Jump to content

Kan en propell eldes?


Atley

Recommended Posts

Vi kjøpte i våres en Campion 565 med Mercruiser 135hk.... måler toppfart til 31 knop...

ser andre tilsvarende båter med samme motor som er oppgitt til 36-42 knop..... det jeg lurer på er om det kan hjelpe å bytte propell, den som står på er uten skader med ser "slitt" ut....

 

har ingen problemer med aks. men sliter litt med å få maks turtall.... synes den bruker MYE suppe, sikkert 40l/t på blandet kjøring..... og med bensinpriser på 12kr/l er det ikke så morro med båt!

Atle........

Link to post
Share on other sites

Før du sammenlikner disse 'identiske' båtene burde du f eks være sikker på at den ene kanskje ikke er mye lettere enn den andre, om groen har begynnt å vokse nedentil, at vannet var paddeflat da du målte hastigheten, vindretningen, måleutstyr var samlignbar osv

 

Deretter kan en tenke på propellen. At den eldes har jeg ikke noe tro på, men at den kanskje er bøyet ørlittigrand, at den ene båten har stålpropell og den andre aluminium osv - det kan jo bety noe

Link to post
Share on other sites

Mye annet enn propellen som kan forårsake dårlig turtall og høyt bensinforbruk. En bør sjekke både tenning, plugger( pluggledninger), filter, lufttilgang og forgasser!!!! Mye som skal stemme for å få optimalt ut av motoren. Hvilke omdreining marsjer du på?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Målte 31 knop på blikkstille vann, nye plugger, ny olje, helt bunnstoff(ikke sprukket) null groe på drev.... båten skal veie 1050kg.... båten har hatt en eier før meg, eldre kar, båten har vært kjørt lite og pent.... selger anslo 400timer.

 

Marsjfart er 26 knop på 3500rpm, max turtall skal jo være mellom 44-4800rpm, klarer ikke mer enn 4300.... fikk 200rpm extra da jeg justerte litt tidligere tenning....

 

 

Atle

Atle........

Link to post
Share on other sites

Er ikke noen ekspert på dette , men har du sjekket med båtlevrandør om det er riktig propell eller har du sammenlignet med noen som har samme båt og motor. Du skriver at lignende båter kjører mye fortere, men det er ikke så enkelt tror jeg for de kan ha forskjellig utveksling, flatere bunn osv.

Har du sjekket Flamearrestoren som sitter oppå forgasser'n om den er "igjengrodd". Er det 4 port forgasser må du sjekke at alle portene åpner seg skikkelig på fullt pådrag.

Når det gjelder propell så må du gå ned på stigning for å få mer turtall og det vil ikke gi noe mer fart, men bedre marsjfart og økonomi. 1 tomme ned på stigning vil gi 200 ekstra omdreininger om jeg ikke husker feil.

Du kan eventuelt sende en IM til Sydvesten med alle opplysninger om propell, utveksling, motor og vekt . Synes å huske at han har en bra propellkalkulator :yesnod:

 

Håper du finner ut av det :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

En propell som er litt "slitt" , dvs litt smålurvete i lakken, spesielt i for- og bakkant av bladene, kanskje en liten bulk, kan fort stjele 2-300 omdreininger. Så det kan iallefall være en medvirkende årsak til at motoren sliter litt. Og en motor som ikke kommer opp i sitt optimale arbeidsturtall , da går det lett endel ekstra bensin...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...