hoistthesails Startet 24.Juli.2005 Del på Facebook Startet 24.Juli.2005 God dag. Jeg har bytta motor/ propellanlegg i snekka. Det er en Marna L2 med 1' aksel og 1 1/4' trekkrør. Hylsa er av typen med svinepakkning og klemmutter i begge ender. Motoren er bra linet, bortsett fra at jeg må hjelpe akselen litt inn i koblingen 1-2 mm. Jeg kan kun stikke et 0,05 mm søkerblad koblingen treffer motoren. Fettet tyter ut av hylsa inne. I tillegg tyter det fett ut mellom stevn og hylsa, dette er bekymringsverdig (hylsa skulle være tett helt fram til det aktre lageret). Her er problemet: Det blir varmt i lageret inne. Det er allerede blitt noe sporing i trekkrøret. Jeg har kunn kjørt en halv times tid. Noen som har løsningen her? Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Cirkeline Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Kan det tenkes at mutteren er trekt til litt for hardt slik at du har mye friksjon i pakningen? Løsne aksling fra motor og drei den rundt for å kjenne etter om dette går tregt. evt. løsn mutterene og da kjenne på akslingen. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
hoistthesails Svart 24.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 Ja, nå har jeg kødda med detta helt til nå. Det du sier er sikkert viktig. Det viser seg at jeg har gjort en tabbe når jeg satt i motoren. De aktre motorboltene traff rett over et spant. Derfor dro jeg ut fundamentsboltene her, å satte 20 mm syrefast gjengestagg gjennom hele dritten. Når jeg nå liner og så drar til siger motoren i overkant av 3 mm ned i forhold til koblingen. Om jeg så legger i 3 mm shims så har alt forandret seg litt, og det blir galt det å. Det virker som om hele beddinga siger her hvor jeg har bolter tvers i gjennom når jeg drar til. Er det noen som har hatt denne løsningen før? Jeg tror at akslingen henger noe for langt ned. I. o. m. at kobling og reverseringsstyringen som henger på den forholdsvis lange frie akselen (ca 1 m) sikkert veier en 3-4 kg +akselen selv. Blir det da riktig at jeg må "hjælpe" akslingen litt opp for å treffe motoren? Håper noen kan noe om dette. Jeg har planlagt å dra til Kjærringvik til hælja, og til Notodden på blusen neste hælj....... og dette ser ikke bra ut..... forløpig .. Jeg håper det fortsatt ordnær sæ for snille guttær Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
mons Svart 24.Juli.2005 Del på Facebook Svart 24.Juli.2005 (redigert) Hvis du har fylt hylsa helt med fett vil det bli stor friksjon i fettet som igjen vil gi varmgang. Det skal normalt være bare litt fett til den fremre pakkboksen, og den bakerste antar jeg skal smøres med vann utenfra. Treverket i stevnen har ingen mulighet til å holde hvis du bruker fettpresse til å fylle hylsa da en slik presse kan gi ca 200 kg/cm2 trykk. Høres riktig ut å "Hjelpe" akselen litt opp. Du kan evt prøve å rette opp motoren uten akselen, bare med ett rør som er dreiet rett i enden, og evt påmontert en flens. Det vil ikke bøye seg. Lykke til Mons Redigert 24.Juli.2005 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
hoistthesails Svart 26.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2005 Jeg har ikke vannsmurt lager ute. Jeg har også funnet et at koblingsdelen som er skrudd på akselen er noe for stor. f**n for no gammalt leamikk. Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.