Jump to content

Vedlikeholdslading over lang tid (månedsvis) av syrebatterier, sunt?

janet

Recommended Posts

Emnet har nok vært diskutert tidligere, men min søking ga ikke noe brukbart resultat.

Har 2 Panasonic 12V 90Ah lukkede syrebatterier.

Hvert av dem er tilkoplet hver sin Victron 12V/25A lader.

Hvert av batteriene er også tilkoplet en Sterling desulfator.

Victron laderne er for så vidt vanlige, med bulk-absorption-float/maintenance,

men har den egenskapen at når batteriene holder seg fulle etter en viss tid på float

så går laderne inn i 1 ukes dvale og derettter raskt gjennom bulk/abs/float sekvensen for deretter å gå inn i en ny uke med dvale.

(skulle spenningen av en eller annen grunn synke i dvaleperioden så bråvåkner selvsagt laderen og begynner å jobbe som normalt)

Dette er hva reklamen sier. Har så langt ingen særlig grunn til å tvile på reklamen.

Det jeg lurer på er om et slikt opplegg som skissert over er OK for bruk i månedsvis, 3-4-5-6 måneder, uten belastning på batteriene?

(har kommet i en situasjon der dette er en høyaktuell problemstilling for meg)

V8 rules.

Jeg har ikke erfaring med vedlikeholdslading på "båtbatterier", men MC-batteriet mitt er vedlikeholdsladet hver vinter i 10 år med en billig CTEC-lader. For 3 år (en sommer) siden ble sykkelen stående med lys på til batteriet var fullstendig flatt. Kobla på CTEC-en og sakte men sikkert ble det ladet opp igjen. 10 år er vel bra... Gelbatteri, men likevel. Ser i alle fall ikke ut som vedlikeholdsladninga har vært noe problem; snarere tvert i mot.

Code0 skrev 45 minutter siden:

...dette kan bli en lang tråd... jeg ligger i boblehavn med landstrøm. Jeg har et ukes-ur fra Clas Ohlson som står i stikk-kontakten til laderen (på 220 V siden). Uret slår på spenning til laderen en time en gang i uka... slik gjør jeg det.

hørtes greit ut, men gjør du dette for å unngå kontinuerlig lading, for å spare strøm eller annet

V8 rules.

janet skrev 1 time siden:

hørtes greit ut, men gjør du dette for å unngå kontinuerlig lading, for å spare strøm eller annet

... ikke for å spare strøm... båten har ikke 12 V forbruk i vinterhavn.. .men for å 'toppe opp' batteriene underveis uten å ligge med 'floatspenning' (eller hva det heter) kontinuerlig. Jeg har sjøtepledning ombord, ligger ikke på båtens landstrømsanlegg (pgå jordingsproblematikk jeg ikke forstår, men har lest masse forskjellig om)... har fire uttak i enden av skjøteledningen, til div frostsikringsovner + denne 220 V batteriladeren...

Kort fortalt ville jeg også tenkt at dette er en god løsning. Maaange mulige oppsett finnes der ute, men jeg ligger på sjøen med lader, alltid. Alt annet ville ikke fungert for mitt vedkommende. 

Nå har jeg overvåkning (enkel Safecurrent fra Seatronic) som logger dette selv om jeg ikke tilstede slik at jeg avdekker unormal drift..

Uten at du har fortalt hele historien; båten ligger lenge uten oppsyn, langt unna? 

Edit: Helt uten strømforbrukere i den lange perioden mener du? I så tilfelle ville jeg forlatt båten toppladet og koblet ifra til neste besøk igjen...

Redigert av oberst1 (see edit history)

Erfaringa mi er at opne bly/ syrebatteri har høgare syreforbruk ( behov for etterfylling ) når dei er tilkopla konstant lading, kontra når dei vert lada opp og kopla frå lading for ein periode for deretter å verta lada igjen.

dette til tross for at eg har ein ladar med over snittet god funksjonalitet og at denne er rett instillt ihht. Batteritype.

