Jarl-Erik Startet 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2018 jeg vurderer å kjøpe en hamilton vannjet til min winy23 med 350 gm v8. noen som har meninger-erfaringer om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Eneste mening/erfaring jeg har med vannjet har jeg fra MOB offshore.. Båt størrelse, motor størrelse, så er min oppfatning at vanlig propell drift er langt mer effektivt.. Det var Hamilton vi hadde på diverse MOB båter den gang... Vannjet ble utelukkende brukt pga oppdraget de hadde, og dermed mindre sjanse for personskade.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Vannjett er fint å suse fort med i mørket uten bekymring for garnblåser, og mindre fare for personskader ved redningsarbeid. Utover det er det vel bare ulemper med enkelinstallasjon vannjett såvidt eg kjem på. Dårligare "virkningsgrad"? vs fart/forbruk med propell. Dårligare manøvreringsegenskaper en feks hekkagregat har eg hørt. Eg har erfaring med dobbel installasjon, og det gir god manøvrering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Denne diskusjonen har vi hatt her en del ganger tidligere. Det som er fakta er at dagens vannjet har betydelig større virkningsgrad enn f.eks for 10-12 år siden. Det vi oftest slet med var en innkjøper som kun så på pris og ingenting annet. Vedkommende anskaffet et produkt som i grunn var feilt. Vannjeten var alt for liten i forhold til hva den skulle vært. Derfor skjøt båtene med jet kun fart de siste 2-300 omdreiningene. Jeg vil derfor råde deg til å kontakte firmaet Progress (se link under her) og få råd av de. De har ekspertise på kombinasjonen motor/jet. Men du må ha mest mulig data på båt og motor etc. foran deg før du kontakter de. Bedre de sier "Dette er en god/dårlig kombinasjon" enn i ettertid få svar på hvorfor båten ikke har større fart. Da er ofte en himla masse tid og penger gått med. http://progressing.no/vannjet/ Redigert 22.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Gudrun skrev 28 minutter siden: Det vi oftest slet med var en innkjøper som kun så på pris og ingenting annet. Helt riktig. De sitter med kuleramma si og gjør at alt blir feil. Det verste resultatet av slikt innkjøp var en Magnum 750 med en HJ 212 koblet til en firesylindret Steyr. Båten kunne ikke brukes til noen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Når det gjelder manøvrering er vannjet overlegent. (Har vært instruktør på mob-båt i mange år) Ville heller manøvrert med en vannjet enn to hekkaggregat. Har du to vannjeter blir det like enkelt som Volvo ips med joystick. Middels hastigheter er dessverre ikke så økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Det blir iallefall en ingen vei tilbake installasjon slik noe. Strengt tatt så vil det bli mislykket på et vanlig V- bunnsskrog da den mangler designet som skal til for at dette skal funke. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Ville tenkt meg om to ganger før jeg gikk i gang med dette. Du må jo bygge om hele bunnen i båten får å få vanninntaket til å fungere med en enkeltinstallasjon. Der andre er at om du skal kjøre med vannjet må du kjøre med temmelig høy belastning på motoren for å få noe fart. Er det en slik 6,5 l GM V8 du har så vet jeg av erfaring at de tåler det dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 ser det står 350 gm , da regner reg med det er en 5,7 liter bensin...? Ellers enig i å tenke seg om minst 2 ganger. Skal man gjøre dette skikkelig så blir det fort dyrt, Men det blir for like dyrt å ikke gjøre det skikkelig har jeg inntrykk av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jarl-Erik Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Tusen takk for alle svarene...., det blir IKKE vannjet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.