Jump to content

vifteautomatikk.


Majali

Recommended Posts

Hei, jeg bare må dele denne gledelige nye dingsen med dere :yesnod:

Etter en gjennomgang av båten sammen med besiktigesesmann fra Norske Sjø fikk jeg annmerking på manglene skilting : "husk vifte 2 minutter før start". jaja tenkte jeg og hadde vel egentlig ikke lyst på noe sånt klistret over instrumentpanelet.

Så etter en samtale med svoger som er elektrikker så kom løsningen helt uten veidre :smiley:

 

"jeg kan jo lage en automatikk som styrer det" sa han. Og et par dager etter var alt klart. Deilig med slike folk i familien :cheers:

 

virkemåten ble som følger:

sett på tenningen - vifta starter og styrestrømkretsen til starteren blir brutt.

etter 2 minutter (valgbar tid) så stopper vifta og kretsen til styrestrømmen blir lukket

så er det bare å starte.

Etter endt tur og tenningen blir igjen slått av så resetter det hele seg

Ved nødtillefeller setter jeg bare viftebryteren i manuell og jeg kan starte uten å vente i de foreskrevene minuttene. (og ved eventuell feil i "leamikken").

 

Så i morgen håper jeg på å rekke og kople det hele sammen. Svoger har laget det nesten idiotsikkert ferdig i boks med rekkeklemmer som skal inn til de forskjellige punktene som er i båten.

 

Slik ble det seendes ut i en IP66 boks!

 

Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fiffi. Jeg er i ferd med å fundere ut automatikken for eksosspylepumpa.

Det er en Johnsen sirk. pumpe på 12 l/min. sentrufugal

Den kan ikke gå lenge uten motor fordi toppen ligger lavere en skroggjennomføringa og jeg har ikke plass til svanehals. Ok, dette ordner jeg med en oljetrykksbryter. Men, pumpa må dra i gang før motoren. Om ikke ville eksostrykket presse vannet tilbake og pumpa vil gå i luft. Dette ordnes med et "time on" relee. Så langt ok. Men når jeg stanser motor å pumpe vil eksosslange og belg fylles helt opp til vannlinja pga. hevert ( om jeg ikke er rask med å stenge bunnventilen). da vil sjøvannet stå ca 10 cm under toppen av motoren. Dette liker jeg ikke. Ikke noe problem; en svanehals på trykkslangen fra pumpa over vannlinjen med et T-stykke. Oppå T-stykke settes en tilbakeslagsventil som lar luft rape inn i slangen.

 

Har desverre ikke noe bilde av denne geniale løsningen da den bare befinner seg inni hodet.

 

Jeg gjør hva som helst for å slippe et utlegg hos La-sa på 2500+mva+reimhjul.

Redigert av hoistthesails (see edit history)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Ja, dette virket så enkelt at mitt spørsmål blir hvorfor er ikke dette standard i de fleste båter?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kravet om å kjøre vifte før star av motor gjelder vel kun for bensinmotorer, eller...?

 

Gratulerer ellers til majali med fint opplegg og nyttig svoger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette kravet om å kjøre vifte før star av motor gjelder vel kun for bensinmotorer, eller...?

 

Gratulerer ellers til majali med fint opplegg og nyttig svoger.

<{POST_SNAPBACK}>

har desverre ikke rukket å kople det enda...

 

og ja, dette kravet er for oss med innenbords bensinmotor. og fint er det....

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...