Jump to content

38 eller 50 mm tanklokk til dieselpåfylling?


Asbjørn2

Recommended Posts

Hei

Jeg ser etter en ny låsbar dekksforskruvning til dieseltanken. Båten ble levert med en på 38 mm, men da hadde den bensinmotorer. Den er nå bygget om til en dieselmotor.

 

Finnes det noen standard på dette? Er det 50 mm som er vanlig til diesel?

 

Jeg hadde problemer med at dieselspruten sto ut fra påfylleren når tanken var full sist jeg tanket, mulig luftingen ikke var god nok. Lurer på om 50 mm og bedre lufting kan hjelpe.

 

Holder på å bygge om dieseltanken, lurer på om jeg skal sveise inn 38 eller 50 mm stuss. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

Link to post

15 mm dia lufting holder i massevis. Jeg bruker 13 mm hageslange. Poenget er at luftingen og påfyllingen må være montert så langt unna hverandre på tanken som mulig. På Hulda har jeg greid å legge luftingen en meter, eller så, over fyllegjennomføringen. Skal man følge yrkesbåtspec., skal luftingen ut i friluft. Der synder jeg.

Link to post

Takk for svar begge to! Godt å høre at det holder med 38 mm, dieselpåfyllingsslange er dyr nok som den er og jeg må ha 3 meter. Sparer litt på å droppe 50 mm.

 

Jeg tenkte ikke over det med luftingen, men når dere seier det så ser jeg jo at på min båt er plasseringen feil. Luftingen er som dere kan se på bildet ca. 30 cm under dekksforskruvningen (like under den blå stripen). Den vil fylles med diesel før slangen opp til dekksforskruvningen er full, da har luften bare en vei ut og det resulterer i dieseldusj før autostoppen på pumpehåndtaket slår inn.

Det skal fikses! :)

 

5abbed74d1076_pfyller.jpg.dbb6718a86e3890a9c20980ad1fde585.jpg

 

 

Link to post

Nå vet ikke jeg hvor tanken i båten din befinner seg, men forsøk å få svanehalsen på lufteslangen din så høyt som mulig over dekksforskruvningen. Hos meg har jeg lagt luftingen så høyt at jeg er ca. halvmeteren over dekkforskruvningen. Jeg har brukt 1" lufteslange og vanlige syrefaste rørdeler til gjennomføringen for luftingen. Disse standard gjennomføringene for lufting er etter min mening av for liten dim. De med to små høl med netting inni er etter min mening uegnet.

 

Prøver å illustrere det her med en dårlig ujevn strek vha. paint.

Hvis tanken er innstallert innfor akterdekket har du kanskje mulighet for å gå enda høyere med svanehalsen, men husk jevn stigning både opp til svanehalsen og ned til gjennomføringen så du ikke får lommer som kan tette luftingen.

 

 

svanehals.jpg.8f2da6fc17d098001b632346cf11e8bb.jpg

 

 

Link to post
Mix skrev On 27.3.2018 at 14.43:

Jeg hadde aldri tenkt tanken på at luftingen ikke skulle ende ut i friluft.

Hageslange ? Nei takk.

Det viktigste er en høy svanehals på slangen for å unngå vann inntrengning, og med en svanehals som er høyere enn dekkforskruvningen unngår en tilbakeslag av dieselfraua under fylling.

Nei, helt enig. Hageslangen har ikke holdt mer enn 17 år så langt. Dårlig prognose. Det meste av det jeg har om bord holder myye lenger. Antakelig.

 

Lufteslangen trenger ikke å være av så stor dia. Min 13 mm hageslange holder helt fint.

 

 

Link to post
Mix skrev 47 minutter siden:

Nå vet ikke jeg hvor tanken i båten din befinner seg, men forsøk å få svanehalsen på lufteslangen din så høyt som mulig over dekksforskruvningen. Hos meg har jeg lagt luftingen så høyt at jeg er ca. halvmeteren over dekkforskruvningen. Jeg har brukt 1" lufteslange og vanlige syrefaste rørdeler til gjennomføringen for luftingen. Disse standard gjennomføringene for lufting er etter min mening av for liten dim. De med to små høl med netting inni er etter min mening uegnet.

 

Prøver å illustrere det her med en dårlig ujevn strek vha. paint.

Hvis tanken er innstallert innfor akterdekket har du kanskje mulighet for å gå enda høyere med svanehalsen, men husk jevn stigning både opp til svanehalsen og ned til gjennomføringen så du ikke får lommer som kan tette luftingen.

 

 

 

Tanken er v-formet og ligger helt i bunnen av skroget, se tegning. Det gjør det litt vanskelig å plassere slangene bra. De gamle slangene hang og slang og hadde flere lave punkter som lagte problemer. Jeg skal feste den nye slangen skikkelig med så gjevn stigning som mulig.

 

5abd22bb98f2a_Bayliner29581989tank.jpg.1caa69236c4c3e13b7124bef7d522b4f.jpg

 

Både lufting og påfylling var i aktre ende av tanken, jeg tenker å flytte lufteslangen til fremre enden pga. at båten ligger høyere i vannet i baugen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...