Vil tru at dette gjeld for lukka batteritypar også, då er det jo enno viktigare at batteria ikkje vert kokt tomme for syre.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Det som er viktig et at du finner ut hva slags floatspenning dine batterier er beregnet for. Deretter må du justere Victron laderen til dette (regner med du kan det på den?). Da vil utgangspunktet være bra for langvarig vedlikeholdslading.  

Er float alt for høyt vil det ikke gå like bra over lang tid da batteriet kan tørke ut. 

Mine batterier skal ha 13.2-13.3 i float-har feks justert solcelleladeren til dette nivået siden den står på hele sommeren (når kommer sommeren i år tro?)

Gabi skrev for 3 timer siden:

Det som er viktig et at du finner ut hva slags floatspenning dine batterier er beregnet for. Deretter må du justere Victron laderen til dette (regner med du kan det på den?). Da vil utgangspunktet være bra for langvarig vedlikeholdslading.  

Er float alt for høyt vil det ikke gå like bra over lang tid da batteriet kan tørke ut. 

Mine batterier skal ha 13.2-13.3 i float-har feks justert solcelleladeren til dette nivået siden den står på hele sommeren (når kommer sommeren i år tro?)

så vidt jeg kan se er laderen ikke stillbar,

den bruker 13,8 V i float (varighet max 1 døgn) deretter 13,2 V i dvale tilstand (varighet 1 uke)

batteri  infoen angir bare max lade V og max lade A, ikke hvile/float spenning, dumt såklart

V8 rules.

oberst1 skrev for 4 timer siden:

Kort fortalt ville jeg også tenkt at dette er en god løsning. Maaange mulige oppsett finnes der ute, men jeg ligger på sjøen med lader, alltid. Alt annet ville ikke fungert for mitt vedkommende. 

Nå har jeg overvåkning (enkel Safecurrent fra Seatronic) som logger dette selv om jeg ikke tilstede slik at jeg avdekker unormal drift..

Uten at du har fortalt hele historien; båten ligger lenge uten oppsyn, langt unna? 

Edit: Helt uten strømforbrukere i den lange perioden mener du? I så tilfelle ville jeg forlatt båten toppladet og koblet ifra til neste besøk igjen...

ja, nå ligger det an til en lang periode uten tilsyn, i hvert fall uten tilsyn av det elektriske

ikke helt uten forbrukere, det er en analog klokke koplet til det ene batteriet - men det kan knappast regnes,

det kommer et og annet strømbrudd av varighet 5 minutter til et par timer

slik det er stilt inn nå så er begge batteriene tilkoplet lensesystemet, 6 pumper i størrelse fra 500 til 3000 gph

ved heftig regnvær vil en eller flere av pumpene gå (nivåbrytere)

så helt uten forbruk blir det ikke

trebåt med 230 V inn via luftstrekk fra bolighus, så det er ikke noe jordingsproblematikk ute og går

V8 rules.

janet skrev for 4 timer siden:

så vidt jeg kan se er laderen ikke stillbar,

den bruker 13,8 V i float (varighet max 1 døgn) deretter 13,2 V i dvale tilstand (varighet 1 uke)

batteri  infoen angir bare max lade V og max lade A, ikke hvile/float spenning, dumt såklart

Jeg hadde i 9 år åpne bosch heavy duty blybatterier tilkoblet året rundt på 13,6V float. Var bare til å toppe opp med vann en gang i året, og alt fungerte fint. Deretter gikk jeg over til gel med dårlig resultat, og etter det igjen agm med dårlig resultat. (1-2 års levetid).

