Jump to content

Båten på vannet om vinteren. Påhengsmotor opp eller ned?

glalaks

Recommended Posts

Jeg vurderer å ha båten ute neste vinter. Betaler jo uansett båtplass så hvorfor ikke? 

Så har jeg hørt at motor bør stå nede om vinteren. Når jeg går langs bryggene i vinter så ser jeg de fleste har motoren oppe. Noen har den ned også så her er det tydeligvis ikke noen fasit. Det går tydeligvis ofte bra både oppe og nede.. jeg heller mot å ha den oppe, for å unngå groe. Den ligger i elv med fersk/brakkvann og får En del slim og guffe av å stå nede. 

En annen ting, er det lurt å ha en presenning over kalesjen? Sklir kanskje lettere av snøen også da..

Så kom nabobåten i avisen i dag, så kom skepsisen igjen? 

7CD1B3DD-9725-4478-A28E-CF0BC236F159.png

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har ett par båter på vannet året rundt i noen år nå, har alltid motor nede og aldri hatt problemer utenom når det blei 20kalde og det frøys til is inne i vannkanalene i stammen sånn at varme alarmen gikk, men det tinte ganske fort. 

Her i havna så ligger det vel 30båter på vannet om vinteren, alle med påhenger har de nede, men det trur jeg er mye pga da er de klare til bruk, hvis man har de oppe og det legger seg 10cm is iløpet av helga så kommer man seg jo ikke på jobb. 

Men hvis man er uheldig og har litt vann i girolja, og det vannet fryser så kan man vel være uheldig og ende opp med sprekkt girhus pga ekspansjon 

I Tromsø er det litt hipps om haps. Men hovedvekten er uten tvil opptiltet. Har ikke blitt helt klok, og av diskusjonene som ofte oppstår på nett om temaet, bekrefter vel egentlig at det ikke er noen fasit.

I manualen på Etec står det at motor skal lagres vertikalt, men dette er når den er på land. Ut over dette finner jeg ikke noe konkret info fra produsent.

Jeg lagrer den opptiltet, men fører tilsyn med båten jevnlig og meldes det sprengkulde - så tilter jeg den bare ned.

Og før jeg skal fyre opp, tilter jeg den ned og venter litt - før jeg sveiver i gang.

Nå er vi vellsignet med isfire havner i Tromsø, skal sies. Mulig jeg hadde hatt en annen tilnærming dersom havnen frøs (mest sannsynlig hadde nok ikke båten da vært på vannet).

Uansett - båten skal være på havet. Men man må også føre litt tilsyn med den..

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Grønngylt skrev for 9 timer siden:

...

Men hvis man er uheldig og har litt vann i girolja, og det vannet fryser så kan man vel være uheldig og ende opp med sprekkt girhus pga ekspansjon 

Sår ikke tvil om denne - for jeg tror det er rett;

Men sånn rent teknisk burde det vel være ganske mye vann i girhuset dersom girhuset skal slå sprekker?

Og har man så mye vann i girhuset, er vel uansett girhuset modent for utskiftning (om ikke det bare er skruen/pakningen som er kjørt).

Videre tenker jeg at dersom vannet først har kommet inn, må også kanskje vannet/olja komme ut samme sted dersom trykket på innsiden øker..

Oppsummert; risikoen for sprekt girhus er lav.. (Men vann inni er jo "katastrofalt", men en litt annen diskusjon:)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 48 minutter siden:

I Tromsø er det litt hipps om haps. Men hovedvekten er uten tvil opptiltet. Har ikke blitt helt klok, og av diskusjonene som ofte oppstår på nett om temaet, bekrefter vel egentlig at det ikke er noen fasit.

I manualen på Etec står det at motor skal lagres vertikalt, men dette er når den er på land. Ut over dette finner jeg ikke noe konkret info fra produsent.

Jeg lagrer den opptiltet, men fører tilsyn med båten jevnlig og meldes det sprengkulde - så tilter jeg den bare ned.

Og før jeg skal fyre opp, tilter jeg den ned og venter litt - før jeg sveiver i gang.

Nå er vi vellsignet med isfire havner i Tromsø, skal sies. Mulig jeg hadde hatt en annen tilnærming dersom havnen frøs (mest sannsynlig hadde nok ikke båten da vært på vannet).

Uansett - båten skal være på havet. Men man må også føre litt tilsyn med den..

Jeg har tenkt at det går vel stort sett bra uansett med tanke på alle båtene og variasjonene i motorvinkel i havnene. Plassen min er den i bakgrunnen på bildet jeg la ut. Fryser ikke på vinteren i elva. Så det er ikke noe problem. vil det stå vann i motor når den tiltes opp? Det er egentlig det jeg er mest usikker på.

får nyte sommeren først nå. Tenkte å ha den ute om vinteren for å spare litt på båtholdet. Vi blir snart tobarnsforeldre og litt større huslån, så båten er det første som ryker om det blir trangt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Litt vann vil det stå i motoren når den er opptiltet. Det merker du når du tar båten på hengeren, så vil det renne ut litt når den etterpå tiltes ned. Men er ikke snakk om mye. Og i allefall ikke så mye at det sprenger noe - ettersom det er god plass å ekspandere på, dersom det skulle fryse (ref. alt vannet som renner ut når du faktisk tilter den opp).

Om jeg skal tippe, tror jeg sikkert 70 % av alle båtene ligger på havet, vinteren igjennom i Tromsø. Havnene tømmes i allefall ikke nevneverdig.

Og kanskje 10 % av de, blir det ført jevlig tilsyn med. Det betyr at det er ganske mange som blir ført lite eller ingen, tilsyn med - og de synker ikke :)

Konklusjonen min er at det egentlig er ganske trygt. Og veldig fint- har et par sesonger irritert meg grønn når våren PLUTSELIG kommer, og båten står i en garasje med en bort som er bak 17 meter med snø...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 4 år senere...

Skal motoren ligge ned i vannet om vinteren? Min motor går ikke helt opp fra vannet uten å tilte den, har jeg da forstått det rett av denne tråden at det er fint at den ligger litt ned i vannet om vinteren vertikalt? Han som jobbet i Son marina skriver om en fisker som brukte båten hele vinteren. Jeg har to takter 8hk. (Den ligger i brakkvann)

Maxi68mk1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...