vegardH Startet 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2018 Hei! Ny på forumet og ny som båtbuar, og vel eigentleg som båteigar også. Eg har segla min Beneteau Oceanis 411 frå Bergen til Oslo helga som var, og no er eg i installeringsmodus i Oslo. Det er mulig desse spørsmåla har blitt stilt før, men eg prøver meg på ein eigen tråd likevel. Eg har nokre spørsmål knytt til varme ombord. Sjølvom kalenderen viser vår så er det fortsatt ganske kaldt i Oslo og verre skal det vistnok bli! Eg har ein 5kw Eberspächer dieselvarmar som eg bruker som oppvarming når eg er i båten. Den varmer forsovidt ok, men eg hadde ei forventning om at den skulle være enda meir effektiv. Eg har eit digitalt panel med "termostat". Varmaren klarer aldri å varme opp båten til den angitte temperaturen på panelet, men om eg girer den ytterligere opp så får eg ein bra temperatur i båten. (22 grader no når det har vore eit par plussgrader ute) Kan det være noko som feiler varmaren sidan den ikkje klarer å varme opp båten til den angitte temperaturen? Eg har også spørsmål knytta til andre varmekjelder. Eg skal vekk nokre dagar i påska, og då er det meldt heilt ned i minus ti grader her. Eg er ikkje spesielt lysten på å la Eberen kjøre dei dagane eg er vekke. Er det tilstrekkelig med et par frostvakter på 200w når det skal bli så kaldt ute? Ei i nærleiken av motorrommet og eventuelt ei lengre framme i båten. Er det andre ting eg burde tenke over før eg forlet båten når det er så kaldt ute? (Burde eg i det heile forlate den? ?) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Plasseringen av panelet til varmeren har mye å si, der ligger føleren for temp i rommet. Jeg har f.eks mitt styringspanel plassert nede på lugaren ved køyen, og dermed får jeg motsatt problem av deg... Det blir for varmt i salongen om jeg setter den på ønsket temp, etter som panelet står lavere i båten en salongen... En annen bekjent av meg hadde panelet plassert slik at solen stadig skinte på det, og varmeren skrudde seg følgelig ned, slo seg faktisk helt av enkelte ganger, og båten ble følgelig iskald... Redigert 22.Mars.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Nå som det er såpass kaldt i sjøen og i luften så er det ikke helt urimelig at Eberen går for full spiker, og som Ida Marie påpeker så er plasseringen av panelet også viktig. I tillegg bør du også sjekke om varmerørene rundt om er isolerte. Alt for mange båter bruker bare standard varmerør uten ekstra isolasjon utenpå. Man kan øke utblåsingstemperaturen med over 10 grader ved å isolere varmerør. En slik varmer som Eber er ikke beregnet / dimensjonert for å gå som varmekilde i en bobåt 356/24/7. Du må i så fall regne med å bytte viftemotor og andre komponenter i løpet av et år eller 2. Nå vet ikke jeg hvor godt seilbåten din er isolert, men jeg tror 2 frostvakter kan bli noe lite ved 10 minus. Jeg har 5 stk i min 50 foter (motorbåt) nå. Samtlige under dørk. Over dørk er det frost ved 10 minus. For ditt vedkommende tror jeg at du trenger 3-4 stykker for å være sikker. Dersom du har ferskvann i vannkraner, vann i toaletter osv så er nok 4 stk et minimum. Kulden kommer i ovenfra og ned. Sjøvannet gir varme i nedre del. Jeg har aldri vært i en seilbåt større en i VG jolle, men generelt ville jeg hatt 1 vakt i maskinrom, 1 pr bad/toalett, og vakter plassert i dørker / områder der ferskvann kan fryse. I oppholdsrummet hadde jeg satt opp en slik varmevifte (forsikringsgodkjent med veltesikring) https://www.maritim.no/kupevifte-220-vac-1-5-kw#.WrOPuOSWywk Lukker du opp alle dører til kabiner så holder denne til å "frostsikre" alle rom over dørk. Frostvaktene og vifta får du sikkert bruk for uansett og for eksempel biltema sine vakter kan man sette på langt høyre temperatur en 5 grader og bruke som hjelpefyring på kalde dager. Redigert 22.Mars.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
