Jump to content

septik lukt på utsiden av båten ved pumping på toalettet

Vingen300

Recommended Posts

som beskrevet i emne sliter jeg med møkka lukt når man tømmer toalettet. Virker til at lukten først og fremst er på utsiden av båten. Etter å ha lest en del av trådene rundt dette på forumet, og ja, det er mange av de her. Så skulle man tro at problemet er dårlig lufting. Har nå tatt av lufteslangen, denne var ikke tett, men innvending diameter var kun 12,5mm. Stussene er 15mm så ny slange er på den dimmen. Videre er skroggjennomføringen av denne typen:

https://seatronic.no/vvs/toaletter/monteringsutstyr-toaletter/lufteventil-for-tank

Der er det et gitter på de to hullene ut, hva er poenget med det? Tenkte jeg skulle få fjernet de, men ikke lysten på ta ut gjennomføringen for å få de fjernet. Er vel kanskje bare å stikke noe opp der og ødelegge disse gitterne?

Bruker grønn viking regelmessig på tanken, men dassen blir først og fremst brukt til "nr 1". Båten blir først og fremst brukt til dagsturer så det kan gå en hel sessong uten at toalettet er brukt til "nr 2". Lukten er djevelsk, og jeg vil påstå verre enn "vanlig" septik lukt. Forstår det slik at dette da antagelig er råtten saltvann. I og med at det da først og fremst er urin sammen med saltvann som blir pumpet inn på tanket, hjelper da kanskje ikke grønn viking?

Dette med bruk av eddik, som folket bruker, hvor mye, og hvor ofte? Pumpet inn med saltvann? eller ferskvann?

Første bud er at slange inkludert skroggjennomføring har jevn stigning fra  tank til gjennomføring, eller om slangen er høgare mellom tank og gjennomføring så er den klamret slik at ingen vannlåser kan danne seg i slangen og vann renner tilbake til tank eller ut lufting.   

Skyll masse igjennom tank. Fyll opp og tapp ut fleire ganger med vatn og green viking slik at du får vaska tanken, så vil nok lukta avta.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Lufteslangen ligger horisontalt fra tanken til skrogsiden, skal sjekke om jeg kan få en stigning fra tank til skrogsiden, men tror det blir vanskelig.

Har ikke dekksgjennomføring, men tanken er kun på 70 L, så noen bøtter med ferskvann via toalettet går kjapt.

Om det var noe uklart i det jeg skrev over, issuet er når jeg pumper fra toalettet og inn i septiktanken. Ja lukta er der når jeg tømmer septikttanken, men da er såpass langt fra land og andre båter at problemet er mindre. Ikke noen høydare å bruke dassen når vi ombord og nabobåter nærmest brekker seg av lukta.

Det er jo naturlig at det kommer luft/lukt ut gjennom luftingen når du pumper vann inn fra toalettet. Det er jo hensikten med lufting. 

Problemet virker jo være at du har en usedvanlig dårlig lukt i tanken . Det finnes mange tråder her om hvordan man unngår anaerobe bakterier som kan lage vond lukt. 

Kallethekid skrev 8 minutter siden:

Problemet virker jo være at du har en usedvanlig dårlig lukt i tanken . Det finnes mange tråder her om hvordan man unngår anaerobe bakterier som kan lage vond lukt. 

Jupp, bortimot garantert at dette er problemet, basert på andre tråder. Håper da det hjelper med noe større dim på lufte slange og evt. fjerne gitteret i skroggjennomføringen. Og skylle med ferskvann.

Hjelper green viking og bedre lufting mot "råtten" saltvann?

Bedre lufting skader i hvert fall ikke, gjerne 25mm slange og ikke noe gitter som gror/irrer igjen. Green Viking fjerner ikke lukt, men sørger for en nedbryting av septiken uten at det dannes lukt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøpt deg en del flasker med 35% edikk spyl ned et par flasker og la det stå i et døgn da er du garantert at du får bort lukta. Eddik løsner også masse dritt på innsiden av tanken din samt at slanger også har godt av at disse blir renset et par ganger ila en ferie. Gjort det mange ganger med veldig godt resultat bruker også Green Viking super middel

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Vingen300 skrev for 1 time siden:

https://seatronic.no/vvs/toaletter/monteringsutstyr-toaletter/lufteventil-for-tank

Der er det et gitter på de to hullene ut, hva er poenget med det? Tenkte jeg skulle få fjernet de, men ikke lysten på ta ut gjennomføringen for å få de fjernet. Er vel kanskje bare å stikke noe opp der og ødelegge disse gitterne?

tror att det irret, ev salt, som tetter gittret.......har hatt samme selv, jeg kjørte opp en liten skrutrekker og fjerne gitterne, funke utmerket

jeg har også satt inn en T-kobling på luftslangen til doen.....så jeg kan spyle slangen oppad mot skroggjennomføringen og nedad mot septiktanken...så att jeg vet att den ikke tettet seg....i normalfallet står T-krana så att du har fri passasje mellom tank og gjennomføring.  

S/Y Gunga Din

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Det er jo naturlig at det kommer luft/lukt ut gjennom luftingen når du pumper vann inn fra toalettet. Det er jo hensikten med lufting. 

