Jump to content

spørsmål Kalibrering av kart


Geir

Recommended Posts

Som fersk båteier, og med de beste intensjoner om å gjøre ting riktig, kommer dere sikkert til å få mange (kanskje noen syntes dumme...) spørsmål fra meg i tiden som kommer.

 

Denne gangen lurer jeg på følgende:

Jeg har løst lisens på Ozi-Explorer, og skal nå begynne å scanne kart.  Når jeg skal kalibrere disse, hadde jeg tenkt å få gjort dette uten å reise rundt på de aktuelle stedene. Jeg har derfor en idê om at alle fyr og lykter har en "ofisiell" posisjonsangivelse som jeg kan bruke. Er det noen som vet hvor jeg evt. kan finne ut noe slikt?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det finnes lister over Waipoints i ulike farvann. Har selv dette for vest kysten av Sverige og Danmark. I disse listene finner du typisk bøyer , merking av innseiling og fyr.

 

Det finnes helt sikker noe lignede for ditt farvann.  Kartbutikken eller Nautisk Forlag i Oslo har et godt utvalg av kart og tabeller, jeg blir ikke overrasket om du finner det du trenger der.

 

Jeg har sett en hjemmeside med liste over en mengde Waypoints. Jeg kommer tilbake dersom jeg finner tilbake til denne. Den er imidlertid ikke "offesiell" så det egner seg kanskje ikke til din kalibrering.

 

Lykke til

 

:cheers:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Går du på www.kystverket.no under Navigasjonsinformasjon/lykter og lanterner , kan du søke deg fram til alle fyr, og få detaljerte opplysninger, og også posisjon.

 

-koh

Advarsel

Ikke bruk kystverkets side for kalibrering. Jeg gjorde en del kontroller på de posisjonsangivelsene de har, og der er det mange feil. Har funnet fyr som ligger opp til en sjømil feil ifh kartet, og har gjort kystverket oppmerksom på dette. Sist jeg sjekket hadde de ikke rettet opp feilen.

 

Det beste er å bruke de punktene på kartet der lengde og breddegrad linjene krysser hverandre. Hvis det ikke passer, så be om posisjoner for f.eks fyr her på forumet så er det sikkert noen med kartplotter som kan hjelpe. Vær nøye med kalibreringen og foreta gjerne stikkprøver på tilfeldig utvalgte steder. Ikke stol på tilfeldige waypointlister du finner på nettet.

Disse er ofte unøyaktige, og ment for å gi omtrentlige posisjoner. Skal dette bli vellykket krever det pinlig nøyaktighet, både ved scanning og ved kalibrering. Lykke til

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Som fersk båteier, og med de beste intensjoner om å gjøre ting riktig, kommer dere sikkert til å få mange (kanskje noen syntes dumme...) spørsmål fra meg i tiden som kommer.

Har tilgode å se et dumt spørsmål her, men det finnes vel en del ubetenksomme svar.... :cheers:

 

Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har utgitt Waypoint-tabell:

 

Bilde

 

Du finner mer om den her: http://www.sxk.se/kretsar/vas/produkter/produkter.htm

 

Her finner du posisjon i WGS84 til alle staker på vestkysten av sverige, samt en del av den norske skagerrakkysten - og østlige danske farvann.

 

Disse sjømerkene står jo i kartene. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...