Jump to content

Vippe Davit til gummibåt


Kenneth83

Recommended Posts

God dag båtfolk.

 

Jeg har en Grandezza 31 med Snap davit til gummibåten idag. Vurderer å anskaffe meg en davit så jeg jeg kan ha båten "liggende" bakpå badeplattformen, sånn at jeg kan ha motoren på gummibåten. 

 

Er det noen som har noen tips til hvilke davit jeg skal velge? 

 

Noen som har festet f. Eks smart davit på "tett badeplattform"? Jeg kommer ikke til for å skru fast braketten som er med for å ha hold fra undersiden, da må jeg evt skjære en åpning i under badeplattformen og støpe igjen etterpå, noe jeg ikke har så veldig lyst til.

 

Håper noen har noen gode tips, evt bilder.

 

Mvh

 

KS

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt DD2 fra Anchorlift, men som jeg ikke har fått testet ennå. Her blir det festet beslag til plattformen som igjen har skruehull til bolter som fester rammen til daviten. Planen min er å erstatte bolten med en som har "øye" slik at jeg enkelt kan skru de løs og løfte de bort når jeg ønsker å bruke plattformen aktivt. 

 

http://www.anchorlifttechnic.com/davits.html

Link to post
Share on other sites

TS, har du bilde av opplegget du har i dag?

 

( har en Grandezza31 med snap davit slik at båten står vippet opp når vi gidder å ha med jolla. Hvilket ikke har skjedd på 3-4 år ettersom man tok til fornuft og kjøpte flåte) 

 

har sett en Grandezza 31, på finn, med løftedaviter. 

 

Husk at om båten ligger i ei krybbe bak der, så blir det mye vekt. Dessuten KAN hekksjøen slå oppi. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei 

 

Eldre tråd dette, men får ikke opp www.marineutstyr.no .... Noen som vet hvor man eventuelt får kjøpt TG daviter om dagen? 

 

Kikket på disse + DD2 fra Ankerteknikk og Hurley H2O (som jeg heller ikke finner noen forhandler til?).

Noen som har gode erfaringer med den ene eller andre?

Link to post
Share on other sites

Ingen erfaring, men hva med Ilift?  Ser jo utrolig fin ut i bruk.

http://www.i-lift.no/

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å kjøpe en i-lift @Boddvar, var å kikket på den og synes den blir stor å sette bort når jolla er i bruk eller blir hjemme.

Ganske svær sak på ca 110x95, og når jeg har badetrapp midt bak på plattformen må den fjernes når vi skal bade.

Men den var veldig grei å bruke :smiley:

 

Var på hugget for å bestille smart-davit 2, liker den løsningen godt, men tyngdepunkt litt langt ute (påskjøtet badeplattform) og klønete hvis man ligger longside (uten at det var det viktigste argumentet). 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Blåser liv i en gammel tråd. Fortsatt god RomJul 

Jeg er på utkikk etter en bedre løsning for davit på en den quckrest jeg har i dag. Problemet med den er at jeg ikke får opp jolla alene. Når jolla er på plass ligger den godt og sikkert.

 

Tittet litt på Ilift, men tror den ikke produseres lengre, i allefall er websiden død.

Tips og gode råd mottas med stor takk

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Synd og høre vist dei er ikkje oppe og går lengre 

Vet ikke annet enn at websiden er nede, skal prøve å ta kontakt med de.

Er du fornøyd med ilift?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Ja, kunne ikkje tenkt meg noe annet. 
Har vel heller ikkje sett noe som er bedre i dagens marked for min del 


Passet enda bedre med Spark på den. 
ikkje nødvendig med noen annen suring enn og holde den fast med den talje som

man drager opp farkost med. 
 

På grand hadde eg ein ekstra jekkestropp fra akter speil til topp av  bøyle 

 

Eg får ikkje utnyttet den funksjon med og løfte den på høykant siden plattform min er for liten

Link to post
Share on other sites

skruknott skrev On 20.5.2019 at 13.21:

Kikket på disse + DD2 fra Ankerteknikk og Hurley H2O (som jeg heller ikke finner noen forhandler til?).

Noen som har gode erfaringer med den ene eller andre?

Hurley H20/H30 forhandles av Seatronic.

Jeg kjøpte denne hos de og monterte denne på en Saga 385 og er veldig fornøyd.  Denne har snapfester og er lett å fjerne, veier ca 7 kg og kan lett stues bort.

Kjenner en som monterte en Hurley H30 på samme type båt og er godt fornøyd med denne.

Kan anbefales.

2020-08-27 11.07.48.jpg

2020-08-27 16.57.21.jpg

Link to post
Share on other sites

Escaro skrev for 9 timer siden:

Hurley H20/H30 forhandles av Seatronic.

Jeg kjøpte denne hos de og monterte denne på en Saga 385 og er veldig fornøyd.  Denne har snapfester og er lett å fjerne, veier ca 7 kg og kan lett stues bort.

Kjenner en som monterte en Hurley H30 på samme type båt og er godt fornøyd med denne.

H20 ser interessant ut, drar du bare jolla med håndmakt opp i daviten?

H30 er kliss lik den Quickrest jeg har i dag og ikke er happy med (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 4 timer siden:
Escaro skrev for 13 timer siden:

 

H20 ser interessant ut, drar du bare jolla med håndmakt opp i daviten?

Ja, jolla dras rett opp i davitene, det er litt avhengig av hvor høyt fra sjøen badeplattformen er. Jeg har også laget meg en liten talje som jeg fester i rekken og drar den opp med om det er mye utstyr i den. Som du ser så fikk jeg laget braketter som er festet på utsiden av plattformen slik at når davitene er tatt av er badeplattformen uten ''snublefeller'', samtidig kommer gummibåten noe lenger bak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...