Larss1 Startet 26.Mars.2018 Del på Facebook Startet 26.Mars.2018 (redigert) Hei Må ha ignition tilkoblet laderegulatoren til Balmar MC-614, noen som vet om ett punkt på motoren? Har målt litt men kanskje noen her inne har gjort det samme og vet hvor det evt. finnes på disse motorene. Kanskje jeg unngår å må trekke kabel fra styreposisjon til motorrom Kan kanskje bruke spenningen på oljetrykksgiver om det ikke finnes noe annet. Redigert 26.Mars.2018 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 (redigert) Kjenner ikke din motor men i manualen står det vel at oljetrykksgiver kan brukes, som du også sier selv. Redigert 27.Mars.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Jeg har KAD 43. Det jeg har gjort: Orange kabel (plugg pinne 6) brukes ikke. Ble brukt til gløderele (noen AQAD 41). Jeg har klipset meg inn på denne kabelen ved pluggen inn til "elektronikkboksen". (Det er ikke noe orange kabel på innsiden av elektronikkboksen, så den avsluttes i pluggen). Og så har jeg flyttet orange kabel ved tenningsnøkkelen slik at det står spenning på denne kabelen når motoren går. Skjema over elektrisk tilkobling til instrumentpanelet er lik på VP serie 31/32/41/42/43/44/300. Så da bude dette også la seg gjøre på KAD 300. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Det var et godt tips Zach. Jeg målte bare på diverse plugger i elektronikkboksen og fant en leder som var 12V når tenningen er på så koblet meg inn der. Alt virker tilsynelatende som det skal, men har ikke kjørt med båten bare på tomgang ved kai. Dersom regulatorene trekker mye strøm kan det tenkes det blir noe krøll, da har jeg en backup plan i det du foreslår, takk. Regulatorene har egen 12V drivspenning så jeg tror dette kun er start/stopp signal og skulle derfor ikke være noe særlig strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Det er bare signal, derfor kan man kan bruke temmelig hvilken som helst 12V kilde som parallell med av/på fra tenningslåsen. God påske Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zach Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Den lederen er sannsynlig blå/rød kabel som er 12 volt når tenningen er på (pinne 3). Brukte den tidligere, men husker ikke hvorfor jeg endret. Men gikk bra da også. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Joerg Becker skrev 20 minutter siden: Det er bare signal, derfor kan man kan bruke temmelig hvilken som helst 12V kilde som parallell med av/på fra tenningslåsen. God påske Jørg Ok da går det sikkert bare fint. Fikk testet i kveld og første gangs kjøring, alt fungerer helt toppers Ladet med 120A med motorene på 800 omd, dynamoene viste 58 grader etter 20 min så det er absolutt innenfor. Skal forsøke øke etterhvert med å justere belt lad manager. Tok noen bilder av installasjonen jeg sender på mail i morgen. God påske Zach skrev 1 minutt siden: Den lederen er sannsynlig blå/rød kabel som er 12 volt når tenningen er på (pinne 3). Brukte den tidligere, men husker ikke hvorfor jeg endret. Men gikk bra da også. Det stemmer den var blå/rød. Vet du hvilke nr/farge ignition har ut fra tenningslåsen? Skal trekke en kabel til Zipwake- panelet så det slår seg på når tenningen slås på Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Ja, så bra. Og det med lav turtall og svært begrenset. Det blir nok akkurat som jeg antok. God påske, vi snakkes. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zach Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Det er følgende kabler på tenningslåsen: rød (pinne 1) fra batteri, rød/blå (3) til motor (og instrumenter), rød/gul (4) som er til start, violett (2) til stopp. + orange (6) til glødn. Men kjenner ikke KAD 300. Usikker på hva du mener med "ignition". Jeg kan bare lese skjema, og det kan du finne her: Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Jeg tenker på den som vanligvis er gul eller orange i biler, som f.eks radio ofte er tilkoblet slik at radio slår seg på når man starter bilen. Det er kanskje ikke slik på disse, zipwake kaller det "Key sense" og på norsk, tenningsbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.