Jump to content

Vibrasjon på nye 3 syl dieselmotorer?


Gudrun

Recommended Posts

Fikk et spørsmål av en nabo jeg må melde pass på da min erfaring med spørsmålet er en del tiår tilbake i tid.

 

Er en kar som vurderer å skifte ut motoren i sjarken. I den forbindelse ser han på en helt ny 3 syl motorer på rundt 30-40hk.

 

Det vedkommende lurer på er om det er mye vibrasjon av en slik motor, spesielt på tomgang (når hydraulikken haler fiskeredskap).

 

Er det noen her som har noe erfaring med den type motor?

Link to post

 Vibrasjoner har mest med massene som er balensert eller osilerende. Samt blokkas stivhet,masse og forbrenningskrefter. De vibrerer vanligvis mere enn 4 og 6 syl motorer men faktorer som vekt stivhet spiller mye inn. Dessuten vil en tresylindret motor ha større variasjoner i rotasjonshastighet som gir større torsjonsvingninger i akselsystem. 

 

Om de går med mekanisk eller pumpedyse/common rail har ikke stor betydning for vibrasjonsnivå. Yanmar tror jeg har noen motorer som er 3 syl med cr. Det enkleste er å spørre leverandør om vibrasjonsnivå på motore. Ikke sikkert at du får dette, da må du ev låne en vibrasjonsmåler. En litt god måler vil vise lineær nivå og en fft analyse av nivåene.

 

vibrasjoner som er irriterende eller skadelige kan opptre i små turtallsområder og kan i mange tilfeller lett unngåes. Når en kartlegger slikt er det vanlig å kjøre motoren med små turtalls step med propeller last og bruke flere akselerometer der man plotter resultatene i 3d diagrammer. Får man problemer må masser,elastitet eller eksitasjon endres. Dette er et stort område med mye testing og datasimulering nødvendig for bra resultat. 

 

Dette er et stort tema og det blir brukt mye utviklingspenger på slikt arbeid. Jeg vil tro at en nyutviklet 3 syl motor ofte er bedre enn gamle men man kan bli lurt her også. Man ønsker å spare vekt og få mye ytelse ut av minst mulig motor. Dette kan øke nivå. 

 

Få motoren demonstrert før kjøp. Det er vanskelig å reklamere med mindre helt klare måltall er definert i kontrakt.

Link to post

En common rail kan gi mindre bankelyd om motoren uten pilot injeksjon har stor tenningsforsinkelse. Ellers er det mest sylinderens ytelse som påvirker vibrasjonsnivå.

 

når en diesel motor går perfekt med nøyaktig lik tenning og brennstoffmengde på alle sylindre går den roligst. Dette er lett å teste ved å ta av el kobling på en cr motor eller lekke litt diesel på en sylinder på en klassisk diesel. 

 

Over tid kan dette endre seg. En common rail ventil er servo opperert med mange komponenter som kan drive av. Da er man avhengig av å korrigere mengde og tidspunkt for at motoren skal gå rolig. Ikke alle systemene jeg har vert borti har denne muligheten dessuten setter klasseselskap regler for justeringer på motorer som skal holde nox grenser.

 

En klassisk diesel kan også drive av. Spesielt motorer med rekkepumpe. Da må denne justeres. Dyser kan også endre seg over tid. Både tetthet indre lekkasje nålebevegelse og åpningstrykk vil være påvirket av slitasje. 

 

Nå er det svært få motorer i denne klassen som har cr noen har sogar forkammer. Når motoren er ny vil de gå rolig og en cr vil ofte gå finere på lav belastning da tennforsinkelse og innsprøytingstrykk er lavere her på klassiske diesel motorer. Har vert borti endel gamle perkins motorer som står i mange traktorer. Disse har gått forbausende bra selv om fuel utstyr har vert over 20 år gammelt. 

 

Skal man forhindre dette må man overvåke forbrenningen ved å måle trykkforløp i hver sylinder og korrigere. Dette blir gjort på store motorer og gjør at den går jevnt over lenger periode. Dette er ofte for kostbart på små motorer men besøker man fabrikkens testceller vil man se dette innstallert på motorer man bruker til utviklingsformål. 

Link to post
13 hours ago, ulyden said:

 Vibrasjoner har mest med massene som er balensert eller osilerende. Samt blokkas stivhet,masse og forbrenningskrefter. De vibrerer vanligvis mere enn 4 og 6 syl motorer men faktorer som vekt stivhet spiller mye inn. Dessuten vil en tresylindret motor ha større variasjoner i rotasjonshastighet som gir større torsjonsvingninger i akselsystem.

 

Verdt å huske på er at mange benytter balanseaksler for å jevne ut massekreftene fra stempler og råder etc. - eventuelt også naturlig ubalanserte deler som totalt gir balanse (se under for eksempel på begge).
 

 

ford-focus-1-l-ecoboost-presentation-20-

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...