GP. Startet 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2018 Har akkurat kjøpt en Scand Baltic 2007 modell. Lurer på en ting når det gjelder ekstern strøm- 230 v. På tegningene står at at det er 2 strømkontakter ved varmtvannstanken. 1. kontakt for varmtvannstank - egen kurs 2. Kontakt for lader. Hvordan fungerer dette, når man plugger inn 230 v i skutesiden er det da slik at man fra en kontakt (f.eks i byssa) legger en kabel til varmtvannstanken for oppvarming ? Kontakt for lader, hva er intensjonen her ? Lading av batteriene foregår jo ved at man åpner sikringene når man har koblet opp landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Ikke sikkert jeg skjønner helt. Hos meg går hovedstrømledningen fra landstrøminntaket til sikringsboksen. Herfra går det egne ledninger fra hver kurs til sluttbrukerne (stikkontakter og alt annet om bruker 230V). Hos meg er det 2 kurser i sikringsboksen. En til stikkontakten ved vv berederen og en til stikkontakter ellers i båten. Det er neppe ledning fra stikkontakt i byssa videre til vv berederen. Disse er som regle på forskjellige kurser. Men har du f eks stikkontakt i kabinen foran og en på badet, kan de gå via hverandre. Da henter de strøm fra samme kurs. Du skriver det er 2 stikkontakter ved vv berederen. Er det 2 separate eller en dobbeltstikkontakt? Hos meg er det en dobbel. Da bruker jeg den ene til laderen, som står rett ved vv berederen, og en til vv berederen. Kontakt for lader er vel ment som den stikkontakten som laderen er koblet til. Hjelper ikke å åpne sikringene hvis selve kontakten fra laderen ikke står i støpslet. Når du kobler på landstrømmen går det strøm derfra til sikringsboksen. Hvis hovedsikringen er av stopper all strøm her. Hvis sikringen til en kurs er av, går det kun strøm videre for de andre kursene. Når du skriver at "lading av batteriene foregår ved at man åpner sikringen" tolker jeg det slik at istede for å skru av og på bryteren på selve laderen eller trekke ut stikkontaten, styrer du laderen ved å skru av og på sikringen til den stikkontakten laderen henter strøm fra? Ikke helt pedagogisk forklart kanskje. Ser det er stort sett samme leverandør, Retronic, på båter fra sørlandet. Du har vel noe slik: t http://www.retronic.no/showOriginalImage.aspx?IMGID=315818 Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Tipper at dette er lagt opp slik dersom man benytter invertere. Dersom inverter er i drift, så er det jo ikke ønskelig med 220v til laderen.... Skipperen kan selv velge om vv bereder skal 220 V fra inverter. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
arnearmoa Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Jeg har en 2007 modell. Det er Ladix landstrømanlegg og batterilader. Alt fordeles via landstrømsentral mellom skuffene under L-sofaen, ja. Jeg har nok bare en singel stikkontakt for varmtvannsberederen på veggen forut for denne, tror jeg. Batteriladeren står under senga i akterkabin, og har egen Ladix-kabel bak dit, koblet direkte på laderen. Det er nok ikke alle tegningene som er "up to date", tror jeg. Har vel vært masse variasjon opp gjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
GP. Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Takk for svar :-) Tror jeg fysisk skal ta meg under presenningen å se hvodan det er lagt opp .... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Har også 2007 Baltic, riktignok produsert sent året før, men vil anta opplegget er likt. Har tre kurser ut. En til enkel stikkontakt ved varmtvannsbereder. En til Ladix lader koplet med denne spesielle kontakten og den siste kursen til alle andre uttak i båten. Det står også egen sikring og jordfeilbryter på inntaket. Jeg bruker også sikringene for å slå av og på lader og varmtvann fordi det er så utrolig mye enklere enn alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 GP. skrev for 10 timer siden: Takk for svar :-) Tror jeg fysisk skal ta meg under presenningen å se hvodan det er lagt opp .... Ja, dersom du ikke allerede har et skjema for hvordan fordelingen er lagt opp, er det nok den eneste rette måten. Her er det nok mye forskjellige opplegg i andre båter som kun kan forvirre for deg.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Landcrab Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Og husk for all del at du ikke må slå på varmvannstanken når den er drenert for vann, da ryker varmekolben. Grei rutine å koble fra støpselet til vv-tanken om høsten, før du drenerer vannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 tilplan skrev for 10 timer siden: Har også 2007 Baltic, riktignok produsert sent året før, men vil anta opplegget er likt. Har tre kurser ut. En til enkel stikkontakt ved varmtvannsbereder. En til Ladix lader koplet med denne spesielle kontakten og den siste kursen til alle andre uttak i båten. Det står også egen sikring og jordfeilbryter på inntaket. Jeg bruker også sikringene for å slå av og på lader og varmtvann fordi det er så utrolig mye enklere enn alternativene. Det räcker inte att bryta strömmen till varmvattenberedaren med säkringen om man vill vara säker på att inte få skador på grund av skillnaden i spänningen mellan landjord och sjöjord, jorden är fortfarande ansluten. Det bästa är att dra ut kontakten om man inte har skiljetrafo som skiljer jorden. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Det har du sikkert rett i, Ove T. Jeg benytter metoden for å styre strømforbruket. Landstrøm er kun tilkoplet i gjestehavner i ferien. Ellers står solcellepanel for lading og skjøteledning benyttes for avfuktere og frostvakt. For å komme litt tilbake til trådstarter sin båt, så kan jeg anbefale å løfte på sitteputa over strømsentralen. Det er bare å løfte den i framkant og trekke den ut. Da har du et godt utgangspunkt for å se hvor de ulike kablene går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.