Jump to content

Tresfjord 28/29


Avmønstret4

Recommended Posts

Hei!

 

"Sjølingan" har nettopp kjøpt Tresfjord 28. Den er bygget ved skorgnes båtbyggeri. Båten produseres også i dag, i Sverige, under navnet westfjord. www.Westfjord.se Har alle orginalpapirene til båten, men ikke scanner :nonod: , men bare spør, så kan jeg sikkert finne ut det meste om båten.

 

Tips: fant en dansk salgsannonse med vanvittig mye info om båten, prøv å søk på en dansk søkemotor.

 

Emil Skjærvik

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei, har Tresfjord 28 selv. God båt med med gode sjøegenskaper og mye plass. Et par minuser: dobbeltsenga er for smal, den kan selvfølgelig gjøres bredere med enkle inngrep. Lett for å få sjøskvett på rutene. Eksos uttaket står så høyt at hekken og kalesjen blir fort grisete, jeg har senket denne med bra resultat. Luka i front er litt vanskelig å holde tett. Se også på erfaringsdatabasen i forumet. Det er riktig som "emilskj" sier svenskene lager den og fører deler til den enno. Lykke til med Tresfjord.

Link to post
Share on other sites

Heisann firefighter. Jeg har hatt både Tresfjord 28 (3 sesonger) og har byttet den inn med en Tresfjord 29. Grunnen til byttet var at våre to ungdommer ville ha egen kabin. Vi er meget godt fornøyd med begge typene. Spørsmålet er jo egentlig om du vil ha en snekke eller cabincruiser. Tresfjord 28 er en romslig snekke med fartsområde 6-9 knop, mens Tresfjord 29 har fartsområde 10-14 knop. Sengeløsningen i 28 er god for 2-3 personer, mens 29 har romslig dobbeltseng i forkabinen og 1,5 + 1 seng i akterkabinen. I 28 sitter du kanskje bedre rundt spisebordet og i nær kontakt med vannet. I 29 sitter du litt trangere rundt bordet og litt mindre "vann-kontakt" Begge modeller er ypperlig for småbarnsfamilier da de har høye fribord. Jeg synes 29 lysterer bakk bedre. Den har jo også større motor, gjerne 81 - 105 Hk. Støynivået er litt under middels, 28 har egen motor-kassett men marsjer på høyere turtall. 29 har ikke kassett men har ikke høyere støynivå allikevel. Ellers er det solide løsninger på treverk / skuffer og skap. Den dype kjølen gjør at båtene ikke "svalper" så mye, men bevares i sidesjø skvalper vel alt egentlig. Godt heljern under propeller er også greit. Som sagt er vi godt førnøyd med både 28 og 29. Det er vel egentlig familestørrelse, fartsområde og lommebok som til sist avgjør. Se gjerne i erfaringsdatabasen.

 

Lykke til. :cheers:

 

Trenger du flere opplysninger så bare si i fra.

 

 

mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Ja må jo si at tresfjorden virker noe mer robust enn hui`n, og det er flere som sier at hui`n har noen stygge tendenser i medsjø?????

Men det viktigste for oss utenom økonomi er god uteplass/sittegruppe og at en slipper å reie opp hver kveld.

Men for å få til dette i 28 må jeg nok få lagd en køye over "sittegruppen" inne i cabin, for sittegruppen inne blir nok permanent køye.

kunne nok tenkt meg en 29, men de ligger jo opptil 2 hundre over 28`n.

Her er 2 jeg skal kikke på

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...86&pos=1&tot=10

 

http://www.finn.no/finn/boat/object/;pdc=1...86&pos=6&tot=10

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett slike køye-løsninger i 28. Det er nok lurt. Vi har erfaring med å sove "ute" under kalesja. Stor plass, men du hører jo alt utenifra. Spesielt kjedelig i overfylte gjestehavner.... " 29 bør du kunne få fra 330' og oppover.

 

Begge båtene ser bra ut. Personlig hadde jeg vel gått for 81-mod. Litt overpriset syns jeg.

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Helt enig Eysteind, 990 er virkelig hytte på sjøen.

 

Tresfjord 28 er kjempekjekk ute, men har etter min mening en idiotisk innredning fremme i cabinen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer an på den enkeltes behov.

Selv kunne jeg tenke meg å skippe sittegruppen (for 2) og heller hatt køyeløsning der og slik at det var faste køyer for 4.

Men som sagt er det ikke mulig å dekke behovet til alle............

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...jeg sett litt på Tresfjord 28/29.

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om båtene og båtbyggeriet som lagde dem?

Jeg har en Tresfjord 28 og er egentlig godt fornøyd med den. Løsningen under dekk skiller seg litt fra andre båter. Fordelen er at 4 voksne / barn + et lite barn kan sove inne, samtidig som at man fremdeles kan gå i midten.

 

Ulempen er at noen av plassene er små, spesiellt til to i dobbeltkøya. Den har også ganske tynn madrass, men det kan man jo gjøre noe med.

 

Ute er det jo prioretert å få stor plass, som gjør at den ikke har dollbord bak.

 

Vi har ikke brukt senga ute så mye. For mye løfting av planker og puter, og ganske tynn madress her også. Vi har ofte brukt en luftmadrass i stedet.

 

Nå som minstemann begynner å vokse ut av køya foran har vi begynnt å kikke etter en båt med akterkabin. Kanskje min kommer på markedet neste år. Da får vi aldri så fin uteplass igjen....

 

Jeg ser du allerde har fått link til www.westfjord.com. Jeg har vært på Carlander verftet to ganger og kjøpt orginal badeplatform og septiktank. Fint at det fortsatt er mulig å få noen orginaldeler.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

har du sånn ca pris på badeplattform og trimplan til denne båten?

Mvh

Badeplatformen ga jeg 7500.- svenske for, så den var jo ikke helt billig. Med det er ofte noe spesiellt med orginalutstyr. Det passer så fint...

 

Min hadde trimplan når jeg kjøpte den, så det har jeg aldri undersøkt.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...