Jump to content

12V kun når tenningen er på, KAD 300 (Balmar dynamo)


Larss1

Recommended Posts

Hei 

 

Må ha ignition tilkoblet laderegulatoren til Balmar MC-614, noen som vet om ett punkt på motoren? Har målt litt men kanskje noen her inne har gjort det samme og vet hvor det evt. finnes på disse motorene. Kanskje jeg unngår å må trekke kabel fra styreposisjon til motorrom :yesnod:

 

Kan kanskje bruke spenningen på oljetrykksgiver om det ikke finnes noe annet. 

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har KAD 43. Det jeg har gjort: Orange kabel (plugg pinne 6) brukes ikke. Ble brukt til gløderele (noen AQAD 41). Jeg har klipset meg inn på denne kabelen ved pluggen inn til "elektronikkboksen". (Det er ikke noe orange kabel på innsiden av elektronikkboksen, så den avsluttes i pluggen). Og så har jeg flyttet orange kabel ved tenningsnøkkelen slik at det står spenning på denne kabelen når motoren går. Skjema over elektrisk tilkobling til instrumentpanelet er lik på VP serie 31/32/41/42/43/44/300. Så da bude dette også la seg gjøre på KAD 300.

Link to post
Share on other sites

Det var et godt tips Zach. Jeg målte bare på diverse plugger i elektronikkboksen og fant en leder som var 12V når tenningen er på så koblet meg inn der. Alt virker tilsynelatende som det skal, men har ikke kjørt med båten bare på tomgang ved kai. Dersom regulatorene trekker mye strøm kan det tenkes det blir noe krøll, da har jeg en backup plan i det du foreslår, takk. Regulatorene har egen 12V drivspenning så jeg tror dette kun er start/stopp signal og skulle derfor ikke være noe særlig strømtrekk. 

Link to post
Share on other sites

Det er bare signal, derfor kan man kan bruke temmelig hvilken som helst 12V kilde som parallell med av/på fra tenningslåsen.

 

God påske

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 20 minutter siden:

Det er bare signal, derfor kan man kan bruke temmelig hvilken som helst 12V kilde som parallell med av/på fra tenningslåsen.

 

God påske

 

:seeya:

Jørg

Ok da går det sikkert bare fint. Fikk testet i kveld og første gangs kjøring, alt fungerer helt toppers :flag: Ladet med 120A med motorene på 800 omd, dynamoene viste 58 grader etter 20 min så det er absolutt innenfor. Skal forsøke øke etterhvert med å justere belt lad manager. Tok noen bilder av installasjonen jeg sender på mail i morgen. 

 

God påske 

 

 

 

Zach skrev 1 minutt siden:

Den lederen er sannsynlig blå/rød kabel som er 12 volt når tenningen er på (pinne 3). Brukte den tidligere, men husker ikke hvorfor jeg endret. Men gikk bra da også.

Det stemmer den var blå/rød. Vet du hvilke nr/farge ignition har ut fra tenningslåsen? Skal trekke en kabel til Zipwake- panelet så det slår seg på når tenningen slås på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er følgende kabler på tenningslåsen: rød (pinne 1) fra batteri, rød/blå (3) til motor (og instrumenter), rød/gul (4) som er til start, violett (2) til stopp. + orange (6) til glødn. Men kjenner ikke KAD 300. Usikker på hva du mener med "ignition". Jeg kan bare lese skjema, og det kan du finne her:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...