mahogny Startet 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2018 Lading, landstrøm eller begge deler...? Jeg blir bare helt matt av å finne ut av enkelte ting på egenhånd, og dette er et slikt emne. Ser det har vært oppe til diskusjon her tidligere, men ingen kan gi et klart svar, og det er like mange meninger som det er medlemmer her virker det som. Prøver å forklare så presist som mulig hva jeg trenger og ikke trenger, så håper jeg en eller annen her kan komme med et kort og lettfattet svar som forklarer dette så det går an å forstå det av andre enn elektrikkere.... 1. Det jeg er ute etter er ikke noe fancy greier med kontaker i skutesiden eller masse opplegg rundt i båten for å bruke 220v apparater. Jeg har en liten daycruiser på 23 fot og vil ha det enkelt. Vil ha mulighet til å lade 1 startbatteri og 2 sammenkoblede forbruksbatterier. Laderen skal stå stasjonært i båten, og jeg skal kunne velge om jeg vil lade 1, 2 eller alle batteriene samtidig. Den må kunne takle forskjellige typer batterier og være såpass intelligent at den skjønner hva som er tilkoblet og lader de så mye de skal uten at det ene svekker det andre... Når jeg går fra båten vil jeg koble til laderen med en skjøteledning til brygga så jeg vet at båt og batterier er i beste hender. 2. Jeg må kunne bruke batteriene når lader står tilkoblet, dvs ha på kjøleskapet hele tiden, bruke 12v uttak og alt annet. Gjerne et 220v uttak i laderen også, men ikke noe must. Kobler det gjerne i fra når vi skal starte båten, det er vel vanlig... Trenger jeg da alt som medfølger i et grisedyrt "Defa - gjør det selv starpakke kit" eller finnes det ladere som gjør mye av den jobben jeg er ute etter? Må jeg ha jordfeilbryter eller er dette også innebygget i en god dobbeltisolert lader? Sink-saver, er det en selvfølge i disse laderne? Hvis noen kan si hva jeg trenger og gjerne "den skal du koble der og den videre dit" osv. så hadde det spart meg for videre frustrasjon og kanskje gitt meg et visst overblikk i denne tåka... Lykke til med besvarelser :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Du trenger: 1) Skjøteledning beregnet for bruk utendørs 2) Lader, eks. Biltema 37-758 kr. 799. Lovlig og det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Enklere svar kan du ikke få ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Kabel http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjotekabel-2000021073/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mahogny Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Takk for enkle svar ? Kanskje i overkant enkle... Hvorfor i all verden skal man bruke 8.000,- på en landstrømpakke da? På hvilket tidspunkt blir det nødvendig med jordfeilbryter og "sikringskap" etc.? Hva får man da som jeg ikke får bare med lader og skjøteledning? Misforstå meg rett, jeg vil ha en enkel løsning, men det skal være lovlig. Vil alle mine strømbehov være dekket med bare en lader og skjøteledning altså? For godt til å være sant... Er Biltema laderen ok? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Laderen er grei. Kjøteledningsprisippet greit. Hvis du vil ha fast opplegg med stikkontakt i skroget, kommer alle disse andre greiene for spesielt interesserte. Skal du bare lade batterier, støvsuge en gang i blant, bruk Huldametoden (skjøteledning, jordet, for utendørs bruk). Det er ikke noe mer greier enn det. Går under regimet 'provisorisk anlegg'. Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Ser også at biltemaladeren har klyper, beregnet på å ta av/på etter behov. Jeg vil ha en fast installasjon som sagt, og hvordan skal det kobles for å kunne bruke batt.velgeren til å bestemme hva som skal lades? Og da er det ikke noe problem å bruke 12v strømmen i båten mens det står og lader? Fint hvis noen kan forklare litt også ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Jeg kjører godkjent skjøteledning rett i en C-tek M300 lader! Funker som juling.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Klipp av klypene og klem på terminaler. Du kan ikke gå via batterivenderen. For om du slår av 12 V, kutter du også ladekretsen. Da må du kjøpe to ladere. Eller du kan kjøpe en lader med flere utganger, til noen tusen spenn. Du kan bruke 12 V om bord når laderen kjører. Hulda har en lader til 5000 kroner fra Stirling. Intelligent greie. Blar du deg gjennom tråden til Hulda, er det omtalt der. Et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Hm. Når blir krypstrøm et problem? Hvorfor snakkes det med om dette, og i hvilke tilfeller blir dette noe å ta hensyn til? Virker jo ikke som det er et tema her i mitt tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Hulda skrev 45 minutter siden: Klipp av klypene og klem på terminaler. Du kan ikke gå via batterivenderen. For om du slår av 12 V, kutter du også ladekretsen. Da må du kjøpe to ladere. Eller du kan kjøpe en lader med flere utganger, til noen tusen spenn. Du kan bruke 12 V om bord når laderen kjører. Hulda har en lader til 5000 kroner fra Stirling. Intelligent greie. Blar du deg gjennom tråden til Hulda, er det omtalt der. Et eller annet sted. ? Og vips så var jeg forvirret... I den gamle båten min var det koblet om batt.velgeren. Slo jeg batteriene av kuttet ladestrømmen, riktig, men jeg satte den bare alltid på "All" når jeg dro fra båten så ble den liggende med vedlikeholdslading. Hva