Jump to content

Hjælp, varme i hylsa


hoistthesails

Recommended Posts

God dag.

 

Jeg har bytta motor/ propellanlegg i snekka. Det er en Marna L2 med 1' aksel og 1 1/4' trekkrør. Hylsa er av typen med svinepakkning og klemmutter i begge ender. Motoren er bra linet, bortsett fra at jeg må hjelpe akselen litt inn i koblingen 1-2 mm. Jeg kan kun stikke et 0,05 mm søkerblad koblingen treffer motoren. Fettet tyter ut av hylsa inne. I tillegg tyter det fett ut mellom stevn og hylsa, dette er bekymringsverdig (hylsa skulle være tett helt fram til det aktre lageret).

 

Her er problemet:

Det blir varmt i lageret inne.

Det er allerede blitt noe sporing i trekkrøret. Jeg har kunn kjørt en halv times tid.

Noen som har løsningen her?

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har jeg kødda med detta helt til nå. Det du sier er sikkert viktig.

Det viser seg at jeg har gjort en tabbe når jeg satt i motoren. De aktre motorboltene traff rett over et spant. Derfor dro jeg ut fundamentsboltene her, å satte 20 mm syrefast gjengestagg gjennom hele dritten. Når jeg nå liner og så drar til siger motoren i overkant av 3 mm ned i forhold til koblingen. Om jeg så legger i 3 mm shims så har alt forandret seg litt, og det blir galt det å. Det virker som om hele beddinga siger her hvor jeg har bolter tvers i gjennom når jeg drar til.

Er det noen som har hatt denne løsningen før?

 

Jeg tror at akslingen henger noe for langt ned. I. o. m. at kobling og reverseringsstyringen som henger på den forholdsvis lange frie akselen (ca 1 m) sikkert veier en 3-4 kg +akselen selv. Blir det da riktig at jeg må "hjælpe" akslingen litt opp for å treffe motoren?

 

Håper noen kan noe om dette. Jeg har planlagt å dra til Kjærringvik til hælja, og til Notodden på blusen neste hælj....... og dette ser ikke bra ut..... forløpig ..

 

Jeg håper det fortsatt ordnær sæ for snille guttær

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fylt hylsa helt med fett vil det bli stor friksjon i fettet som igjen vil gi varmgang. Det skal normalt være bare litt fett til den fremre pakkboksen, og den bakerste antar jeg skal smøres med vann utenfra.

Treverket i stevnen har ingen mulighet til å holde hvis du bruker fettpresse til å fylle hylsa da en slik presse kan gi ca 200 kg/cm2 trykk.

 

Høres riktig ut å "Hjelpe" akselen litt opp. Du kan evt prøve å rette opp motoren uten akselen, bare med ett rør som er dreiet rett i enden, og evt påmontert en flens. Det vil ikke bøye seg.

 

Lykke til

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...