Asbjørn2 Startet 27.Mars.2018 Del på Facebook Startet 27.Mars.2018 Hei Jeg ser etter en ny låsbar dekksforskruvning til dieseltanken. Båten ble levert med en på 38 mm, men da hadde den bensinmotorer. Den er nå bygget om til en dieselmotor. Finnes det noen standard på dette? Er det 50 mm som er vanlig til diesel? Jeg hadde problemer med at dieselspruten sto ut fra påfylleren når tanken var full sist jeg tanket, mulig luftingen ikke var god nok. Lurer på om 50 mm og bedre lufting kan hjelpe. Holder på å bygge om dieseltanken, lurer på om jeg skal sveise inn 38 eller 50 mm stuss. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Bedre lufting hjelper. Hulda har 38 mm (1 1/2 inch), kjører så det griner. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Enig med hulda, om påfyllingen er 38mm eller 50mm spiller ingen rolle. Legg heller opp til solid lufting 1" eller 1,5" Helst med svanehals som går høyere enn dekksforskruvningen hvis du får det til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 15 mm dia lufting holder i massevis. Jeg bruker 13 mm hageslange. Poenget er at luftingen og påfyllingen må være montert så langt unna hverandre på tanken som mulig. På Hulda har jeg greid å legge luftingen en meter, eller så, over fyllegjennomføringen. Skal man følge yrkesbåtspec., skal luftingen ut i friluft. Der synder jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Mars.2018 Del på Facebook Svart 27.Mars.2018 Jeg hadde aldri tenkt tanken på at luftingen ikke skulle ende ut i friluft. Hageslange ? Nei takk. Det viktigste er en høy svanehals på slangen for å unngå vann inntrengning, og med en svanehals som er høyere enn dekkforskruvningen unngår en tilbakeslag av dieselfraua under fylling. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2018 Takk for svar begge to! Godt å høre at det holder med 38 mm, dieselpåfyllingsslange er dyr nok som den er og jeg må ha 3 meter. Sparer litt på å droppe 50 mm. Jeg tenkte ikke over det med luftingen, men når dere seier det så ser jeg jo at på min båt er plasseringen feil. Luftingen er som dere kan se på bildet ca. 30 cm under dekksforskruvningen (like under den blå stripen). Den vil fylles med diesel før slangen opp til dekksforskruvningen er full, da har luften bare en vei ut og det resulterer i dieseldusj før autostoppen på pumpehåndtaket slår inn. Det skal fikses! :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Nå vet ikke jeg hvor tanken i båten din befinner seg, men forsøk å få svanehalsen på lufteslangen din så høyt som mulig over dekksforskruvningen. Hos meg har jeg lagt luftingen så høyt at jeg er ca. halvmeteren over dekkforskruvningen. Jeg har brukt 1" lufteslange og vanlige syrefaste rørdeler til gjennomføringen for luftingen. Disse standard gjennomføringene for lufting er etter min mening av for liten dim. De med to små høl med netting inni er etter min mening uegnet. Prøver å illustrere det her med en dårlig ujevn strek vha. paint. Hvis tanken er innstallert innfor akterdekket har du kanskje mulighet for å gå enda høyere med svanehalsen, men husk jevn stigning både opp til svanehalsen og ned til gjennomføringen så du ikke får lommer som kan tette luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Mix skrev On 27.3.2018 at 14.43: Jeg hadde aldri tenkt tanken på at luftingen ikke skulle ende ut i friluft. Hageslange ? Nei takk. Det viktigste er en høy svanehals på slangen for å unngå vann inntrengning, og med en svanehals som er høyere enn dekkforskruvningen unngår en tilbakeslag av dieselfraua under fylling. Nei, helt enig. Hageslangen har ikke holdt mer enn 17 år så langt. Dårlig prognose. Det meste av det jeg har om bord holder myye lenger. Antakelig. Lufteslangen trenger ikke å være av så stor dia. Min 13 mm hageslange holder helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Trådstarter kan jo bare legge opp 13mm hageslange hvis han vil det. Løser det problemet hans er jo det fint. Ikke sant. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Mix skrev 47 minutter siden: Nå vet ikke jeg hvor tanken i båten din befinner seg, men forsøk å få svanehalsen på lufteslangen din så høyt som mulig over dekksforskruvningen. Hos meg har jeg lagt luftingen så høyt at jeg er ca. halvmeteren over dekkforskruvningen. Jeg har brukt 1" lufteslange og vanlige syrefaste rørdeler til gjennomføringen for luftingen. Disse standard gjennomføringene for lufting er etter min mening av for liten dim. De med to små høl med netting inni er etter min mening uegnet. Prøver å illustrere det her med en dårlig ujevn strek vha. paint. Hvis tanken er innstallert innfor akterdekket har du kanskje mulighet for å gå enda høyere med svanehalsen, men husk jevn stigning både opp til svanehalsen og ned til gjennomføringen så du ikke får lommer som kan tette luftingen. Tanken er v-formet og ligger helt i bunnen av skroget, se tegning. Det gjør det litt vanskelig å plassere slangene bra. De gamle slangene hang og slang og hadde flere lave punkter som lagte problemer. Jeg skal feste den nye slangen skikkelig med så gjevn stigning som mulig. Både lufting og påfylling var i aktre ende av tanken, jeg tenker å flytte lufteslangen til fremre enden pga. at båten ligger høyere i vannet i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Hvis luftingen er oppe i siden på tanken og ikke oppå selve tanken må du aldri finne på å bruke hageslange ihvertfall. Du må ha noe som tåler diesel over tid, da skvulping vil gjøre at diesel vil renne inn og ut av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Luftingen er oppå selve tanken. Jeg har ingen planer om å bruke hageslange, selv om det nok hadde funka fint som Hulda erfarer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Vel da hadde jeg nok gått for hageslange i 13mm Hulda har jo 17 års erfaring med dette. Så da er det nok veien å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Hos meg er det slik at hageslangen gjør en nedbukting. Derfor ligger det bestandig diesel i slangen. Jevn stigning og jevnt fall fra toppen av svanehalsen er å anbefale. Skal man følge yrkesbåtspec., bruk stålrør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.