Støtter denne. Pumping av vann fra dass ned i septiktank fortrenger luft som skal ut av luftingen - derfor drittlukt.

Det kommer ikke noe ut i sjøen ved pumping fra dass? Vet ikke åssen lukkemekanisme du har på tømming, men om luftingen er tett og du spyler ned inn i septiktank kan det hende septiktank pumpes ut i vannet? Bare en tanke.

gjør rent og bruk bakteriedrepende middel/eddik så kan det hende problemet er løst ?

kk

Sliter med det samme selv om jeg ikke har brukt båten på en stund. Årsaken er vel ganske enkel. Når tanken er tom så er den full av luft. Denne lukter med tiden meget råttent. Hver gang man trekker ned i toalettet, vil det komme like mye luft fra luftingen, som det spyles vann og dritt inn i tanken. 

Når jeg ikke har brukt båt/septiktank på en stund bruker jeg spyle godt i toalettet, gjerne med noe rense-lurium, for så å tømme tanken. Da forsvinner det meste av lukten. Min tank og slanger er 2år gamle, og regner de som relativt rene. Gammel tank og slanger lukter nok mer.

KongKing skrev for 18 timer siden:

Det kommer ikke noe ut i sjøen ved pumping fra dass? Vet ikke åssen lukkemekanisme du har på tømming, men om luftingen er tett og du spyler ned inn i septiktank kan det hende septiktank pumpes ut i vannet? Bare en tanke

Tanken tømmes via manuell pumpe. Kuleventil som må åpnes mellom pumpe og skroggjennomføring. Tviler på at det kommer ut der. Er nok via lufting i skrogsiden. 

Jeg får rengjøre tanken, ny lufteslange og fjerne gitter på skroggjennomføring samt skylle hele tanken med ferskvann/eddik noen ganger i løpet av sesongen. Og håpe det blir bedre. 

Redigert av Vingen300 (see edit history)

@Gunga Din Maritim på Slependen hadde egentlig bare L-løp på sine 3-veisventiler (bortsett fra sånne av plast med 120-graders L-kule, som det virket litt vanskelig å fjerne stopperen på).  Men det så ut som de hadde fått feil kule i 1" utgaven av denne :yesnod: (dvs. T-kule).  Jeg var egentlig på jakt etter 3/4", men de var tomme, og den ville sikkert uansett hatt L-løp i kula uansett, så jeg slo til på denne.

Jeg tenkte egentlig å montere hendelen motsatt vei av din, men den sto 90 grader feil og kan kun flyttes 180 grader.  Får vel bare feste en slags plate med piler på under festeskruen etter at jeg har kappet vekk stopperne. :thumbsup:

On 3/27/2018 at 5:23 PM, Sørlandet2 said:

Er delte meninger om dette, men dette kullfilteret fjerner lukt. Det hevdes vel at luftingen til tanken blir redusert, men det funker for meg.

https://www.maritim.no/aktivt-karbon-kullfilter#.WrphZ2g8w0M

Jeg hadde sånt kullfilter som jeg fjernet etter råd fra Peggie Hall. Et litt kostbart og vrient vedlikeholdspunkt mindre . . Tror fliteret kanskje var grodd igjen. Mener at det ble mindre lukt etter det. Jeg har bare vond lukt når jeg ikke har brukt båten på lenge. Tror det kommer fra råttent saltvann.

Anbefaller ellers artikkelen til Peggie Hall. Den er nå borte fra nettet etter at hun har utgitt bok om emnet. Men jeg tror Lars H kan skaffe den . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sitat

Anbefaller ellers artikkelen til Peggie Hall. Den er nå borte fra nettet etter at hun har utgitt bok om emnet. Men jeg tror Lars H kan skaffe den

Artikkelen til Peggy er tatt godt vare på, og du finner den her.

Hun har også en fin artikkel om rensing av drikkevannsystemet ombord. Den ligger her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 11 måneder senere...
Vingen300 skrev On 28.3.2018 at 12.06:

Tanken tømmes via manuell pumpe. Kuleventil som må åpnes mellom pumpe og skroggjennomføring. Tviler på at det kommer ut der. Er nok via lufting i skrogsiden. 

Jeg får rengjøre tanken, ny lufteslange og fjerne gitter på skroggjennomføring samt skylle hele tanken med ferskvann/eddik noen ganger i løpet av sesongen. Og håpe det blir bedre. 

Hei,

Gjorde du noe av dette? Og hva mener du eventuelt gav resultater?

Jeg har nå renset septikktanken med noe som heter Cassette cleaner fra Biltema. Lot det stå å virke i tanken i 3 døgn og skylte deretter med masse vann. Så fylte jeg opp igjen tanken med 2 x 0.5 liter eddik og vann. Tanken er vel ca 120 liter. Dette har nå stått i 5 døgn. Skal ned å tømme nå etterpå.

Jeg har jo aluminiumstank. Noen som vet om f eks eddik er et problem i forhold til aluminium? Og hvor mye 35% eddik kan jeg bruke i en 120 liters tank? 

Og har noen her tips til eventuelle andre remedier man kan bruke for å rense en septikktank? 

Kan man f eks bruke oppvaskmiddel til oppvaskmaskin? 

Håper noen har tips? :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...