Jump to content

Behandling innvendig teak-dørk Nidelv 725

Signatur75

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg har en Nidelv 725 sport med innvendig teak dørk.

Denne er litt skitten og skjoldete, og trenger å friskes opp.

Har lite erfaring med teak fra tidligere båter, og ønsker gode råd :-)

De fleste produktene jeg har sett på krever spyling med vann etter behandling.

Dette er en utfordring i denne båten, da dette er innvendig dørk i cockpit, og den er ikke selvlensende.

Gode råd mottas med takk, både til vask/rens og evt videre behandling! :-)

+20170614_192342.jpg.865bb8e5712a61f0359ee460fd699170.jpg

Skal være drenering i dørken inni cockpit på Nidelv 725 - har du testet at vannet blir liggende i båten? I så fall ville jeg sjekket dreneringskanalene. Disse ligger ved inspeksjonsluken eller stuerommet under byssa (ta vekk byssa og sjekk).

Jeg kan anbefale Teakseal Cleaner til vanlig vask av dekket. Fungerer helt supert og tar bort sorte flekker fra teakdekket uten å være for sterkt. Den krever heller ikke så veldig mye vann etterpå, da den er vannbasert og lett oppløselig.

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bitteliten skrev On 21.3.2018 at 15.06:

dørken er vel drenert på en eller annen måte? Om du åpner lukene er det "karmer" med avrening?

Om du bare vil bevare den som den er - og den er ren hadde jeg brukt Statoil hvitolje. Om du kan vaske den hadde jeg brukt vann og grønnsåpe. Må skylles med mye vann - for grønnsåpa er sterk. Fettet i såpa bevarer teaken

Hei, og takk for tilbakemelding.

Jo, det er karmer under lukene som er drenert, men ser for meg at ved bruk av mye vann som er nødvendig med bruk av grønnsåpe vil det ikke kunne klare å ta unna og det vil bli mye søl..

Napoli skrev On 21.3.2018 at 15.50:

Skal være drenering i dørken inni cockpit på Nidelv 725 - har du testet at vannet blir liggende i båten? I så fall ville jeg sjekket dreneringskanalene. Disse ligger ved inspeksjonsluken eller stuerommet under byssa (ta vekk byssa og sjekk).

Jeg kan anbefale Teakseal Cleaner til vanlig vask av dekket. Fungerer helt supert og tar bort sorte flekker fra teakdekket uten å være for sterkt. Den krever heller ikke så veldig mye vann etterpå, da den er vannbasert og lett oppløselig.

Hei! Det stemmer at det er noe drenering, men tror ikke dette klarer å ta unna ved bruk av mye vann.. Men Teakseal Cleaner var et godt tips! Skal prøve det, takk :-)

joern-eo skrev On 22.3.2018 at 10.11:

Spørs hvor slitt / skitten / skadet dørken er...og hvorvidt du ønsker en naturlig look, dvs grå, eller om du vil ha oljet.

Pusset opp dørk pluss plattform på tilsvarende båt i fjor. Slipte ned med 120, deretter D1 olje. Ble veldig bra!

Hei! Den er ikke veldig slitt eller skitten, og heller ikke skadet.. kun litt skitten, og litt skjoldete i overflaten. Forsøker å vaske først, og hvis ikke det gir godt nok resultat får jeg forsøke å pusse litt.. :-)

Signatur75 skrev 14 minutter siden:

... Jo, det er karmer under lukene som er drenert, men ser for meg at ved bruk av mye vann som er nødvendig med bruk av grønnsåpe vil det ikke kunne klare å ta unna og det vil bli mye søl..

Er du sikker på at denne dreneringen ikke har tilstrekkelig kapasitet?

Vi har en Windy 37GM, og når jeg vasker teakdørken bruker jeg vannslange fra brygga og spyler med så mye trykk at det akkurat ikke spruter opp på veggene. Aldri opplevd at dreneringen / karmene på lukene ikke tar unna.

Redigert av Bonus (see edit history)
Bonus skrev for 2 timer siden:

Er du sikker på at denne dreneringen ikke har tilstrekkelig kapasitet?

Vi har en Windy 37GM, og når jeg vasker teakdørken bruker jeg vannslange fra brygga og spyler med så mye trykk at det akkurat ikke spruter opp på veggene. Aldri opplevd at dreneringen / karmene på lukene ikke tar unna.

Hei! Nei... jeg har ikke forsøkt enda, har bare sett for meg at det er for liten kapasitet på dreneringen, men kan godt hende det går bra. Det er jo det enkleste da, hvis det tar godt nok unna :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...