollboksen ikke fulgte med motoren. Jeg bruker derfor en tenningsnøkkel for å slå av/på tenning til motoren og en ringeknapp for startmotor. Nå lurer jeg på om jeg skal bruke en av/på bryter for choke eller om jeg bør ha et potensiometer og regulerbar spenning?

Jeg kjenner ikke det spesielle opplegget på din motor, men mener at det vanligste er følgende 2 varianter:

 

1. Når du legger spenning på "choketilkoplingen", stenger chokespjeldet, på samme måte som når du trekker ut en manuell choke. Det er altså kun 2 stillinger på choken - åpen eller stengt, og choken er stengt kun så lenge mekanismen får tilført spenning.

2. Når du legger spenning på "choketilkoplingen" åpnes en primer-ventil, som slipper bensin rett ned i veivhuset på motoren (slik er det på min Mariner).

 

Jeg har ingen tro på at det benyttes noen varierende spenning og trinnløs styring her. Prøv å kople +12V til fjernstyringsledningen og se hva som skjer i motoren. Du vil enkelt se om f.eks. chokespjeldet beveger seg. I ditt tilfelle ville jeg montert en "ringeknapp" også for choke-styringen.

Link to post
Share on other sites

Som Arvid skriver, av eller på. På min 60hk er det en solenoid som via et stag stenger chokespjeldene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger :yesnod:

 

Jeg endte opp med en knapp av typen:

 

Trekk ut = på/kontakt

Trykk inn = av/ikke kontakt

 

En slik knapp ligner jo genialt på den manuelle choke-knappen foran på motoren slik at en liksom bare flytter knappen fram til dashbordet. Jeg vurderte ringeknapp på denne også (som foreslått) men fant ut at en slik uttrekkbar bryter var bedre av to årsaker:

 

1. Ikke så lett å forveksle med ringeknappen for startmotor selv om en med GOD og tydelig merking normalt ikke skal ta feil uansett. Den bryteren jeg valgte ligner imidlertid utvilsomt på choke-knappen foran på motoren

2. Viktigst - det virker som denne motoren trenger choke en god del sekunder når det er litt kaldt og rått i været og da er det greit å slippe å sitte å holde på knappen.

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel med det samme ikke være noen her som vet hvor mange pulser det er pr omdreining på pulsgiveren (grønn ledning) på en slik motor? Selv han hos svenske Yamaha var faktisk usikker der :eek: men han tippet 6 pulser/omdreining selv om han ikke tok sjansen på å være sikker. Når jeg har kommet så godt i gang må jeg vel nesten montere turteller også :cool: Man får vel imidlertid kjøpt turtellere der pulstaller kan justeres eller rettere sagt sette ulike pulstall tilpasset motor?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Usikker på pulstallet på 2syl 40hk, de 3-sylindrete 30-70hk har 6 pulser.

4 eller 8 kanskje..?

Det blir nok en Faria-turteller (85 mm) som er justerbar til både 2, 4, 6, 8 og 12 poler så da skal jeg vel være "safe". Turtallsområde er 0 til 7000 rpm som vel passer bra til denne motoren som skal ha maks 5900 rpm.
Link to post
Share on other sites

Mer elektrisk ifm med min gamle Yamaha 40 D Electric 1980:

 

Pkt.1: Er det noen som vet funksjonen på den ROSA ledningen som er overtemperaturalarm? Det er jo greit å finne den elektriske tilstanden (jordet, åpen/høyohmig eller 12V) når motoren ikke er for varm. Men er det noen som vet hva man har på den rosa ledningen når "alarmen går" og motoren er varm?

 

Pkt.2: Jeg har nå laget meg et enkelt el-skjema på det elektriske i SunWin båten. I skjemaet mangler nå kun overtemp-alarm. Dersom noen elektrointeresserte gidder kan de jo være snill å se om det ser fornuftig ut eller om noe er uhensiktsmessig og kunne vært gjort smartere/enklere. Det er foreløpig kun el.choke, tenning og startmotor som er oppkoblet.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...