Jump to content

PWM eller MPPT solcelleregulator?

Norsken

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Rent økonomisk ifht "watt pr. krone" så er regnestykket relativt enkelt. Om en tar utgangspunkt i prisene på seasea.no så vil en ha råd til et solcellepanel på 50W fremfor å kjøpe mttp i stedet for pwm regulator. 10A regulator av samme merke koster hhv ca 300,- i pwm og 1100,- i mttp variant. For den differansen kan en kjøpe ett 50W panel i stedet. 

Så om man har 50W panel i dag og vil oppgradere så vil en doble "fortjenesten" ved å bruke pengene på ett 50W panel ekstra fremfor å bytte regulator. Prisen vil være det samme, en vil sitte igjen med mer strøm.

Og når man senere vil oppgradere og det begynner å bli plassproblemer ifht panel så er jo en mttp regulator ett godt valg. Får litt mer igjen av 25% økt effektivitet på 100W paneler enn 50. 

-------

Mttp er helt klart "det beste valget", men ikke nødvendigvis det som gir mest effekt pr. krone. 

21 minutes ago, Pinkvin said:

Så om man har 50W panel i dag og vil oppgradere så vil en doble "fortjenesten" ved å bruke pengene på ett 50W panel ekstra fremfor å bytte regulator. Prisen vil være det samme, en vil sitte igjen med mer strøm.

En god konklusjon.  Selv om resultatet endrer seg igjen, om en legger til kjøp av større båt for å få plass til fler panel :crazy:

Og det kommer an på bruk. OP skulle vedlikeholdslade litt her og der. Da er PWM et helt fornuftig valg.  Skal man ligge i uthavn og ha strøm til kjøleskap, tv og alskens annen elektronikk teller (oftere) hver eneste ampere.

En annen fordel med mppt er at effekten er størst når du trenger det som mest:

pwm gir færre ampere jo lavere batterispenningen er.  mppt gir full gass hele veien.

Uansett, tror dette tema er diskutert til ende nå :-D  det var en fin øvelse i å forsvare bruk av en tusenlapp for min del ;)

Det var litt av det samme jeg tenkte på også Pinkvin.

Jeg har flybridgebåt og targabøylen med ustyr vil alltid gi endel skygge, uansett hvor jeg plasserer paneler. Jeg hadde først et 60W panel bak targaen, men måtte utvide. Hos meg var det klart mest optimalt prismessig og få et nytt 85 W panel fra Sparelys til Kr,1000,- enn å bruke penger på ny regulator.

Men jeg ser at det har vært et prisfall på mindre MPPT ladere, så det kan vel hende at den blir byttet med tiden

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...