er problemet med å ikke kunne slå av batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Ikke noe problem, bare ditt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Hvis man vil velge hvilken batteribank man skal lade,uten og flytte på laderen, kan man ikke da koble laderen til en slik vendebryter http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Strombryter/Batteribryter-1-2-12-2000022644/ Og ha felles minus?, da kan strømmen være vekke ifra det elektriske nettet i båten, pluss at man kan velge og lade enten forbruk eller start, eller begge :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 mahogny skrev for 17 timer siden: Vil ha mulighet til å lade 1 startbatteri og 2 sammenkoblede forbruksbatterier. Laderen skal stå stasjonært i båten, og jeg skal kunne velge om jeg vil lade 1, 2 eller alle batteriene samtidig. Hei, Om du velger stasjonær lader, oppfatter jeg det som fast installert. Da må du ha Defa gjør det selv pakke, eller kjøpe inn en billig landstrømsentral til Kr.500 og få en elektriker til å lage samsvarserklæring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Det kan umulig bli korrekt, JRK. Laderen er på 220 V koblet via stikk. DSB har ikke noe med 12 V å gjøre. Noe annet er det om man fjerner stikk og kobler 220 V permanent. Å eventuelt klemme fast to ledninger på batteripolene, som eksempel, vil ikke ha noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 @mahogny Både C-tek og Exide (f.eks 12/7) kommer med hurtigkobling i esken og du får kjøpt ekstra sett utenom. Da kan ladekabelen festes permanent uten klyper og kun hurtigkobling til laderen Leter man litt på nettet koster disse omtrent det samme, rett under tusenlappen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Hulda skrev for 21 timer siden: Du trenger: 1) Skjøteledning beregnet for bruk utendørs 2) Lader, eks. Biltema 37-758 kr. 799. Lovlig og det funker. Denne finnes ikke lenger. Jeg kjøpte en sånn og den eksploderte. Har dessverre ikke kvitteringen så jeg får kjøpe noe bedre. BT har en modell nå som heter 37-749 og den koster 1299.- Om du trenger en så kraftig lader er slett ikke sikkert men en tommelfingerregel sier at har du 200 Ah batteribank bør laderen kunne gi 20 A.... Så sier noen at det ikke har så mye å si fordi bruker du en mindre lader tar det bare litt lenger tid.... Vel det er kanskje derfor min gikk opp i røyk? Når du skriver om zink-saver: Jeg har montert det, koster ikke all verden. Den sikrer deg mot jordfeil og mot tæring av ikke bare zink men av allt av metall som er i kontakt med sjøen. Alternativet er altså skjøteledning over rekka men da må jordingen være brutt for å hindre ovennevnte. Hvis du kun har ovennevnte lader tilkoblet så er jo ikke den jordet så da er problemet løst. Da gjenstår det evt om hvorvidt marinaen hvor båten ligger aksepterer dette..... Vanligvis ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Den laderen er i hvert fall i siste katalogen til Biltema. Og, laderen er dobbeltisolert, den har ingen jord. Galvaniske strømmer kan være infløkt. Men i dette tilfellet går landjord ( marinaens jord) om bord i båten. Men den kan umulig komme videre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Hulda skrev 20 minutter siden: Den laderen er i hvert fall i siste katalogen til Biltema. Og, laderen er dobbeltisolert, den har ingen jord. Galvaniske strømmer kan være infløkt. Men i dette tilfellet går landjord ( marinaens jord) om bord i båten. Men den kan umulig komme videre. Med skjøteledning og dobbeltisolert utstyr er er en trygg . Men det er en ting å ta hensyn til, les havnens reglemang noen havner sier at bruk av skjøteledning er Ok under tilsyn. Og da må en over på Defa sin landstrømspakke for å ha strøm permanent tilkoplet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 De kan vel ikke kreve et spesielt fabrikat landstrømmpakke, som Defa? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Og overkjøre DSB i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) Lars H. skrev for 1 time siden: De kan vel ikke kreve et spesielt fabrikat landstrømmpakke, som Defa? Beklager burde skrevet "Defa" og andre plugg and play. eller godkjent 220Vannlegg Båtforeningene burde krevd at 220V anlegget er godkjent da hadde det blitt mindre tæring på drev. Hulda skrev 57 minutter siden: Og overkjøre DSB i Norge?v Forlkar....De er da godkjente og har Samsvarserklæring og dokumentasjon, Hadde ihvertfall det før. Redigert 28.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joltus Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Selvsagt kan en havn være strengere enn DSB... Det er jo fritt for de. Mindre strenge derimot..... nope. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Ladix plug-and-play landstrøm var tidligere det samme som svenske Calix, inntil Defa overtok Ladix og byttet pluggene til sin egen type. Velger man Calix, kan man slippe litt billigere unna enn med Defa, om ikke akkurat billig for det. Det er uansett det jeg må hvis jeg skal utvide mitt "gamle" opplegg. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal shoppe i så fall, men det er vel bare å google litt...(?) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Finner mye rart på google.... https://issuu.com/promonorge/docs/alt_til_baaten_2011/90 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.