Globe Startet 25.Mars.2018 Del på Facebook Startet 25.Mars.2018 (redigert) En glede er over Noe av gleden med anskaffelse av båt er nå over og jeg takker Finn.no for følget i hele vinter. Vi hadde et tett og nært forhold i tiden det varte. Det var knapt en kveld uten at vi «tilbragte» mange timer sammen, men nå måtte det ta slutt....eller det blir ihvertfall en....pause Så nå da, etter å vært igjennom en oppadgående spiral hva gjelder «fotsyke» samt har vrengt og vridd budsjettet etter å ha forsøkt å finne ut av det store spørsmålet: Hvilken type båt passer oss best? Etter å ha vurdert mange typer og modeller, vært på visning av båter både lokalt her i Østfold, på Vestlandet og i Trøndelag, samt hatt Mail og SMS-korrespondanse med alt fra private selgere, via selgere hos forhandler og innom meglerstanden innen båtsalg, ja så endte vi opp med å finne vår båt på båtmessa i Lillestrøm. Den største gleden begynner En ny Jeanneau Merry Fisher 895, levert av Arendal Bådsenter ble løsningen for oss. Modellen har vokst seg på oss fra vi så den første gang i oktober 2017. Den gang var den ikke aktuell, men etterhvert som prosessen har gått sin gang, har den flere ganger dukket opp som et alternativ og blitt mer og mer aktuell for oss. Når vi da tok en ny titt på den på messa, og etter å ha vært innom mange alternativer de siste månedene, slo (båt)Amors piler til og både jeg og min samboer ble klar over og kjente at dette var den båten som vi dekket de behov vi ønsket å dekke med båtskiftet. Vi benyttet båtmessa til å da både å finne båten, samt utstyre den med det som er nødvendig og det som er kjekt å ha av utstyr og tilpassing. det tok litt av på Garmin sin stand, men når Higet etter gadgets kan forsvares og benyttes med nytteverdi for sikkerhet og komfort, ja så er jo det bare gull Motormessing ble det Yamaha 350 HK AETU. Har ingen lang historikk med båt. Historikken er såpass kort at den kan enkelt summeres til ca 60 motortimer, oppnådd i løpet av sesongen 2017 i vår Askeladden 535 Invader fra 2005 med 115 HK Mercury. Etter å ha fått mange råd og tips endte vi da med å øke såpass at ønsket bruksområdet for vår del blir godt dekket hva gjelder turer, dykking, fisking og rekreasjon. Har storkost meg med å lese her inne på BP og notert flittig der det har blir beskrevet ruter og turer langsmed strekningen som dekker Arendal - Fredrikstad. Vi har stort sett holdt oss i området mellom Engelsviken og ned til Strømstad, så Arendal - Fredrikstad er en «stortur» for oss :) Båtførerpensumet ble studert i fjor og gjentatt i vinter (tok ikke prøven da jeg ikke måtte) VHF-kurs pågår nå og avsluttes i påska og jeg kjenner at jeg glede-gruer meg til henteprosessen Tips og råd? Har jo fått med meg mange av forumets tips og alternative ruter for strekningen det er snakk om, men mottar gjerne flere/de samme i denne hentetråden. Oppdaterer tråden etterhvert som tings skjer med klargjøringen av båten og da endelig hentedato blir satt. En glede blir alltid større når den deles, så takk for oppmerksomheten, så langt Utkast til rute (transportetappe) Vi vurderer å sette av lengre tid på denne turen, etter å ha lest mange gode skildringer her inne :) Hjemmehavn blir Gressvik Båtservice. Illustrasjonsbilde av båten: Redigert 25.Mars.2018 av Globe (see edit history) Sitér dette innlegget Bostedskommune: Fredrikstad Link to post
Kenneth82 Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Gratulerer med en virkelig flott båt - den kommer til å gi dere mange gode opplevelser! Kan ingenting om ruten hjemover, så der får du nok kyndig hjelp! God tur i ny skute Sitér dette innlegget Link to post
