Jump to content

opphal til seilbåt

rje

Recommended Posts

22 fot er en liten båt. Du bør lære deg hvordan du tar ned masta, det er en del av vedlikeholdet. Du skriver ikke hvilken type ddet er, men trolig har den ikk stabilitet nok til å ha 80 kg i mastetoppen, så ikke vær i mastetoppen om du ikke har sjekket først. 

Jeg ser tre muligheter for å tre i nytt opphal. Er det spinnaker bomopphal ( kommer ut i fronten av masta, 1/3 ned fra toppen), eller er det storseilfall (bak i mastetopp), eller fokkefall (foran på mastetopp, eller rett nedenfor)?

1: legge båten under en kran / bro el lign, så du kan klatre opp og komme nær nok masta.   Slippe line ned i masta, tre på et par muttre el. Lign for å få noe tungt i enden.

2: ta tak i et annt tau fra mastetoppen og dra mastetoppen inn over land så båten krenges ned til du kan nå toppen.

3: ta av masta og tre gjennom en stakefjær / trekkefjær. Feste nytt tau i enden og dra tilbake.

Kjøp Dedekams bok om rigg og riggtrim for nyttige tips.

Hvis det gamle fallet er dratt ut, kan det være litt pille-jobb å få gjennom et nytt dersom det løper på innsiden av masten.

jeg brukte en gang to kraftige magneter fra teknikk-magasinet og bandt en tynn snor i den ene. Da kunne jeg trekke gjennom snoren med magnet på innsiden, ved å føre den fra utsiden..

vet ikke om det er nyttig her, men bare et tips uansett..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Det enkleste er nok å trekke med masten oppe.

Bruk en tynn (2 - 3 mm) line. Pass på at det er en line som ikke ryker lett. Tre på en rekke muttere som lodd.

Pass på at alle tau i masten er stramme, så unngår du tvin med disse.

Slipp trekkelinen ned i toppen, så står en å piller den ut nede. bruk en wire bit e.l. som krok og fisk den ut.

Siden dette fallet er røket, er vel tilstanden på resten av fallene tvilsom.

Da er det greit å ligge ved siden av en større båt, og klatre opp i masten på denne.

Redigert av SeilPåSkrå (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...