Jump to content

Spørsmål om storseil uten slider

Mikkelsj

Recommended Posts

Hei! I forbindelse med klargjøring av båten til sommeren, har jeg vært i boden og sjekket seilene. Båten ble kjøpt i fjor, og det fulgte med litt av en seilgarderobe. Jeg har blant annet to storseil, men det er en ting jeg stusser på. Det ene storseil (det jeg har brukt hele tiden) har slidere, mens det andre storseilet ikke har det. Der er det kun et tjukt tau som jeg regner med er ment for å tre inn i et spor. Jeg skjønner bare ikke hvilken nytte det har i forhold til nåværende rigg..? Kan det være at båten min tidligere har hatt rigg med rullemast? 

Bildene under er av mastelikene på de to forskjellige seilene. 

IMG_20180323_211405.jpg.51bee4aaaff3bae37a67453fa92de386.jpg

IMG_20180323_211341.jpg

Redigert av Mikkelsj (see edit history)
Hulda skrev 1 minutt siden:

Uten sleider var noe vi brukte før i tiden. Både mastelik og bomlik. Rulleseil bruker det fremdeles i masten. Hulda hadde det på bomliket, men har sydd om til løsfotet.

Aha! Det virker absolutt som et seil av eldre årgang, men i grei forfatning. Kan jeg spørre hva du betalte for å sy om? 

Det er nok bare å tre dette inn i sporet som du trer sleidene inn i. Mange moderne båter er uten sleider på regattaseilene for å spare vekt så det er ikke uvanlig. Albin Express feks er jo en eldre båt som gjør dette. 

Å sy det om er nok ikke kun å montere sleider. Cutback Alså avstand ril revekroker og innfestning mot mast må også flyttes hvis sleider skal monteres. Ellers blir nok seilet seende litt rart ut. 

ravddo skrev 18 minutter siden:

Det er nok bare å tre dette inn i sporet som du trer sleidene inn i. Mange moderne båter er uten sleider på regattaseilene for å spare vekt så det er ikke uvanlig. Albin Express feks er jo en eldre båt som gjør dette. 

Å sy det om er nok ikke kun å montere sleider. Cutback Alså avstand ril revekroker og innfestning mot mast må også flyttes hvis sleider skal monteres. Ellers blir nok seilet seende litt rart ut. 

Såpass! Da koster det nok mer enn det smaker. Det høres bare så forferdelig tungvint ut å tre det på og av for hver gang jeg skal på vannet. Men kanskje kjekt å ha det liggende som reserve dersom det første seilet skulle revne på langtur. 

Tror det er fullt mulig å sy på sleider, neppe den største kostnaden, men om det er verdt det i forhold til et seil som sikkert er gammelt og slitent er noe annet. Ta begge seil med til en seilmaker og be om en vurdering av tilstand og eventuelt pris på oppgradering. Hvis seilet med sleider også er gammelt be om en vurdering av det også. Disse plastsleidene blir sprø i sola.

Redigert av Krimart (see edit history)

Som sagt, det er fullt mulig, fikk utført det på vår forrige båt, Conqubin 38. Og vi sydde om forseilene fra krok til PP-profil. På Hulda startet vi med plastsleider og sjakler i plast. Rukelet ble dratt i filler og erstattet med rullesleider festet med rustfrie sjakler. Nå er Hulda mye tyngre enn Smiling, kan ikke sammenlignes.

• 1 måned senere...

Hei igjen, og beklager sent svar. Har ikke fått varsel av en eller annen grunn..

Det er en Smiling 28 ja. Takk for mye gode svar og innspill, føler jeg har blitt litt klokere. Tror jeg skal gå i tenkeboksen til over sommeren. Evt. ta med seilet til Gran Seil og høre om de mener det er like greit å bestille nytt. Mistenker god alder på dette seilet.. 

Hulda, er det din båt jeg har sett på Slippen i høst? Med rundt vindu i hekken? Veldig fin! ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...