BØstrøm Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Antakelig er det ikke mye varme du må ha for å holde det frostfritt. Vannet rundt båten er skjelden på minussiden. Jeg må fyre 10 ganger så mye for å holde 20 grader i dekksalongen, iforhold til 5 grader. Men dette må du få litt erfaringer på selv, på denne aktuelle båten. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Du oppgir digitalt panel med "termostat". Jeg antar at det er en modulator 801. Dessverre har det vist seg at presisjon på disse paneler kan variere mye, jeg har sett opp til 7 grader forskjell på de "verste". Plasserer du en gradestokk ved siden av panelet, kan du "lære" deg hva panel må stilles på for å oppnå ønsket temperatur målt ved panelet. Er panelet ugunstig plassert, kan du montere en separat romtemp. føler på et bedre egnet sted for måling av oppnådd temperatur for avregulering av effekten. Sitér dette innlegget Link to post
vegardH Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Tusen takk for svar! Eg har faktisk ikkje tenkt på at plasseringa av panelet vil spele inn, men det vil det sjølvsagt. Det står nærme et vindu så det er naturlig at det vil være litt kjølig akkurat der. Eg må nok til å kjøpe meg nokre ekstra frostvakter når eg skal vekk i påska. Det kan bli rimelig dyrt å ha dei ståande på ser eg for meg, betaler direkte for forbruket i marinaen der eg ligg. 1,50 per kWh pluss moms. Dersom det er minus 10 grader ute og eg stiller frostvakta på 5 grader så vil vel desse gå meir eller mindre kontinuerlig? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Har 36 fots seilbåt. Har hatt båten operativ i vinter, men vatn på tankane og motoren klar til bruk. Har tilsaman hatt 800w varme på, med termostat på 5 grader. Sjølv her på Sunnmøre har dette vore heilt på grensa for å vere tilstrekkeleg, men det har vore unormalt kaldt i vinter. Du bør nok minst ha det samme for å vere sikker. Bilde er forøvrig berre på tull, men slik er det ombord akkurat no? Redigert 22.Mars.2018 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Om du blir borte mens det er minusgrader, så kan du like godt kjøre frostvæske inn på motoren. -for: hva gjør du om strømmen faller ut? Da nytter det ikke med frostvakt. Så da gjenstår det bare å skru av eventuelt dusjhodet i cockpit og drenere vannrør på ferskvann. ? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Eureka - dette er vel eit problem for oss som bruker båten? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 vegardH skrev for 1 time siden: Det kan bli rimelig dyrt å ha dei ståande på ser eg for meg, betaler direkte for forbruket i marinaen der eg ligg. 1,50 per kWh pluss moms. Det er uansett billigere enn dieseldrift og slitasje kostnader på Eber, så jeg ville utnyttet all den strømmen du har mulighet for. Og gjerne 2 landstrømkurser om du har mulighet for det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Hehe, ja jeg skammer meg over at jeg ikke får brukt båten... men TS skal bort i noen dager når det blir svært kaldt. Da ville jeg konservert motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Når vi hentet båten for tre uker siden, la vi til i Haugesund for en natt. Rett under 0’C ute, vi gikk på byen med Webasto 5kw stående på for fullt nede i båten... Når vi kom hjem rett over midnatt, viste termometeret 32’C inne i båten ... Jeg skal også isolere rørene, har blitt anbefalt rørisolasjon fra Biltema som ‘value for money’ Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Kenneth82 skrev for 3 timer siden: Jeg skal også isolere rørene, har blitt anbefalt rørisolasjon fra Biltema som ‘value for money’ Hvilket artikkelnummer? Finner bare isolasjonsrør med Ø35mm, og som tåler max 105 grader celcius. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 (redigert) Sjekk at alle luftrør sitter på plass. Det hender seg at de hopper av. Dessuten er det nødvendig å ha et par ventiler åpne for at varmeren skal klare å dytte inn varmluft. Redigert 22.Mars.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Sett termostaten på eberen på 5 grader så starter varmeren visst det blir kaldere en det ombord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.