Jump to content

septik lukt på utsiden av båten ved pumping på toalettet

Vingen300

Recommended Posts

Jeg brukte oppvaskmaskin-tabelett som jeg løste opp i kokende vann. Lot dette stå en times tid før vi kjørte utpå og tømte. Det kom mye snadder ut av tanken.

Jeg har plastikktank, men oppvaskmiddel skal vel ikke være noe problem på en alu tank.

Hvis jeg ønsker å gå kraftigere til verks blir det en runde med plumbo.

Redigert av PostIT (see edit history)
finnmarken skrev for 1 time siden:

Hei,

Gjorde du noe av dette? Og hva mener du eventuelt gav resultater?

Jeg har nå renset septikktanken med noe som heter Cassette cleaner fra Biltema. Lot det stå å virke i tanken i 3 døgn og skylte deretter med masse vann. Så fylte jeg opp igjen tanken med 2 x 0.5 liter eddik og vann. Tanken er vel ca 120 liter. Dette har nå stått i 5 døgn. Skal ned å tømme nå etterpå.

Jeg har jo aluminiumstank. Noen som vet om f eks eddik er et problem i forhold til aluminium? Og hvor mye 35% eddik kan jeg bruke i en 120 liters tank? 

Og har noen her tips til eventuelle andre remedier man kan bruke for å rense en septikktank? 

Kan man f eks bruke oppvaskmiddel til oppvaskmaskin? 

Håper noen har tips? :smiley:

Her burde jeg oppdatert etter sesongen ifjor. Men det endte opp med å bruke oppvaskmiddel for å "rense" tanken. Hadde ikke varmt nok vann så dette ga begrenset effekt for min del. Men når jeg åpnet tanken så var det relativt greit. Byttet lufteslange og rengjort i tank stussen, der det var litt "gugge" som begrenset åpningen. Og jeg fjernet "gitteret" i skroggjennomføringen. Videre så bruker jeg green viking i ny og ne, samt at jeg begynte å helle i ferskvann i skåla og pumpe til tank etter hver tur.

Resultatet ble absolutt bedre, uten at jeg kan si noe med sikkerhet så tror jeg det hjalp å fjerne gitteret i skroggjennomføringen, da denne absolutt la begrensing på luftingen. Var også en del irr i dette gitteret.

Det å bruke ferskvann etter hver tur har jeg også tro på, slik at ikke det ligger saltvann i slanger i 1 uke frem til neste tur og godtgjør seg.

Løsningen er å fylle ferskvann på tanken. 

Hvis du etter hver bruk av båten tømmer tanken  og fyller den helt full med ferskvann, 

er det ikke plass til luft og ikke noe saltvann som blir råttent. 

Så er det bare å huske å tømme tanken igjen føre man har lagt seg til...

Mange sliter nok med råtten saltvannslukt og ikke septiklukt. 

Septik er ikke så ille i forhold til råttent saltvann :puke:

PostIT skrev for 22 timer siden:

Jeg brukte oppvaskmaskin-tabelett som jeg løste opp i kokende vann. Lot dette stå en times tid før vi kjørte utpå og tømte. Det kom mye snadder ut av tanken.

Jeg har plastikktank, men oppvaskmiddel skal vel ikke være noe problem på en alu tank.

Hvis jeg ønsker å gå kraftigere til verks blir det en runde med plumbo.

Så hele tanken ble fylt med oppvasktablett og kokende vann? 

Ja, det er jo det da om alu-tanker tåler oppvaskmiddel?

På Plumbo-pakka står vel aluminium oppført som et av de materialene man må være forsiktig med.

9 minutes ago, finnmarken said:

Så hele tanken ble fylt med oppvasktablett og kokende vann? 

Ja, det er jo det da om alu-tanker tåler oppvaskmiddel?

På Plumbo-pakka står vel aluminium oppført som et av de materialene man må være forsiktig med.

Jeg kokte en stor kjele med vann og heiv oppi en tabelett så den løste seg opp. Helte dette i do og pumpa det inn i tanken. Lot dette stå i 5 minutter før jeg pumpet tanken full av saltvann og tømte så tanken etter 1 times tid.

Tømme - pumpe inn vann, tømme, pumpe inn vann helt til det slutta å komme gugg bak båten. Tror jeg pumpa inn vann 5 ganger. Ja, det er slitsomt!!!