Globe Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Mange takk Kenneth82, vi gleder oss stort til å få henter den Sitér dette innlegget Bostedskommune: Fredrikstad Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Gratulerer med ny båd! Jeg havde selv en Beneteau 790 i 1.5 sæson, og det er jo næsten et søsterskib. Jeg synes man får rigtig meget båd for pengene med disse typer. Og motoren du har, er jo rigtig fin! Eneste anke jeg har er, at bådtypen er lidt for lille til at være en feriebåd men måske list for stor til at være en daycruiser. Men er ens behov 1-2 overnatninger og længere dagsturer i blandet, nordisk vejr, så synes jeg, at man får næsten uslålig value for money i disse både. Så igen tillykke med den - jeg håber, I får mange gode ture i den! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Gratulerer med ny båt og gled dere til henteturen! Hvis du finner ”husbåten BOMBUS” på Facebook så er de på vei vestover nå. Kanskje noe nyttig info hos de? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Gratulerer med ny båt og blir topp med en my hentetråd her :) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
LALUNA II Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøbliss Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 Hei gamlesjefen, gratulerer!! Dette ser ut som en fin rute. Anbefaler matstopp i Nevlunghavn ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Globe Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 #MajorAndy: Mange takk :) Ja, dette med hva som er rett størrelse er jo et utfordrende tema med tanke på å få ril en båt med bruksverdi både for små ettermiddagsturer og turer med noe lengre opphold og strekning. Rett størrelse er jo også et relativt begrep, så en får ta utgangspunkt i det en kommer fra og se hva bruken av denne nye båten gir oss av muligheter og eventuelt begrensninger. #DieselDahl: Mange takk :) Ja, denne ”husbåten BOMBUS” er på litt av en voyage. Takk for tips, artig å se og følge med #lurvetass: Mange takk :) Ja, man blir jo litt inspirert av beretninger har inne, både hva gjelder å ta henteturen selv, dele opplevelsen med tekst og bilder og motta oppmuntrende ord og tips/bistand/støtte ved behov, underveis #LALUNA II: Mange takk :) #Sjøbliss: He he, mange takk :) Ditt tips til matstopp er notert Det er vel ikke restaurant «Havaristen» du sikter spesielt til?? Likte veldig godt din «henteskildring», kunne nesten kjenne på gleden og iveren etter å få skuta i eget eie og transportert den til hjemmehavn Vi sees på fjorden, håper jeg Er innne i «en fase» hvor dagene går litt tregt her, i ventetiden. Det er tiden mellom sekundene som er værst Bruker ventetiden til å lese brukermanualer på plotter, ekkolodd, autopilot, radar, VHF og diverse :) Sitér dette innlegget Bostedskommune: Fredrikstad Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Om du ønsker turforslag så sender jeg gjerne over noen til deg. Det er selvfølgelig helt opp til deg om du ønsker å bruke dem. Men jeg har noen forskjellige ruter på det strekket. Ønsker du dem så send meg en Pm med din mailadresse. De må seøvfølgelig brukes på eget ansvar. Men jeg har jo brukt dem ved flere anledninger. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Globe Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Hei Bjørn Løvjomås, du verden det var jo et kjempetilbud :) Interressant og spennende å se turforslag fra en kjentmann :) Mange takk, så langt....pm sendt :) Sitér dette innlegget Bostedskommune: Fredrikstad Link to post
OC393 Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Gratulerer med ny båt. Var i helgen med å hente en båt i Mandal til Vollen-Asker. Vi fikk også fine tips av @Bjørn Løvjomås som jeg "modifiserte" litt. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
