Atley Startet 23.Juli.2005 Del på Facebook Startet 23.Juli.2005 Vi kjøpte i våres en Campion 565 med Mercruiser 135hk.... måler toppfart til 31 knop... ser andre tilsvarende båter med samme motor som er oppgitt til 36-42 knop..... det jeg lurer på er om det kan hjelpe å bytte propell, den som står på er uten skader med ser "slitt" ut.... har ingen problemer med aks. men sliter litt med å få maks turtall.... synes den bruker MYE suppe, sikkert 40l/t på blandet kjøring..... og med bensinpriser på 12kr/l er det ikke så morro med båt! Sitér dette innlegget Atle........ Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 40 l/time blandet kjøring? Det må være totalt feil. I løpet av 109 timer brukte jeg snaut 2000 liter bensin på en 5.0 v8 med blandet kjøring (20 fot/1500 kg). Tror jeg endte på 17 l/t. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Atley Svart 24.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 115l tank kjørt tilsammen 1,5 time el.no nede på 1/2 tank nu...... finner ingen lekkasjer heller..... Sitér dette innlegget Atle........ Link to post
OT-flyktning Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Før du sammenlikner disse 'identiske' båtene burde du f eks være sikker på at den ene kanskje ikke er mye lettere enn den andre, om groen har begynnt å vokse nedentil, at vannet var paddeflat da du målte hastigheten, vindretningen, måleutstyr var samlignbar osv Deretter kan en tenke på propellen. At den eldes har jeg ikke noe tro på, men at den kanskje er bøyet ørlittigrand, at den ene båten har stålpropell og den andre aluminium osv - det kan jo bety noe Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Mye annet enn propellen som kan forårsake dårlig turtall og høyt bensinforbruk. En bør sjekke både tenning, plugger( pluggledninger), filter, lufttilgang og forgasser!!!! Mye som skal stemme for å få optimalt ut av motoren. Hvilke omdreining marsjer du på? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Atley Svart 24.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Målte 31 knop på blikkstille vann, nye plugger, ny olje, helt bunnstoff(ikke sprukket) null groe på drev.... båten skal veie 1050kg.... båten har hatt en eier før meg, eldre kar, båten har vært kjørt lite og pent.... selger anslo 400timer. Marsjfart er 26 knop på 3500rpm, max turtall skal jo være mellom 44-4800rpm, klarer ikke mer enn 4300.... fikk 200rpm extra da jeg justerte litt tidligere tenning.... Atle Sitér dette innlegget Atle........ Link to post
Trophy Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Er ikke noen ekspert på dette , men har du sjekket med båtlevrandør om det er riktig propell eller har du sammenlignet med noen som har samme båt og motor. Du skriver at lignende båter kjører mye fortere, men det er ikke så enkelt tror jeg for de kan ha forskjellig utveksling, flatere bunn osv. Har du sjekket Flamearrestoren som sitter oppå forgasser'n om den er "igjengrodd". Er det 4 port forgasser må du sjekke at alle portene åpner seg skikkelig på fullt pådrag. Når det gjelder propell så må du gå ned på stigning for å få mer turtall og det vil ikke gi noe mer fart, men bedre marsjfart og økonomi. 1 tomme ned på stigning vil gi 200 ekstra omdreininger om jeg ikke husker feil. Du kan eventuelt sende en IM til Sydvesten med alle opplysninger om propell, utveksling, motor og vekt . Synes å huske at han har en bra propellkalkulator Håper du finner ut av det Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ivar Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 En propell som er litt "slitt" , dvs litt smålurvete i lakken, spesielt i for- og bakkant av bladene, kanskje en liten bulk, kan fort stjele 2-300 omdreininger. Så det kan iallefall være en medvirkende årsak til at motoren sliter litt. Og en motor som ikke kommer opp i sitt optimale arbeidsturtall , da går det lett endel ekstra bensin... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.