Kapt Skuteløs Startet 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2018 Jeg finner veldig mye her som handler om landstrøm, men ikke noe svar på følgende: Det å kutte jordforbindelsen til land var lov fra 2004 til 2010 under visse forutsetninger. ref: http://assets.elsikkerhetsportalen.no/Documents/DLE/2004-12%20Elsikkerhet%2066.pdf (s. 15) Dette ble forbudt i 2010 fordi det var skjedd ulykker i andre land - i brakkvann og ferskvann, og noen missbrukte det ved ikke å jorde til f.eks en passende Dynoplate. ref: http://assets.elsikkerhetsportalen.no/Documents/DLE/2010-06%20Elsikkerhet%2077.pdf Så hvis forutsetningene som ble gitt i 2004 er tilstede, så tolker jeg det dithen at dette er sikkert. Noen som har ikke er enige, eventuelt hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 ...og, en fritidsbåt som ble godkjent slik i dette tidsrommet, må den bygges om? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 En ting er nå lover og forskrifter en annen ting er nå sunn fornuft. Om en vil kutte jordforbindelsen til landnettet er det nå bare å sette inn en skilletrafo og alle bekymringer er borte. Hvorfor kuke med alskens idiotløsninger når løsningen er så enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Hmmm, ja, skilletrafo og samsvarserklæring. Eller trekke frem landjord og samsvarserklæring. To muligheter, i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Bårdp skrev 17 minutter siden: En ting er nå lover og forskrifter en annen ting er nå sunn fornuft. Om en vil kutte jordforbindelsen til landnettet er det nå bare å sette inn en skilletrafo og alle bekymringer er borte. Hvorfor kuke med alskens idiotløsninger når løsningen er så enkel. La oss si at båten fikk denne installasjonen (uten skilletrafo) i 2007 og ble godkjent av rette myndigheter. Er det da noen vits i å kuke med noe som helst? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ring DSB og spør. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Hulda skrev 24 minutter siden: Ring DSB og spør. Trur ikke jeg får noe svar der nå, men jeg har sendt en e-post Når jeg får svar skal jeg poste det her. Jeg er helt sikker på at det går mange båter med denne løsningen langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Tror jeg også. Om noen av de anleggene er lovlige er mindre sikkert. For hva DSB egentlig skrev den gangen, var vel at flytende jordplan med klipping av landjord i lystfartøy ikke er lov i kongeriket. Og de som hadde trodd det, var på villspor. Interessant å høre om de har kommet på andre tanker nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Jeg er enig i at det ikke er lov å gjøre en slik installasjon nå, men det var lov mellom 2004 og 2010 Man kan vanskelig tolke dette annerledes, sakset fra DSB: DSB har vurdert de sikkerhetsmessige forhold rundt en eventuell aksept for å bryte denne forbindelsen. Ved tilknytning til den elektriske installasjonen på land, vil skipet/fartøyet bli å betrakte som en utsatt anleggsdel og skal jordes i henhold til dette. DSB vil med dette gi følgende presisering: For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssy- stem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installa- sjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landin- stallasjonen. For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrøm- kabelen, må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fart- øyet legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kon- takten med sjøen brytes. For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjo- nen gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via land- installasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Som jeg har skrevet over, DSB hevdet presisering. DSB vil sikkert komme med oppklarende presisering. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ja, de opphevet dette i 2010: FrakoBlIng aV jordleder I strømkaBel – korreksjon tIl artIkkel I elsIkkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jord- leder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – fersk- vann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger. Jeg håper på å få svar fra DSB om disse installasjonene som ble gjort denne perioden på 6 år nå er forbudt å bruke. Selv om alle deres forutsetninger er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Målet må jo være å ha anlegget så sikkert som mulig så personlig synes jeg at saken angripes fra feil vinkel. Når, hva og hvorfor det var/er lov bør være sekundært til spørsmål om personsikkerhet. Begge deler har sine positive og negative sider men sikkerhet må komme først. Strøm skal man ikke leke med, for plutselig er det noen som får seg en kilevink som ikke er noe å spøke med. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 (redigert) Kjellg skrev 23 minutter siden: Strøm skal man ikke leke med, for plutselig er det noen som får seg en kilevink som ikke er noe å spøke med. Nettopp derfor det er greit å vite om disse båtene, fra denne perioden, er sikre og/eller lovlige - om dette er installert med de forutsetningene DSB krevde. Mange kandidater på Finn nå. Redigert 23.Mars.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Står ikke noe om anlegg med skilletrafo i DSB sine presiseringer, man kommer ikke unna dynaplate/kobberplate selv om man har skilletrafo (med isolert skrog)? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Jo da, med skilletrafo er det ikke behov for dynaplate/kopperplate. Da er landstrøm galvanisk helt skilt fra 230V ombord i båten, på samme måte som om du skulle fått 230volt'n fra et aggregat stående ombord. Du har dit eget lille "kraftverk". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 For å presisere, med skilletrafo: Man kan legge opp ujordet eller jordet anlegg. Velger man jordet, skal egen jord tilbake til skilletrafo nullpunkt, og samme jord skal legges til eks. batteri minus, dergjennom andre båtdeler som er i forbindelse med våte flater. Men det er slikt den kompetente elektrikeren som skal ansvare for samsvarserklæringen vet om. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Merkelig DSB ikke tar dette med i sine presiseringer, når det slik jeg forstår er den beste løsningen (kanskje noe dyrere løsning?). Husker ikke i farten hvordan det er ombord hos meg, men mener midtuttaket på trafo er tilkoblet batteri negativ. Dersom det er vanlig at negativ tilkobling på startmotor er i kontakt med gods på motor, så er også nullpunktet i kontakt med sjø via motor/drev, kanskje uheldig så det må jeg få sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Jo mer 'lodden' DSB er i sine uttalser, dess lettere er det for dem å tilpasse sine tolkinger. DSB nevner at skilletrafo er bra greier. Skal ikke kunne gå noe strøm 'ut av båten' i den lederen. Kun tilbake til trafo null. Om du har en jordfeil i kretsen til skilletrafoen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.