PostIT skrev for 3 timer siden:

Jeg kokte en stor kjele med vann og heiv oppi en tabelett så den løste seg opp. Helte dette i do og pumpa det inn i tanken. Lot dette stå i 5 minutter før jeg pumpet tanken full av saltvann og tømte så tanken etter 1 times tid.

Takk, da skal jeg prøve dette også, men jeg regner med å skylle med ferskvann.

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Nå selges det flytende septik rens i båtbutikker, oss Maritim blant annet...

Koster ingen formue...

Ja, jeg har sett den de har hos Maritim, men på den står det at den kan skade aluminium.

Redigert av finnmarken (see edit history)
finnmarken skrev 27 minutter siden:

Ja, jeg har jo vaska alu-gryter i oppvaskmaskinen. Det har jo forsåvidt gått greit, men de blir jo grå og matte. 

Ja. Dvs det skjer noe med oksidskiktet. Sikkert ikke heldig I en septiktank.

Det viktigste for å unngå lukt er skikkelig lufting. En vask nå og da er greit, men lufting er alfa og omega.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan være lurt å slenge på en liten klunk med Green Viking sanitærvæske i tanken etter tømming også. Da blir det svære godartete bakterier som spiser de små vondtluktende oppi der. Hjelper ihvertfall godt på portapotti løsninger :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Om ikke du har et problem med at tanken er tett ville jeg ikke risikert sterke rensemidler på tanken. Hva er vitsen med ren tank når det likevel skal fylles med skit? Opplever litt av det samme du beskriver her, men da bare hvis det er lenge siden toalettet har blitt brukt. Saltvannet "rotner" i slangene.

Trikset er som andre sier å tømme ofte. Bruk også myyye vann om du ikke ligger stille da, og må spare på plassen i tanken.

Litt lukt blir det alltid på utsiden. Bruker utelukkende biltema sanitærveske på tanken.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Om det er denne runde skroggjennomføringen med to hull var det vanlig å fjerne disse allerede på båtfabrikkene . Jeg har selv prøvd oppvaskmiddel på tanken. Da jeg hadde tanken montert fritt var det lettest å ta med vannslangen ned i motor rommet for å spyle rett i mannhullet. Lett også og kontrollere resultatet. Beste oppløsningsmiddel var noe liknende zalo som skummet kaldt vann. Masse vann inn og ut etterpå. Måtte normalt gjøre dette etpar ganger i året. Bruker tillegg noe blått fra Biltema eller maretim. Husker ikke navnet.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev On 17.3.2019 at 9.08:

Om det er denne runde skroggjennomføringen med to hull var det vanlig å fjerne disse allerede på båtfabrikkene . Jeg har selv prøvd oppvaskmiddel på tanken. Da jeg hadde tanken montert fritt var det lettest å ta med vannslangen ned i motor rommet for å spyle rett i mannhullet. Lett også og kontrollere resultatet. Beste oppløsningsmiddel var noe liknende zalo som skummet kaldt vann. Masse vann inn og ut etterpå. Måtte normalt gjøre dette etpar ganger i året. Bruker tillegg noe blått fra Biltema eller maretim. Husker ikke navnet.

Jupp, er de runde med 2 hull. På min Nidelv var ikke disse fjernet. Brukte et lite skrujern og stakk opp disse gitterne. 

dacapo skrev On 14.3.2019 at 16.13:

Sliter med å finne noe septikrens/tilsetning der det står noe om at det kan benyttes på alutank.

Noen som vet ?

Biltema har noe jeg tror heter "Cassette cleaner". Jeg har bruk det i alu-tanker, og jeg kan ikke se at det har vært noe problem. Det står ikke noe om aluminium på disse flaskene, så jeg tok sjansen. 

Hei dacapo,

Beklager sent svar. Jeg har brukt Cassette cleaner til rens.

Kan legge til at under arbeidet med denne septikktanken så fant jeg også ut at luftingen kan ha vært delvis tett. Luftingen tettet seg i alle fall helt da jeg fylte tanken helt opp med vann. Da var det noe graps som satt seg fast i stussen nede på tanken. Nå er i alle fall luftingen helt åpen igjen, så da får jeg bare vente til sesongen er i gang og håpe at problemet er løst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...