Lang historie kort. Noe skjer når man står tilkoblet float med temp. sensor kompensering og lite /ingen bruk. Lading er medisin for blybatterier, men både for mye og for lite medisin er livstruende.  Hos meg har en slik victron lader blitt montert fordi den har det 4. trinnet kalt «storage» på kun 13.2V.  Min teori går på at AGM/Gel batterier ikke liker vanlig float lading om de ikke er i jevnlig bruk. Med en gang man «lagrer»  mer enn man bruker, så bør float ned fra typisk påstemplet 13,6-13,8V og til en lavere verdi like over batteriets hvilespenning. Det er det victron gjør når de har «storage» 13,2V. 

Jeg har også en annen 3 trinns lader på AGM ombord, og den har jeg satt til 13.25V float. Droppet å sette den i AGM/GEL modus fordi det er for lang tid  mellom hver gang batteriene er i bruk. 

Kort fortalt, batterier må jevnlig toppes 100%, og det er batteriprodusentene nøye med å fortelle oss. Raskeste lademetode er derfor gjerne anbefalt, og da med typiskt 13,6-13,8V float i avslutningsfasen. Men de fleste turbåtene i norge brukes altfor sjelden, slik at en lavere float kan vurderes om man først har ladet 100%, og har en lader som repeterer bulk/abs spenning med jevne mellomrom for å toppe opp. 

For meg er det viktig å ha strøm ombord til enhver tid, så frakobling er uaktuelt selv om det også fungerer bra. Nå har AGM fått en ny sjanse med redusert float, og fungerer det ikke nå så blir det enten tilbake til det som har fungert i 100 år, eller LifeP04.

Takk.

Det du kaller storage er det jeg kalte dvale.

Så vid jeg forstår så er Victron laderne mine ganske nærme det du beskriver i ditt nest siste avsnitt.

I en tørrværs periode vil batteriene typisk få 13,2 V float i ca 4 uker per kalendermåned.

Frakopling er ikke aktuelt for meg heller, da vil trolig sjarken synke.

V8 rules.

Alle batterier som inneholder bly har det godt av å se konstant spenning ovenfor 13 Volt.

Grunn: det forebygges mot sulfatering, som setter igang senest ved <12,6V ved 20°C

Er det kalt, ordentlig minusgrader, da er denne prosessen redusert men pga. frost er det det
desto mer viktig å holde batteriene smekk full.

Normal Bly underligger også økt selvutlading når det er ikke vinter og minusgrader.
Noen batterier må lades senest alle 4 uker, andre holder seg i 6 uker,

gode Gel trenger lading i avstand mellom 2 og 4 måneder,
og bare veldig gode Gel og AGM kan stå 4 - 6 måneder før det blir kritisk.

Husk å orientere deg heller på mye kortere venteperioder enn å drøye det.
Å begrense sulfatering er bedre enn å måtte fjerne det igjen.

En gang sulfatering = alltid sulfatering, det blir aldri riktig bra igjen når det først begynte.

Husk også: Ingen bly sliter med regelmessig topplading.
Litt for mye lading er alltid bedre enn litt (eller helt) for lite lading.

AGM er det eneste som er kjent for at man må ta være på redusert floatspenning.
Da er det vanligvis bra med 13,2 - 13,4V, mens nesten alle andre fint kan stå med 13,6 - 13,8V.
Men heller ikke AGM har noe problem med en goood og kraftig etterlading med skarp påtrykk av (riktig) spenning.
Og så rett ned igjen til lav float.

Laderen som du beskriver gjør jo det meste allerede.
En lader som som kan både normal forsyning og storage mode (ekstra lav floatspenning ved 0 aktivitet, men automatisk påfyll imellom)
er alltid det beste.

Bare sjekk at den gjør som beskrevet, og la den jobbe i fred gjennom programmene.
Da blir det også best for batteriene.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

ok, takk, da satser jeg på at dette går ok,

har akkurat vært i båten og switchet om på en rekke brytere,

alle busser som mater motor, instrumenter, drivstoff etc er switchet OFF (for begge batterier)

begge batterier er åpnet mot bussene på forbrukssiden der alt annet enn pumpene er switchet OFF.

V8 rules.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...