Karlsenkystfiske Startet 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2018 Når jeg skulle bytte magnetinnslag til hydraulikkpumpa ombord oppdaget jeg at det lekker olje rundt akslingen til giret. Er det noen tjuvtriks for å få det til å holde litt på olja ihvertfall? Eksostettning og tykkere hydraulikkolje? Noen som vet hvor man kan få tak i rimelig nytt? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 På bildet ser det ut som en helt ordinær simmering. Da kan den plukkes ut med et skrujern el som du slår igjennom ringen og bender den ut med. Finner ikke noe i profilen om hvor du holder til, men oppegående jernvareforretninger selger nye - feks TO Slettebøe i Kristiansand. Du kan måle og bestille ny før du tar ut den gamle. Mål diameter på hullet og diameter på akslingen. Hvis det er spor i akslingen monterer du den nye 1-2 mm lenger ut. Bruk et rør el når du banker den inn slik at du ikke bøyer den. Bestill gjerne to så har du en å misse med.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 mons skrev for 12 timer siden: På bildet ser det ut som en helt ordinær simmering. Da kan den plukkes ut med et skrujern el som du slår igjennom ringen og bender den ut med. Finner ikke noe i profilen om hvor du holder til, men oppegående jernvareforretninger selger nye - feks TO Slettebøe i Kristiansand. Du kan måle og bestille ny før du tar ut den gamle. Mål diameter på hullet og diameter på akslingen. Hvis det er spor i akslingen monterer du den nye 1-2 mm lenger ut. Bruk et rør el når du banker den inn slik at du ikke bøyer den. Bestill gjerne to så har du en å misse med.. Så det er bare å dunke inn en ny da? Kanskje varme godset rundt litt først? Holder til i Nordkapp, og skulle helst hatt ny i går :D Får prøve å pelle ut den som står der og håpa at den lokale mekken har noe liggende! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Ikke ta den ut før du har ny. Mål diameterene og se om du finner ny først. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Seasu Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Bruk et egnet sett for å få simringen ut, vær forsiktig med flatene og dra kun i simringen. Husk å få simring med syrefast fjær. Tools, momentum osv burde ha dette. Rengjør flatene før du dytter på plass en ny med egnet verktøy. Simring presses på plass med en hysle eller eget simringsvertøy.http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/O-ringverktoy-2000016971/ Redigert 25.Mars.2018 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Er ikke godt å se på bildet, men jeg mistenker at den simmeringen sitter på "innsiden" dvs. at du må plukke opp pumpa for å skifte den. Det er som regel slik på pumper,da de har et visst trykk i huset som kan trykke ut simmeringen hvis den er montert på "vanlig" måte dvs. at den kan skiftes fra utsiden. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Andor Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 der må du dele huset og bytte simmeringen fra innsiden, det blir litt trykk i huset på den pumpa der, en jobb som tar litt tid, må demontere omtrent hele pumpa for og komme til der Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Hør på de som kjenner pumpa. Synes bare det så ut som om det røde på bildet er toppen på en peilepinne med innbygd lufting, og da ville det ikke vært trykk innenfor tetningen. Hvis det er trykk er det alltid slik kant som de andre beskriver. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Karlsenkystfiske Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Har nå demontert og overhalt hele greia. Stemmer at det er en peilepinne på toppen, er ikke noe væsketrykk inne i huset. Trykket mot simmeringen kommer fra selve akselen som presses mot den når man skrur sammen huset. Fjæra inni simmeringen var her helt oppsmuldret av rust. Fikk ikke tak i ny, men er blitt fortalt at det fungerer like bra å sette inn lukkede lager. Time will show hvor holdbar den lukkinga på lagheret er :) Ser ikke for meg at jeg skulle ha greid å skifte simmeringen uten å demontere hus og lager først... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.