kjeros Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Gratulerer med flott båt! Dette blir en laaang ventetid. Jeg kjøpte en ny båt av denne forhandleren for noen år siden, og jeg hadde bare positive opplevelser med hele prosessen. Krysser fingrene for godvær til henteturen! Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Da er to tre ruteforslag oversendt. God påske og lykke til med planlegging av hentetur. Bare å spørre om det er noe du lurer på. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 28.Mars.2018 Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Gratulere med ny båt, samtidig vil jeg anbefale deg og gå så mye du kan innaskjærs for det er mange flotte steder og se rundt Lyngør og Kragerø spør Bjørn Løvjomås han er kjent der. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Globe Svart 16.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2018 En liten oppdatering. Har vært på besøk hos Arendal Bådsenter, fått sett litt på båten og fått litt mer info om prosessen frem til levering. Den vil bli klar ca. medio mai. De kunne nok ha levert den noe tidligere, men i og med at samboeren skal på reise en uke i begynnelsen av mai og er hjemme 12. mai, så valgte vi å la dem få litt mer tid på seg :-) Vi fikk da også inn et par ekstra monteringsønsker hva gjelder håndrails i baug ("rammer inn solmadrass og "sofaløsningen" i baugen. Fikk også pekt ut noen ekstra punkter for usb-punkter. Teakdørken akter er i produksjon, det samme er kalesjen. Alt av teknisk utstyr er ankommet, monteringen starter denne uka. I tillegg til montering er det da klargjøring av båten, forøvrig. Hentested er nå satt til Grimstad Bådsenter. Iveren sitter i kroppen og jeg REGNER med at de neste 4 uker kommer til å gå veldig raskt :-9 Yeah right :-) Har nylig fått tatt eksamen SRC/VHF og da fått lisens for dette. Herlig :) Skal på en ny tur med Solbris i neste uke, nattseilas fra Horten til Fredrikstad, så det blir jo også en nyttig erfaring...i venteperioden :-) Svar på innlegg: @OC393 Mange takk. Joda, fikk noen ruteforslag tilsendt fra @Bjørn Løvjomås og har studert dem til øynene har blitt store og våte. Mye flott å oppleve på ruta og innser at vi nok kommer til å gjøre dette til noe mer enn en transportetappe :-) @Bjørn Løvjomås Mange tusen takk, virkelig flott hjelp dette :) Har sett på rutene du sendte, studert kart og samtidig "kjørt" rutene ved bruk av Google Earth :-D Ikke umulig at jeg blir å spørre litt ekstra når turen nærmer seg :) @Vrod Mange takk for det :) Første rute ble satt opp som en transportetappe, men etter å ha sett på de anbefalte rutene som @Bjørn Løvjomås var så snill å sende oss, så ser vi jo at her må vi gjøre dette til noe mer en en tur for transport :-) Og, du hellige frys hvor mange kosetimer jeg får med å sette meg inn i Garmins "all inclusive" - pakke som jeg valgte meg på båtmessa :-D :-D Det alene fordrer litt kvalitetstid i noen gjestehavner underveis. ...takk for oppmerksomheten, så langt :) Oppdatering kommer så snart turen er klar med dato og seilasen lar seg dokumentere med følelsesladet tekst og bilder der ord ikke strekker til :-) Sitér dette innlegget Bostedskommune: Fredrikstad Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Du må bare spørre så mye du vil. Bare hyggelig å kunne hjelpe til med en sikker og hyggelig seilas hjem. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 @Globe stemmer det var Havaristen vi var på. Sikkert enda flottere i mai ? satser virkelig på å møtes i sommer. Det er en veldig uklar plan om å kjøre retning svenskekysten i siste halvdel av juli så da er vi på dine trakter. Ellers må du gi lyd om du kommer oppover mot Son eller Borgen. Kan røpe at jeg er nesten like begeistret for sjøsetting i år som når jeg hentet Sofia i fjor. Dette blir en knall sesong! Gleder meg til å følge deg på tur! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 Åh, denne søde, forfærdelige ventetid... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.